_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: Alfetta GTV racetool

do jun 28, 2007 16:30

Jij gaat vast en zeker op 17 augustus debuteren bij Squadra Italia!

:wink: 8)
Niets is vast en zeker, maar als de racer klaar is, ben ik dat ook!
En wat mij betreft hoe eerder, hoe beter want ik kan niet wachten om mee te komen doen :D
Dus wellicht haal ik het wel, ik zal er in elk geval flink tempo in houden.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Alfetta GTV racetool

do jun 28, 2007 21:54

Zoooo, jij zit er weer vol op zeg! :shock:

:thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

_Pieter_
Guru
Guru

do jun 28, 2007 21:59

Zo, vanavond de laatste hand gelegd voor de APK.
Eerst de gordels vastgezet en op lengte gemaakt.
Toen de 'deurpanelen', was wat meer werk dan ik dacht, maar wel te doen.
Een hoop racetape, en karton op maat geknipt voor in de grote gaten, en dat weer vastgezet met tape.
Aldus, het zal maar moeten voldoen zo lang:

Afbeelding

Een beetje provisorisch, maar hopelijk goed genoeg.

Toen werd het tijd voor een ritje, dus wou ik m starten. En wat deed ie: Klik! (de magneetschakelaar van de startmotor )... En verder niks. Startmotor zelf ging niet draaien.
Eerst dacht ik accu, dus maar even een extra accu van een dikke amerikaanse pickup parallel gezet... weer klik!, en verder niks.

Omdat de auto toch nog naar beneden moest, m van de 1e etage naar beneden laten duwen, en m toen in de 2e versnelling proberen te starten terwijl ie naar beneden rolde van de helling af. De motor ging wel rond, maar sloeg niet aan. Is ook niet zo gek, voor starten is wel meer nodig, dus dat verbaasde me ook niet.

Toen ook direct 12 volt van de accu op de pool van de magneetschakelaar gezet. Wat vonken, maar zelfs geen klik meer.

Geen idee waar dit nu door komt, het lijkt erop dat de startmotor is overleden? Of werkt alleen de magneetschakelaar niet meer? Komt dit vaker voor?
Het enige wat ik aan de motor heb veranderd, zijn nieuwe bougies, nieuwe rotor en nieuwe verdelerkap sinds dat ie de laatste keer liep, een maand geleden.
Toen werkte de startmotor ook nog prima.

Maargoed, dit ga ik niet oplossen, dus gaat ie op de trailer naar de garage volgende week, want er moet wel tempo in blijven.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

do jun 28, 2007 22:08

klinkt wel als een kapotte start motor tenminste het relais als je alleen klik hoort betekend dat de bendix niet in je vlisg wiel kan pakken...

nadat je de auto in zijn versnelling gerold hebt probeer dan nog eens te starten...

lukt dit niet ff proberen een paar tikken met een hamer op het relais te geven en dan nog eens proberen te starten meestal wil ie dan ook nog wel...

en ja anders f andere start motor steken :(
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jun 29, 2007 00:33

Voor de APK hoeft er toch geen deurpaneel in te zitten? Verstelbare stoel ook niet dacht ik.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

_Pieter_
Guru
Guru

vr jun 29, 2007 09:11

Voor de APK hoeft er toch geen deurpaneel in te zitten? Verstelbare stoel ook niet dacht ik.
Deurpanelen op zich niet, maar er mogen geen randjes zijn waaraan je je als inzittende zou kunnen bezeren. Dichte deuren zijn iig glad, en dus geen scherpe randjes. Is een kwestie van hoe de regels worden geinterpreteerd.

Een verstelbare stoel is geen must, maar wederom verschilt de interpretatie van de regels. Sommige garages willen het wel, anderen keuren m goed zonder verstelling. Better safe than sorry, dus heb ik het zo lang zo opgelosd.
klinkt wel als een kapotte start motor tenminste het relais als je alleen klik hoort betekend dat de bendix niet in je vlisg wiel kan pakken...

nadat je de auto in zijn versnelling gerold hebt probeer dan nog eens te starten...

lukt dit niet ff proberen een paar tikken met een hamer op het relais te geven en dan nog eens proberen te starten meestal wil ie dan ook nog wel...

en ja anders f andere start motor steken
Met een hamer op de startmotor slaan heb ik idd niet geprobeerd, van een helling van de 1e etage afrollen naar de begane grond in de versnelling al wel. Maar nu ie het toch niet doet lijkt het me beter om m op een aanhangwagen naar de garage te laten brengen. Dan heb ik ook niet het risico dat de stuiterende cardanas van alles kapot maakt, of zichzelf nog verder om zeep helpt.

@Alessandro: Dank voor de aanmoediging!

Het komt allemaal goed hoor jongens! :D Heb zojuist wat gebeld en de GTV kan a.s. dinsdag naar de garage, het transportje maandagavond is ook al geregeld.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

di jul 03, 2007 16:16

Korte update:

Auto is in de garage en er wordt aan gewerkt. Voorste en middelste hardyschijven waren beide kapot, dus dat zal wel hebben geholpen met de trillingen in de cardan. Hopelijk krijgen ze het weer helemaal tip-top in orde. Tevens tot zover mijn inspectie van die dingen, ik moet maar eens een bril kopen ofzo. :?

Verder moesten ze wel lachen om de 'low maintainance' laklaag van mijn 'hobbyauto', en waren ze verrast om 5 gaats naven en V6 aandrijfassen te zien. Dat zie je immers niet iedere dag onder een Alfetta GTV.

Zodra ie weer los wordt gelaten, is er weer meer te lezen hier!

Saluti, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

wo jul 04, 2007 21:22

Korte update:

Er wordt een dijk werk verzet aan mijn GTV, een dure rekening ongetwijfeld maar ik ben blij dat ik het niet hoef te doen.
Dan had ik pas in 2009 ergens kunnen rijden!
De cardanas zit er inmiddels weer onder, er moet nog aan de handrem en schakelstang worden gewerkt om die vrij te krijgen van de cardan.
Verder krijgt de motor een grote onderhoudsbeurt. Al het goed bedoelde sleutelwerk van de vorige eigenaren wordt rechtgezet.
De kleppen zijn gesteld, op tijd op het type nokkenas wat er in zit, milde racenokken idd.
De onsteking is ook weer op tijd gezet.
Hierna worden de carbs gesteld, een lastig klusje omdat er aan zo ongeveer alles is gedraaid waar je maar aan kan draaien.

Wordt vervolgd!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo jul 04, 2007 21:45

goed bezig!! wat zal jij straks genieten!!! :thumbs:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

_Pieter_
Guru
Guru

do jul 05, 2007 14:40

goed bezig!! wat zal jij straks genieten!!! :thumbs:
Ik kan niet wachten... Zin in om eindelijk eens te :driving: na al die lange dagen en avonden werk.
Om vervolgens weer flink wat dagen en avonden eraan te besteden :D

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

vr jul 06, 2007 21:25

Ik heb m opgehaald en de eerste km's achter het stuur gezeten.
Helaas een kort ritje door de stad met veel verkeer, maar ik kan 1 ding vertellen:

VROOOAAAAAAAPPPPPP!!!!! Helemaal te gek, wat een onwijs gave kar!!!! :banana: :D :D :D

Er is erg lang en hard gewerkt aan de motor, en dat is te merken. Loopt als een zonnetje, fantastisch.
En ook een erg schappelijke rekening, de garage is helemaal top :thumbs:

Dat smaakt naar meer, maar dit weekend ben ik ver van huis.
Dus wellicht a.s. woensdagavond al naar Zandvoort om eens wat rondjes te draaien voor test. (Wat een straf :D )
17 augustus moet ook wel te halen zijn.

Wordt vervolgd,

Groeten Pieter
SCARB # 4710

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jul 06, 2007 22:16

van harte jongen :wink:

geduld en veel inze loont veel plezier toegewenst en hou hem heel :lol: :thumbs:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Roeltje 164

vr jul 06, 2007 23:06

Ik heb m opgehaald en de eerste km's achter het stuur gezeten.
Helaas een kort ritje door de stad met veel verkeer, maar ik kan 1 ding vertellen:

VROOOAAAAAAAPPPPPP!!!!! Helemaal te gek, wat een onwijs gave kar!!!! :banana: :D :D :D

Er is erg lang en hard gewerkt aan de motor, en dat is te merken. Loopt als een zonnetje, fantastisch.
En ook een erg schappelijke rekening, de garage is helemaal top :thumbs:

Dat smaakt naar meer, maar dit weekend ben ik ver van huis.
Dus wellicht a.s. woensdagavond al naar Zandvoort om eens wat rondjes te draaien voor test. (Wat een straf :D )
17 augustus moet ook wel te halen zijn.

Wordt vervolgd,

Groeten Pieter
Klinkt goed Peter!!!!

Wat was nu het startprobleem???

Ik ben erg benieuwd, ik moet ook naar die garage voor APK, komt goed man... :wink:

_Pieter_
Guru
Guru

zo jul 08, 2007 20:39

Zo, weer terug in NL, was even een weekendje weg.

@Roeltje, het startprobleem heeft zichzelf opgelosd, de garage heeft geen enkele keer in 4 dagen een hapering van de startmotor gehad.
Dus wellicht gewoon de accu te plat. Ze adviseerden mij om hier niks aan te doen.
Het overige amper kunnen starten van de auto was de hondsberoerde afstelling.
Dat is nu dus verleden tijd. Geen choke, paar keer gas pompen, starten en hij loopt.

De reden dat het allemaal zo lang duurde, is dat er zo veel aan alles was gedraaid in de carbs, dat de basisafstelling weer helemaal moest worden gezocht, om vanaf daar weer te beginnen. Ook is het stationairdeel van de carbs inwendig versleten (ja, ze zijn ook helemaal uit elkaar geweest), dus stationair geeft ie af en toe een klein plofje. Dat is er niet uit te krijgen, en dat boeit me niet, het gaat om het gas geven, en dan loopt ie perfect! Er zitten ook andere sproeiers in, dat is alleen maar fijn icm de nokkenassen.

Het wordt hoog tijd om eens wat lol te gaan maken met de GTV. Dus wil ik naar Zandvoort a.s. woensdagavond tijdens het RSZ vrij rijden (Wie komt er ook, gezellig! :D ) om eens 20 minuten op snelheid te rijden, en wat voelen, kijken en klokken wat ie nu kan qua rondetijden met mijn rijkunsten. Als het droog weer is op de oude slicks, anders op de Trampio's. Hopen op niet te veel drukte en malloten, maar zo'n testsessie is altijd goed, ook om te wennen aan de auto, een beetje te spelen, en vertrouwen erin te krijgen. Rijden en glijden dus, lekker op het randje.

Als ik tussendoor nog tijd heb, zet ik de racedempers aan de voorzijde er nog op, en kijk ik of de laatste lucht uit de koppeling te halen is, want er zit nog een beetje in, ondanks mijn eerdere pogingen.

Om terug te komen bij de olie, er nu (dure) Castrol 10W40 synthetisch motorolie in, dat was toch het beste volgens de garage, beter dan (half)minerale 15W50 oid. Voor racen zou 10W60 ook goed kunnen, maar wat vooral van belang was, is hoge kwaliteit zodat het goed blijft smeren nadat het een paar keer goed heet is geweest. De 10W40 zou niet te dun zijn en eruit komen lopen, ook niet op het circuit... Ik hou het olieverbruik nauwlettend in de gaten, en ga mij bezinnen. Wellicht komt toch die Shell 10W60 volsynthetische raceolie erin, is in elk geval goed spul.

Natuurlijk moet ik ook nog de laatste race prep doen voor de streefdatum van 17 augustus:

- Stoelbevestiging, iets verzinnen dat de OMP stoel gaat passen.
- Gordelogen (Zowel de achterste 2 punten als de 5e en 6e punten plaatjes inlassen)
- Rolkooischuim (FIA spul ja)
- Raamnet
- Brandblusser
- Noodstroomschakelaar en Accubak
- Sleepogen (Bevestiging versterken dmv lassen, de ogen zelf worden waarschijnlijk grote harpen)
- Uitlijnen en camber stellen (4 graden negatief camber, max castor, 0 graden toespoor)
- Dunlop slicks op velgen zetten en de velgen proefpassen, heb evt spacers nodig

Afhankelijk van hoe ik m woensdag vind sturen, ook nog even een belletje naar RS voor wat speelgoed. :roll: :wink:
Of ik daar aan toe kom in de resterende weken tot 17 augustus weet ik niet.
Dikke kans dat ik de grote aanpassingen van het onderstel bewaar tot later.
Het monteren van de 25mm torsies en het daarmee verlagen van de rijhoogte kom ik zeker niet meer aan toe.
Maar, zo heb ik voor de race in oktober weer wat extra's.

Genoeg te doen en genoeg plannen zoals je kan lezen, maar het 'echte werk' (mijn racedebut) komt met rasse schreden dichterbij... :D

Binnenkort weer meer hier te lezen!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 08, 2007 21:12

Pieter, wellicht lees ik er overheen maar heb je nu apk op de gtv???
Have fun ennieweej!
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Terug naar “Racen - Technisch”