Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

RE: alfa 155 sneller

ma feb 18, 2008 11:33

PLOEF!
Laatst gewijzigd door Rudolph op wo nov 18, 2009 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: alfa 155 sneller

ma feb 18, 2008 16:45

Ik denk dat je voor E1000 geen nokkenas(sen) plus chip ingebouwd kan krijgen. Als dit alleen je onderdelenbudget is en je voor inbouw nog eens tussen de E400-1000 wilt neertellen moet het wel goed komen.

33-1.6 16vcarbs

RE: alfa 155 sneller

wo feb 27, 2008 21:39

passen er geen carberateurs op zo,n 155 2.0? :roll:

niet dat dat makkelijk is als het al gaat...

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: alfa 155 sneller

wo feb 27, 2008 21:49

passen er geen carberateurs op zo,n 155 2.0? :roll:

niet dat dat makkelijk is als het al gaat...
Is ongetwijfeld pas te maken, alleen ga je nooit meer je emissieeisen alen :roll:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

33-1.6 16vcarbs

RE: alfa 155 sneller

wo feb 27, 2008 21:56

daar zou ik niet zo bang voor zijn...
er zijn zoveel wagens die dat hebben, zouden die allemaal zonder apk rijden? :lol:

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7008
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: alfa 155 sneller

wo feb 27, 2008 22:07

Meeste auto's met carbs erop zijn van voor '93, die hoeven alleen nog maar aan een Co eis te voldoen. Na '93 krijg je een drie/vier(even vergeten..)gasmeting en die haal je niet met carbs... :(

Mijn advies als mensen hun auto sneller willen hebben is altijd de grootst mogelijke motor in te bouwen of gewoon de snelste uitvoering te kopen. Van daaruit kun je dan evt. gaan nadenken over motorische tuning e.d.

Groeten Remco
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

RE: alfa 155 sneller

do feb 28, 2008 10:53

Bovendien is het een hopeloos achterhaald idee dat je met carberateurs meer uit een motor haalt, dan met een goed injectiesysteem.
In de Formule 1 hebben ze al jaren een carb's meer, waarom zou dat zijn?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7008
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: alfa 155 sneller

do feb 28, 2008 11:13

Duhhh :? maar die gebruiken wel een beetje ander injectiesysteem... :roll: met throttlebodies is er meer te halen als met carbs, gewoon omdat je veel preciesere afstelmogelijkheden hebt. Maar hier heb je het ook meteen over kostbare spullen. Een setje throttlebodies kost bijna net zoveel als een setje Webers, alleen moet je er dan ook nog eens een programmeerbaar motormanagement bij kopen en injectoren. Rollen om af t stellen moet bij allebei.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: alfa 155 sneller

do feb 28, 2008 11:20

haha idd, kwestie van kosten

setje carbs zijn goed betaalbaar (en te vinden 2de hands) in de meeste gevallen (heb ik het even niet over 45mm webers of zoiets), programmeerbaar injectie systeem is al snel 1000 euro....
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: alfa 155 sneller

do feb 28, 2008 12:44

programmeerbaar injectie systeem is al snel 1000 euro....
Ach, als je een beetje handig bent http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=28406
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

33-1.6 16vcarbs

RE: alfa 155 sneller

do feb 28, 2008 17:38

kronenburg injectie set kost +/- 4000 euro :roll:
carbs is snel meer pk voor een redelijke prijs.
maar inderdaad als je auto na 1993 is dan word het al bijna onmogelijk ivm
emisieeisen (viergasmeting)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: alfa 155 sneller

ma mar 24, 2008 12:52

Wat is dat nou weer voor fabeltje dat je throttlebodies nodig zou hebben of dat je met carbs meer vermogen kan halen dan met het standaardinjectiesysteem of inlaatkanaal. Throttlebodies zijn interessant ter vervanging van een systeem wat voor carbs gebouwd is, omdat je anders en heel nieuw inlaattraject moet uitrekenen en bouwen maar niet voor het vervangen van een doorgerekend injectiesysteem. De throttleplates zitten in de weg voor een goede flow en resonanties en zeker bij deellast veroorzaken ze turbulenties die een goede vulling verhinderen. Ze zijn alleen geschikt voor hoogtoerige motoren die ook alleen hoogtoerig gereden worden. Tenzij je voor heel veel geld je langeslag twinspark blok gaat ombouwen om meer 9000 toeren of meer te kunnen laten draaien heeft het bijna geen zin voor het topvermogen en de hoeveelheid koppel die je onderin verliest maakt de toepassing volledig ongeschikt voor alle racevormen behalve dragracen. Heel leuk dat je op top 5 pk meer kan pakken, maar als je daarvoor in 90% van je "nuttige" powerband een boel vermogen moet inleveren lijkt me dat echt niet geschikt, al helemaal niet voor straatgebruik waar de orginele poster toch duidelijk naar aan het kijken is.

Ook het standaardinjectiesysteem levert (mits getuned op vermogen) meer pk dan je er met carbs uit haalt hoor. Je haalt dan dus wel (ook al eerder gezegd) de emissie-eisen niet meer voor weggebruik. Het "grote" probleem wat je met injectie hebt is dat je niet met 3 schroevendraaiers en een doosje naalden en sproeiers kan tunen, maar dat je (dure/zeldzame) computerapperatuur nodig hebt om de boel te tunen en je niet zonder veel kennis van zaken aan de gang kan. op een 155 2.0 16V kan je met het standaardinjectiesysteem en alleen andere nokkenassen ruim 180 pk uit je motor halen, als je maar netjes de maps in de ECU aanpast. Ik ken meerdere voorbeelden van mensen die zoiets door Stephan hebben laten tunen. Er is niets mee mis, je moet alleen de techniek (leren) kennen voor je er resultaten mee kan bereiken.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7008
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: alfa 155 sneller

ma mar 24, 2008 13:11

Dat werd er niet gezegd... :roll:

Carburateurs werden als optie genoemd waarop throtle bodies als modern alternatief werden aangedragen. :wink:

Beide zijn ook geen echte optie voor mij, veel te duur voor relatief weinig winst. Drukvulling is veel interessanter qua vermogen per euro (als je handig bent..).

Voor een gewone dagelijkse auto zou ik niet verder gaan als een chip evt in combinatie met een ander spruitstukje/ luchtfilter/ open uitlaat(geen kat). gewoonweg omdat het dan ook nog betrouwbaar blijft. Voor een weekend auto is het wat anders. :twisted:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

spridget

RE: alfa 155 sneller

wo mar 26, 2008 12:23

nou ik had in destijds in mijn gtv 20. 16v (916) ook een squadra chip maar het verschil was duidelijk merkbaar

Bij een bepaalde bocht had ik altijd wielspin bij vol uitaccelereren met de squadra en met de standaard chip niet.
Motor hing soepeler aan het gas en was meetbaar sneller!

principe d'amore

RE: alfa 155 sneller

wo mar 26, 2008 19:09

we ik heb ook een alfa romeo 155

ik heb mijn kleppenblok laten afvlakken tot het minimum toegelaten door alfa romeo zelf(zie je aan de merktekens)
en een orginele dichting er tussen klepen en motorblok gezet...

hierdoor heb je een betere compressie aangezien deze verhoogt moet je ook zorgen voor een goede afkoeling
want de druk stijgt en bij verhoging van de druk stijgt de temperatuur ook

de katylisator er tussen uit werkt ook(wel lastig voior keuring)

en vooral de inlaat en uitlaat van de motor zo goed gelijdbaar maken

deze dingen heb ik zef allemaal gedaan en het voelt goed aan :d
maar 1 ding auto gaat sneller vergeet de remmn nie mee te tunen


groetjes

Terug naar “Tuning onderwerpen”