luchtgekoeld

147 GTA: onrustbarend geluid uit kofferbak(?).

zo nov 25, 2007 12:55

Nog een vraag aan alfa-deskundigen:

Zowel bij het afremmen als optrekken klinkt er een dof klapje, alsof een blokje hout respectievelijk tegen de leuning van de achterbank (afremmen)en de opstaande rand van de kofferbak (optrekken)stoot. Zoals bij Sjoelen, maar dan harder.
De AR dealer waar ik de gta gekocht heb, zegt dat de speling van een der remblokjes in de remklauw van het linkervoorwiel van de auto de oorzaak is van dat geluid.
Gelet op mijn eigen beleving, ben ik geneigd de man een bezoek aan de KNO-arts aan te bevelen.
Overigens heb ik de alfa voor aankoop,ondanks het halve jaar bovaggarantie van de AR dealer, een DEKRA keuring laten ondergaan. Nadat de geconstateerde kleine gebreken (versleten buitenmantel van de einddemper, reactiestang aan vervanging toe, motorbeplating voor op 2 plaatsten gescheurd) door de dealer waren verholpen, heb ik vervolgens nog een controle keuring laten doen door Dekra. Ten slotte heb ik een verlengde fabrieksgarantie van twee jaar (ingaande per datum aankoop) afgesloten. De auto zou dus geheel in orde moeten zijn.

Weet een van jullie wat de oorzaak van dit geluid zou kunnen zijn?

m.vr.gr.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: 147 GTA: onrustbarend geluid uit kofferbak(?).

zo nov 25, 2007 13:02

Weet je zeker dat er nergens in de auto iets los heen en weer ligt te glijden? Opbergvakjes achterin, reservewielbak, dat soort dingen?
Zou niet voor het eerst zijn dat de beruchte "knikker in het handschoenenvakje" voor bezorgde chauffeurs zorgt.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 25, 2007 14:11

Boordgereedschap dat op en neer vliegt in het reservewiel?? :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

luchtgekoeld

zo nov 25, 2007 15:24

Daar had ik zelf ook al aan gedacht. Bij een eerdere inspectie leek alles stevig verankerd in de kofferbak. Ik heb n.a.v. jullie suggesties toch nog even de ruimte waarin het reservewiel is ondergebracht geimnspecteerd en trof daar een losse etui aan met een set wielmoeren en bijbehorende dopsleutel (kennelijk heeft vorige eigenaar slotbouten gekocht en waren dit de overgebleven gewone bouten). Die heb ik daar weggehaald. Vervolgens heb ik het deksel van de reservewielruimte stevig vastgezet, ook daar zat wat speling: resutaat de doffe klap is vooralsnog verdwenen!
Hopen dat ie weg blijft. Merkwaardig dat een AR-dealer er zo naast kan zitten. Bedankt voor de tip

luchtgekoeld

di nov 27, 2007 00:55

Dat rotgeluid is terug. Was dus geen rondslingerend artikel. Het geluid komt ongeveer uit de wielkast rechtsachter

Nog andere suggesties?

Vering, schokbrekers, ophanging? En zo ja, wat is daar dan mee? Is wellicht een en ander aan vervanging toe na 103 000 kilometer?

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 27, 2007 10:55

Zit er nog steeds garantie op de auto? Zo ja dan ga ik ervanuit dat dit daar onder valt... wellicht kun je met een monteur van de garage eens een blokje om doen waarbij hij zelf kan horen wat t geluid is? Niet zelf gaan pielen zolang je garantie hebt lijkt me?
Suc6 iig, grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

alfa147man
Full Member
Full Member

di nov 27, 2007 14:07

Ik zou alles uit de koffer uithalen en een testritje doen. als die achterbank neer kan doe dat dan ook maar effe. Mischien zit er iets ingesloten tussen rugleuning en koffervloer. Er kan ook iets zitten achter de binnenbekleding thv de wielkasten. Voorzichtig losmaken.
Als je een beetje handig bent, zou ik alles kaal maken in de koffer. Dan kan er echt niks meer rondslingeren en ben je zeker dat de oorzaak van de ophanging of de uitlaat komt.
succes
** 147TS, 75TS **

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 27, 2007 18:26

Valt onder de garantie als het goed is. :) Niet zelf naar gaan zoeken dus... [-X idd monteur het geluid laten horen en dan laten zoeken... O:)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”