Het probleem is als volgt: Onze 75 QV lekte al een tijdje olie via de niet goed afgedopte spanner. Nu heb ik deze opnieuw gemonteerd en de tapeindjes met loc-tite vast gezet, en de zaak even met de oude riem gemonteerd om te kijken of de lekkage inderdaad over was. Dáár lekt hij nu niet meer, maar wél via de koppakking onder de verdeler. Nee, het is niet de keering van de verdeler en ook niet de pakking van de verdeler zelf. Ik heb alles top schoon gemaakt en je ziet duidelijk op de naad tussen de kop en blok olie verschijnen als de motor goed warm is en de olie dus dun. Het schijnt wel eens vaker voor te komen dat de pakking daar lekt, en de pakking moet dus vervangen worden. Doorrijden met een beetje lekkage is geen optie want de riem wordt nat van de olie. Nu is een paar jaar geleden het blok gereviseerd, zuigers en bussen, alle lagers en pakkingen, maar de koppen zijn niet gedaan toen. Bij doortrekken rookt hij dus wat en verbruikt iets olie hoewel niet schrikbarend veel. Zo gek veel rijden we niet met de 75 dus daar lig ik niet zo wakker van. Maarrr... als toch de ene kop eraf moet is dit misschien wel het moment om beide koppen aan te pakken... Helaas staat onze Thema turbo ook al stil met een gebroken riem en daar zit nu de kneep: het wordt gewoon te duur om alles rijdend te houden... En aangezien de 75 binnenkort weer naar binnen gaat voor de winter zouden we de Thema ook wel weer rijdend willen hebben... Nu hebben we een andere kop met gereviseerde turbo kunnen overnemen dus 16 rechte kleppen heb ik in ieder geval. Maar ook voor deze auto geldt: zou je zomaar een gebruikte kop monteren? Als je hier gaat kijken zie je natuurlijk ook van alles wat niet toppie meer is...
Wat zouden jullie doen: alleen de rechterkop eraf halen, vlakken en weer terugzetten? De ene kant vlakken en de andere kant niet schijnt niet goed te zijn ivm compressie verschil of valt dit mee? Wordt het wel vaker gedaan, 1 van de 2 koppen vlakken?
Of nu beide koppen eraf halen en alles goed doen? Beide koppen vlakken, nieuwe klepgeleiders monteren, oude zittingen frezen en kleppen inschuren kost rond de 450 incl. Vind ik nog mee vallen... Komen pakkingen enzo bij en natuurlijk de arbeid van het de- en monteren.. Nieuwe riem, vloeistoffen, klepsealtjes, thermostaatje, je kent het wel...
Still going strong: onze trouwe Peus..