Wat had in alu gekund, De hub of rotor hats.
Rotor hats worden wel van alu gemaakt. Het aluminium wat movi't gebruikt is 7075.
Maar wat betreft de hub???? Dit is het meeste gewicht.
Het hart van de remschijf origineel en rotor hats, Wat zal het verschil in gewicht zijn ?? Maar zeker geen kilo's!!!
Hats sowieso in alu, maar dan volledig, hart ook.
Omdat het om remmen etc gaat ben ik voor
"overkill" dus per definite uitvoeren 7075 T6 en hardanodiseren als oppervlakte behandeling.
Verhouding dichtheid staal vs alu ~ 2.8 dus reken eens grof dat je een factor 2 lichter kan zijn door alu te gebruiken.
Hub zou kunnen in alu, maar daar zou ik serieus in moeten duiken (fatsoenlijk designen en doorrekenen), zo het eerste wat in me opkomt is de warmte afvoer van je schijf richting je hub en uiteindelijk in je lagers. ALu is wel een goede warmtegeleider en die warmte wil je juist niet teveel in je lagers stoppen. Hmmm.... je kan wel meteen grotere lagers monteren als je een nieuwe hub maakt
Onafgeveerd gewicht is mijn inziens wat snel overtrokken. Dan moet je het ook in het hele scala (velgen, draagarmen, fusee, etc) aanpakken.

ik zoek nog een sponsor
Wat vaak over het hoofd gezien wordt is massatraagheid. Massatraagheid: J=M*R^2 dus straal gaat hard. Materiaal aan de buitenzijde verliezen zou het meeste opleveren.
Ik zou het als volgt opgelost hebben, wilwood schijf met alu hart naar orginele naaf.

Ga je de naaf veranderen dan ook daar meteen het uiterste eruit halen, waarschijnlijk in rvs (warmte isolatie) en dan zo licht mogelijk designen met zwaardere lagers.
Borrelt al wat langer bij mij dit wilwood schijf idee. Heb alleen de tijd en noodzaak nog niet, standaard remmen voldoen op de ring bij mij nog redelijk.
Moet de versnellingsbak eindelijk eens wisselen, komende winter, en dan wil ik de remmen ook rondom aanpakken.