ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

Dilemma..

za sep 29, 2007 11:56

We zitten met een probleem en ik zou jullie advies wel eens willen horen...

Het probleem is als volgt: Onze 75 QV lekte al een tijdje olie via de niet goed afgedopte spanner. Nu heb ik deze opnieuw gemonteerd en de tapeindjes met loc-tite vast gezet, en de zaak even met de oude riem gemonteerd om te kijken of de lekkage inderdaad over was. Dáár lekt hij nu niet meer, maar wél via de koppakking onder de verdeler. Nee, het is niet de keering van de verdeler en ook niet de pakking van de verdeler zelf. Ik heb alles top schoon gemaakt en je ziet duidelijk op de naad tussen de kop en blok olie verschijnen als de motor goed warm is en de olie dus dun. Het schijnt wel eens vaker voor te komen dat de pakking daar lekt, en de pakking moet dus vervangen worden. Doorrijden met een beetje lekkage is geen optie want de riem wordt nat van de olie. Nu is een paar jaar geleden het blok gereviseerd, zuigers en bussen, alle lagers en pakkingen, maar de koppen zijn niet gedaan toen. Bij doortrekken rookt hij dus wat en verbruikt iets olie hoewel niet schrikbarend veel. Zo gek veel rijden we niet met de 75 dus daar lig ik niet zo wakker van. Maarrr... als toch de ene kop eraf moet is dit misschien wel het moment om beide koppen aan te pakken... Helaas staat onze Thema turbo ook al stil met een gebroken riem en daar zit nu de kneep: het wordt gewoon te duur om alles rijdend te houden... En aangezien de 75 binnenkort weer naar binnen gaat voor de winter zouden we de Thema ook wel weer rijdend willen hebben... Nu hebben we een andere kop met gereviseerde turbo kunnen overnemen dus 16 rechte kleppen heb ik in ieder geval. Maar ook voor deze auto geldt: zou je zomaar een gebruikte kop monteren? Als je hier gaat kijken zie je natuurlijk ook van alles wat niet toppie meer is...

Wat zouden jullie doen: alleen de rechterkop eraf halen, vlakken en weer terugzetten? De ene kant vlakken en de andere kant niet schijnt niet goed te zijn ivm compressie verschil of valt dit mee? Wordt het wel vaker gedaan, 1 van de 2 koppen vlakken?
Of nu beide koppen eraf halen en alles goed doen? Beide koppen vlakken, nieuwe klepgeleiders monteren, oude zittingen frezen en kleppen inschuren kost rond de 450 incl. Vind ik nog mee vallen... Komen pakkingen enzo bij en natuurlijk de arbeid van het de- en monteren.. Nieuwe riem, vloeistoffen, klepsealtjes, thermostaatje, je kent het wel...

Still going strong: onze trouwe Peus.. :blue_lol:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Dilemma..

za sep 29, 2007 12:10

Wat u zegt, idd een dilemma ronald....
Rucksichtloss een gebruikte kop op de sw plempen in de hoop dat ie minder dan een liter op 1000 olie gebruikt is ook nogal wat he? Zou mi wel de goedkoopste oplossing zijn; de thema tegen 'kostprijs' rijdend maken (ervanuitgaand dat je de verse kop die je hebt gewoon 1:1 kunt overzetten zonder narighed van revisie en andere tegenvallers,dus gewoon pakkingsetje scoren en rijden)
Heb je wel vervoer, kun je komende winter op t gemak de v6 koppen laten aanpakken (staat dan toch stil) en volgend voorjaar de switch maken als het weer beter wordt...
Wellicht voor je gemoedsrust ff nwe seals op de thema kop (kosten nada en is niet veel werk als de kop op de werkbank ligt)
Zoiets?
Suc6 ermee, grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

za sep 29, 2007 12:15

Yep, mijn idee. :wink:

Bij de 75 liever geen half werk.. Bij de Thema liever ook niet maarja, je kunt niet alles hebben...

Goed meegedacht fRank. :mrgreen:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Andretti Molletti

za sep 29, 2007 12:23

Vlakken is meestal niet nodig bij lichtmetalen koppen, doe je dat wel dan heb je kans dat de nokkenassen zwaar gaan draaien.
Eerst controleren of ze krom zijn is wel wenselijk. Revisie van beide koppen zou ik wel doen in jouw geval. Heb je weer een frisse motor!

De Thema.. ja die zou ik gewoon in elkaar zetten..punt

Om zeker te weten dat het goed gaat zou ik eerst de kop van de Peu afhalen en terugzetten... om te oefenen zeg maar!
:lol:

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Dilemma..

za sep 29, 2007 13:05

Vlakken is meestal niet nodig bij lichtmetalen koppen, doe je dat wel dan heb je kans dat de nokkenassen zwaar gaan draaien.
Eerst controleren of ze krom zijn is wel wenselijk. Revisie van beide koppen zou ik wel doen in jouw geval. Heb je weer een frisse motor!

De Thema.. ja die zou ik gewoon in elkaar zetten..punt

Om zeker te weten dat het goed gaat zou ik eerst de kop van de Peu afhalen en terugzetten... om te oefenen zeg maar!
:lol:
:evil: Don't fuck with the Peus..

:wink:

Andretti Molletti

za sep 29, 2007 13:22

:mrgreen:

Hoe je ook went of keert, die koppen vd V6 moeten er toch af...
dan maar gelijk goed toch? Maar vlakken betekend dat de nokkenasboringen niet meer in lijn liggen!
Let er dus op dat er niet onnodig gevlakt wordt, en als er toch gevlakt wordt eerst de nokkenas monteren zonder de rest en kijken of die lekker ronddraait!
De oude Italianen ruimde de lagerboringen met schraapstaal zodat de nokkenassen weer lekker draaide... is natuurlijk wel een gevoelskwestie maar o zo ambachtelijk 8)

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

za sep 29, 2007 13:50

De nokkenas boringen niet meer in lijn als de de kop vlakt?

1 April? :shock:

Andretti Molletti

za sep 29, 2007 13:55

als de kop krom trekt en je vlakt hem... dan is de lijnboring t.ov. de vlakke kant niet meer recht, als de kop aangetrokken wordt op het blok! (teken het maar eens ;)
Geen 1 april, maar de fijne kneepjes 8)

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

za sep 29, 2007 15:03

Aha, dat bedoel je! :roll: Als de kop écht krom is. Ja inderdaad, da's een goede zeg... Maar dat is dus bij iedere kop dus? Niet speciaal V6..

Ik breng een kop altijd weg om na te laten kijken, al is het maar om schoon te maken, dus de oude pakking eraf...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za sep 29, 2007 22:31

Alleen jij weet het echte olieverbruik van de 75. Is dit 1:1000 of 1: 2000?
Voor mij persoonlijk zou ik in het eerste geval idd beide koppen demonteren en 'bekijken'. Dan beoordelen of de klepgeleiders goed zijn. Is een gevoels kwestie. Dan iid geval de klepseals. Zie je putjes in de klepranden/ zittingen => slijpen, anders gewoon afblijven. Vlakken lijkt mij niet nodig? Maar wel even (laten) nameten.
In het tweede geval, zou ik enkel de koppakking vervangen.

Thema: bekijk de kop/ kleppen/ zittingen en monteer nieuwe seals, tenzij je echt uit betrouwbare bron hebt, dat het goed is! (heeft die kop al bedrijfskm's?) En op de 16v geen gates riem monteren, heb ik eens gelezen. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”