DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: Grotere hrc voor alfa 75 ts

zo apr 15, 2007 21:43

Hoi Arno,

Op de site van performatek worden ook "bolt on" grotere hrc's aangeboden. Ik weet niet voor welke prijs maar de dollars koers is gunstig in ieder geval. Performatek is in mijn ervaring een serieuze zaak. Heb er meedere keren zonder problemen wat gekocht. www.performatek.com
Met de girlingtangen zakte rempedaal wel dieper maar niet eng diep. Remde veel beter (grotere schijf en grotere blokken) Als je de originele voorremtangen evt naar achter wil zetten is gelijk grotere hrc wel een goed idee natuurlijk. Maar dat gaf lenz ook al aan.
Ik weet niet of je al de mooie "goodies" of de foto zelf gemaakt hebt maar vind je het net niet de overweging waard om losse naven voor de schijven te maken van alu (rotor hats in engels) scheelt veel kilo's. 305 mm schijven met stalen hart zijn lood zwaar. Slecht voor je onafgeveerd gewicht. Heel erg slecht.

Gr,
DJ

wirno
Junior Member
Junior Member

zo apr 15, 2007 23:04

Hallo DJ,

Ik heb er over gedacht om de hub van aluminium te maken alleen ik durfde het niet , het leek me te zwak.

Mvrg Arno

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo apr 15, 2007 23:10

Tsja met dat soort aanpassingen moet je wel zeker weten dat het heel blijft. Mischien eens afkijken was voor soort alu en welke diktes de vakmensen/fabriekanten gebruiken?? Kan later natuurlijk ook altijd nog. Zitten op het forum ook wel wat mensen die kaas hebben gegeten van sterkte berekening. Ik helaas niet...........Misschien kan een van hun eens licht over alu remschijf naven laten schijnen?

Groeten,
DJ

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma apr 16, 2007 10:32

Arno, had zeker in alu gekund! Ik had je wel verder kunnen helpen.

Er is ook nog een optie van een oude Mercedes, ik kan het zo snel niet meer vinden.
En natuurlij de 164 heeft nog een 23.4mm optie, alleen zou voor de 25.4mm gaan, heb je nog wat lucht over voor de achterremmen 8)
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma apr 16, 2007 12:51

@Maurizio & Arno:
Als jullie nu eens met elkaar in conclaaf gaan over die alu remschijf harten.........Dan hoor en zie ik graag de uitkomst. :D :D

Heb ook nog een gta set liggen maar de schijven wil niet zo monteren. Wat zijn die dingen lomp zwaar zeg. :shock:
Gewicht: bah. Onafgeveer gewicht nog veel meer bah. :wink:

Mzz,
DJ

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Grotere hrc voor alfa 75 ts

ma apr 16, 2007 13:45

@Maurizio & Arno:
Als jullie nu eens met elkaar in conclaaf gaan over die alu remschijf harten.........Dan hoor en zie ik graag de uitkomst. :D :D

Heb ook nog een gta set liggen maar de schijven wil niet zo monteren. Wat zijn die dingen lomp zwaar zeg. :shock:
Gewicht: bah. Onafgeveer gewicht nog veel meer bah. :wink:

Mzz,
DJ
Hiero idem>graag een passende lightweight oplossing.... 8) :wink: :wink: (en enigszins betaalbaar is ook leuk...)
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Petje 75
Advanced Member
Advanced Member

ma apr 16, 2007 13:55

Ik heb de oplossing Frank, gewoon 2 x in de week minder naar de frietboer....... :lol: :lol: :lol:

Aernoudt
Guru
Guru

ma apr 16, 2007 16:07

Zeer interessant topic. Even blijven volgen ;)
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

jeroen75
Advanced Member
Advanced Member

ma apr 16, 2007 16:59

zeker interessant! als er iets getekend moet worden in SW ofzo...dan heb ik nog wel wat tijd over 8) het is tenslotte voor een goed doel :wink:

wirno
Junior Member
Junior Member

ma apr 16, 2007 17:56

Zo kom net van de remmen boer een illusie armer +/- 300 euro voor een e32 hrc.
Hij zou nog even kijken naar een goedkopere hrc, dus ff afwachten.

Arno, had zeker in alu gekund! Ik had je wel verder kunnen helpen
Wat had in alu gekund, De hub of rotor hats.
Rotor hats worden wel van alu gemaakt. Het aluminium wat movi't gebruikt is 7075.
Maar wat betreft de hub???? Dit is het meeste gewicht.
Het hart van de remschijf origineel en rotor hats, Wat zal het verschil in gewicht zijn ?? Maar zeker geen kilo's!!!

Maar op de hrc terug te komen, performatek had alleen een hrc van 23,4 was 149 dollar, wat past nog meer dan een bmw 7 serie.
Ik verzoek jullie even jullie uitgebreide data bank te raadplegen.

Mvgr Arno

Maurizio
Guru
Guru

di apr 17, 2007 09:20

Wat had in alu gekund, De hub of rotor hats.
Rotor hats worden wel van alu gemaakt. Het aluminium wat movi't gebruikt is 7075.
Maar wat betreft de hub???? Dit is het meeste gewicht.
Het hart van de remschijf origineel en rotor hats, Wat zal het verschil in gewicht zijn ?? Maar zeker geen kilo's!!!
Hats sowieso in alu, maar dan volledig, hart ook.
Omdat het om remmen etc gaat ben ik voor "overkill" dus per definite uitvoeren 7075 T6 en hardanodiseren als oppervlakte behandeling.
Verhouding dichtheid staal vs alu ~ 2.8 dus reken eens grof dat je een factor 2 lichter kan zijn door alu te gebruiken.

Hub zou kunnen in alu, maar daar zou ik serieus in moeten duiken (fatsoenlijk designen en doorrekenen), zo het eerste wat in me opkomt is de warmte afvoer van je schijf richting je hub en uiteindelijk in je lagers. ALu is wel een goede warmtegeleider en die warmte wil je juist niet teveel in je lagers stoppen. Hmmm.... je kan wel meteen grotere lagers monteren als je een nieuwe hub maakt

Onafgeveerd gewicht is mijn inziens wat snel overtrokken. Dan moet je het ook in het hele scala (velgen, draagarmen, fusee, etc) aanpakken.
:idea: ik zoek nog een sponsor :lol:

Wat vaak over het hoofd gezien wordt is massatraagheid. Massatraagheid: J=M*R^2 dus straal gaat hard. Materiaal aan de buitenzijde verliezen zou het meeste opleveren.

Ik zou het als volgt opgelost hebben, wilwood schijf met alu hart naar orginele naaf.
Afbeelding
Ga je de naaf veranderen dan ook daar meteen het uiterste eruit halen, waarschijnlijk in rvs (warmte isolatie) en dan zo licht mogelijk designen met zwaardere lagers.

Borrelt al wat langer bij mij dit wilwood schijf idee. Heb alleen de tijd en noodzaak nog niet, standaard remmen voldoen op de ring bij mij nog redelijk.
Moet de versnellingsbak eindelijk eens wisselen, komende winter, en dan wil ik de remmen ook rondom aanpakken.

wirno
Junior Member
Junior Member

di apr 17, 2007 21:39

Je antwoord is perfect.

Maar ik heb vanmiddag even uitgerekend wat het hard van de remschijf weegt.
Dit was 1,1 kg. Ga je nu rotor hats maken dan heb je een gewichtsbesparing van max 750gram.
Vind ik niet de moeite.

Echter kun je natuurlijk wel de remschijf zoals in je afbeelding, direct op je hub monteren, dan heb je wel een gewichtbesparing van 1,1 kg.

Ik weet niet wat zo'n remschijf kost, maar die gta schijven die ik gebruik kosten nog geen 110 euro per set.
Dus of het daadwerkelijk de allemaal de moeite en het geld loont?????

Er zijn ook mensen die de voorremmen achter hebben geplaatst, daar zou ik wel eens een paar foto's van willen zien.

Mvrg Arno.

Maurizio
Guru
Guru

wo apr 18, 2007 08:25

Arno,

ik denk dat in die wilwood schijf de grote winst zit qua gewicht (dus innertia) en de betere warmte afvoer. Dus deze schijf is superieur aan een standaard, personenauto schijf. Prijs zal ~80 dollar/st zijn.
Een standaard schijf is goedkoper, maar als je eerlijk telt, een hub zelf maken kost ook serieus geld!
Ikzelf vergeet ook altijd ontwerp tijd en is het voor mij alleen de maak kosten :oops: en als je een machinepark ter beschikking hebt is het alleen nog maar de materiaalkosten......

Resume er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden 8)

Ik heb nog even gezocht in mijn archief en kom wat mercedes HRC betreft niet verder, dood spoor.
Heb niet een ate nummer van de 75 hrc, dan is er via de ate site nog verder te komen.

Saluti,
M

wirno
Junior Member
Junior Member

zo apr 22, 2007 17:27

Nieuwe grotere hrc gekocht, voor een bmw 7 serie e32.
Nu maar hopen dat ie past.

Prijs van de hrc is 132 euro.

Mvgr Arno

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

zo apr 22, 2007 19:40

foto.... als je zelf het hart ontwikkeld scheeld wel een hoop losse delen als dit nog zo gemaakt kan worden dat het lager er ook nog in kan kan je met je ontwerp veel gewicht besparen en een sterk geheel krijgen qwa warmte zou je dan goed afzijn met RVS plus dat je de warmte met een paar serieuse remblokken in de klauw kan gaan leaten zitten en niet in de naaf....

en een bijkomend voordeel is dat die remblokken weer lekker snel op thempratuur zijn en je lager er geen last van heeft....
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Terug naar “Racen - Technisch”