Cucci 11
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 656
Lid geworden op: di jan 25, 2005 13:56
Locatie: Bork City

Dellorto Afstelling Wie kan dit goed?

za apr 07, 2007 19:38

Kan iemand mij vertellen wat schroef nr 6 doet? :oops:

Er is waarschijnlijk aangedraaid, nu stottert ie een beetje.

Was er nl.niet bij toen het gebeurde.....

Betreft 2.0 Nord blok.



Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cucci 11 op di apr 10, 2007 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
33,33SW,155,156,156SW,164TS,GT,GTV6,Giulia,Bertone,Alfetta QO2.0i

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1856
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: Dellorto Afstelling

za apr 07, 2007 20:43

stelschroeven 6 zijn de "mengselschroeven"

bepalen dus afstelling rijker/armer van mengsel

weet niet of er een globale vaste basis afstelling voor is,voor oude VW's wel :oops:

kan bij een paar sets carb's kijken waar ze op staan,weet alleen niet of ik daar dit weekend aan toe kom
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
33SW 1.7ie '94
155 3.1 Savali 1994

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: Dellorto Afstelling

za apr 07, 2007 21:25

voor een twee liter is het 2 tot 3 heleslagen uit, als je de motor warm hebt en je draait dan de schroeven ver de uit begint hij op een gegeven moment zwaar te lopen dit zelfde gebeurt bij indraaien, tussen die twee punten loopt die het mooist dus begint hij zwaar te lopen bij 2 uit en bij 4 slagen uit dan zal die het beste lopen rond 3 slagen uit.

als je dan op een een cm of 40 van je uitlaad voelt met je hand kun je voelen of die helemaal gelijk loopt meestal is er 1 die en kwart slag meer of minder moet hebben kun je zo goed kontroleren.

wel eerst je carbs sinchroon zetten.

ik hoop dat je er iets mee kunt.




:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Cucci 11
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 656
Lid geworden op: di jan 25, 2005 13:56
Locatie: Bork City

RE: Dellorto Afstelling

zo apr 08, 2007 10:44

Dank jullie wel.

Hier kan ik wel wat mee!

mvg,

André
33,33SW,155,156,156SW,164TS,GT,GTV6,Giulia,Bertone,Alfetta QO2.0i

Cucci 11
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 656
Lid geworden op: di jan 25, 2005 13:56
Locatie: Bork City

RE: Dellorto Afstelling Wie kan dit goed?

di apr 10, 2007 10:13

Nou ben bezig geweest....gaat me niet lukken om het zaakje weer goed te stellen.

Hier in de buurt heeft niemand na wat rondgebeld te hebben de juiste afstelapparatuur.

Wist niet dat het zo lastig zou zijn?! :evil:

Iemand hier in de buurt ( Westerbork / Beilen / Emmen )van het Forum die wellicht een oplossing heeft?

Ik zou erg blij zijn indien iemand mij zou kunnen / willen helpen.

Groet,

André
33,33SW,155,156,156SW,164TS,GT,GTV6,Giulia,Bertone,Alfetta QO2.0i

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Dellorto Afstelling Wie kan dit goed?

di apr 10, 2007 12:53

Misschien kun je HIER iets mee?

Gaat wel over Webers maar procedure is volgens mij niet echt verschillend en als ze alleen aan de mengschroeven hebben gezeten kun je stap 1 t/m 6 overslaan.

Gebruikersavatar
ciclista
Guru
Guru
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:59
Locatie: Roosendaal

RE: Dellorto Afstelling Wie kan dit goed?

di apr 10, 2007 13:51

Kunnen ze dat niet in Emmercompascuum?
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Cucci 11
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 656
Lid geworden op: di jan 25, 2005 13:56
Locatie: Bork City

Re: RE: Dellorto Afstelling Wie kan dit goed?

di apr 10, 2007 13:57

Kunnen ze dat niet in Emmercompascuum?
Dank je voor de tip!

Ik wil er wel heen, maar ben bang dat ik de auto zo in de war heb dat ie te arm staat afgesteld.
Ik weet het niet zeker, maar ben bang dat ik als ik lang ga rijden iets zou kunnen beschadigen.
Hoe zou je kunnen zien, horen als ie te arm staat? Ben eigenlijk alleen injeciemotoren gewend geweest ( GTV6) , maar kom er nu achter dat ik technisch wel wat mis met de Carbs... :oops:

Het aller-allermooist zou zijn als iemand langs zou kunnen komen, maar dat wordt wel moeilijk denk ik.... :cry:

:?:
33,33SW,155,156,156SW,164TS,GT,GTV6,Giulia,Bertone,Alfetta QO2.0i

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Dellorto Afstelling Wie kan dit goed?

di apr 10, 2007 15:40

Te arm?

Knallen in de uitlaat (backfire) als je het gas loslaat. De motor wordt te snel (te) heet, maar dat is misschien niet zo snel merkbaar. Koeling van een Nord zou opzich overmatige schade moeten kunnen tegengaan, maar dat betreft dan alleen het handhaven van de bedrijfstemperatuur. De meeste schade zal je vlak na een koude start oplopen.

Als je twijfelt kun je ook gewoon alles een halve slag rijker zetten. Als ie dan nog loopt heb je hoogstens wat extra koolafzetting en misschien benzinelucht uit de uitlaat. Dat levert ook met een paar honderd kilometer echter nog geen permanente schade op.
Als ie niet meer loopt stond ie niet te arm :wink:

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Dellorto Afstelling Wie kan dit goed?

di apr 10, 2007 15:44

:? Ik wil niet eigenwijs zijn, maar ben dat natuurlijk wel.
1) De carb's moeten natuurlijk wel synchroon staan (dat regel je met schroef 4 en een setje vacuümmeters)
2) De basis afstelling voor schroef 6 is 4 hele (!) slagen open. M.a.w. Als je (alle) schroef(en) 6 eens dichtdraait -niet te hard!- en dan vdus vier hele slagen linksom draait moeit de motor heeeeel behoorlijk lopen. Zo niet, dan is er vast ook aan scroef 4 geprutst. :roll:

je hebt nu een goede (basis)afstelling. Voor de gevorderden: draai nu één schroef 6 langzaam terug in. Op het moment, dat de motor duidelijk merkbaar minder begint te lopen, draai je de schroef 2 hele (!) slagen linksom. Doe dit bij alle 4 en je motor loopt top.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4457
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Dellorto Afstelling Wie kan dit goed?

wo apr 11, 2007 13:01

:? Ik wil niet eigenwijs zijn, maar ben dat natuurlijk wel.
1) De carb's moeten natuurlijk wel synchroon staan (dat regel je met schroef 4 en een setje vacuümmeters)
2) De basis afstelling voor schroef 6 is 4 hele (!) slagen open. M.a.w. Als je (alle) schroef(en) 6 eens dichtdraait -niet te hard!- en dan vdus vier hele slagen linksom draait moeit de motor heeeeel behoorlijk lopen. Zo niet, dan is er vast ook aan scroef 4 geprutst. :roll:

je hebt nu een goede (basis)afstelling. Voor de gevorderden: draai nu één schroef 6 langzaam terug in. Op het moment, dat de motor duidelijk merkbaar minder begint te lopen, draai je de schroef 2 hele (!) slagen linksom. Doe dit bij alle 4 en je motor loopt top.

Dit is in principe waar maar wel een hele versimpelde weer gave van de realiteit van een oud blok afstellen. Komt ook nog ervaring en fingerspitzen gefuhl bijkijken. Plus dat er doorgaans aan oude carb sets vaal wat mis is waardoor de praktijk in eens stukken weer bastiger is.

@Gucci: als je inderdaad je CO schroeven allemaal de bassis afstelling geeft en je rijd rustig naar de garage loopt je blok heus niet zomaar in de soep. Bij Autodrome in Hoogeveen loopt op de alfaafdeling ook nog minimaal 1 monteur met verstand van oude alfa's en die er ook aardigheid in heeft om hem goed te krijgen. Stuur ff PB dan krijg je naam en telnr van me.

Mzzl,
DJ

Andretti Molletti

RE: Dellorto Afstelling Wie kan dit goed?

wo apr 11, 2007 13:59

Wat een misverstanden...
Als alleen schroef 6 van cilinder 4 is versteld, dan kun je simpelweg op cilinder 1 t/m 3 kijken hoever daar de schroeven 6 uitgedraaid staan...
Stel cilinder 1 t/m 3 hebben allen 3 slagen uit, dan zet je cil 4 ook 3 slagen uit.
Het onderling verschil inbrengen in de schroeven 6 en dan nog op gevoel ook is m.i. niet slim.
je zal daarvoor per cilinder CO moeten meten.
Daarnaast zal vanaf 1500 rpm oid de progressie het overnemen van de basisafstelling (6) en vanaf 3500rpm loopt een carb voor het grootste gedeelte op zijn hoofdsproeiers.
De kans dat je iets stuk rijdt is klein, zeker als je flink doortrapt :lol: , immers dan krijg je altijd voldoende benzine!!! (accel-pomp en hoofdsproeiers)
Dus schroef 6 gelijk stellen aan de andere cilinders en proefrijden, niet goed...plankgas naar een vakman.

Om nog even een simpel antwoordt op je vraag te geven: Ik!

:mrgreen:

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4457
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Dellorto Afstelling Wie kan dit goed?

wo apr 11, 2007 14:05

Wat een misverstanden...
Als alleen schroef 6 van cilinder 4 is versteld, dan kun je simpelweg op cilinder 1 t/m 3 kijken hoever daar de schroeven 6 uitgedraaid staan...
Stel cilinder 1 t/m 3 hebben allen 3 slagen uit, dan zet je cil 4 ook 3 slagen uit.
Het onderling verschil inbrengen in de schroeven 6 en dan nog op gevoel ook is m.i. niet slim.
je zal daarvoor per cilinder CO moeten meten.
Daarnaast zal vanaf 1500 rpm oid de progressie het overnemen van de basisafstelling (6) en vanaf 3500rpm loopt een carb voor het grootste gedeelte op zijn hoofdsproeiers.
De kans dat je iets stuk rijdt is klein, zeker als je flink doortrapt :lol: , immers dan krijg je altijd voldoende benzine!!! (accel-pomp en hoofdsproeiers)
Dus schroef 6 gelijk stellen aan de andere cilinders en proefrijden, niet goed...plankgas naar een vakman.

Om nog even een simpel antwoordt op je vraag te geven: Ik!

:mrgreen:
Mee eens maar dat vond ik teveel typen...........Als het goed is komt Gucci straks ook bij een vakman met hart voor oude alfa's terecht.

Mzzl,
DJ

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1255
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: RE: Dellorto Afstelling Wie kan dit goed?

wo apr 11, 2007 17:01

Wat een misverstanden...
Als alleen schroef 6 van cilinder 4 is versteld, dan kun je simpelweg op cilinder 1 t/m 3 kijken hoever daar de schroeven 6 uitgedraaid staan...
Stel cilinder 1 t/m 3 hebben allen 3 slagen uit, dan zet je cil 4 ook 3 slagen uit.
Het onderling verschil inbrengen in de schroeven 6 en dan nog op gevoel ook is m.i. niet slim.
je zal daarvoor per cilinder CO moeten meten.
Daarnaast zal vanaf 1500 rpm oid de progressie het overnemen van de basisafstelling (6) en vanaf 3500rpm loopt een carb voor het grootste gedeelte op zijn hoofdsproeiers.
De kans dat je iets stuk rijdt is klein, zeker als je flink doortrapt :lol: , immers dan krijg je altijd voldoende benzine!!! (accel-pomp en hoofdsproeiers)
Dus schroef 6 gelijk stellen aan de andere cilinders en proefrijden, niet goed...plankgas naar een vakman.

Om nog even een simpel antwoordt op je vraag te geven: Ik!

:mrgreen:
Lijkt mij ook de oplossing voor het basisafstellen. Wil je het per cilinder/venturi doen dan heb je nog wel e.e.a. aan gereedschap nodig. Bijvoorbeeld colortune of eigenlijk liever een CO-meter die per uitlaatpoort meet.

Volgens mij als de carburateurs synchroon staan dan is de basis genoeg om er mee naar een specialist te rijden. Doe het een beetje kalm aan en dat komt wel goed. Een beetje zoeken naar een specialist of een dealer met passie voor de oude types doet wonderen.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Dellorto Afstelling Wie kan dit goed?

wo apr 11, 2007 19:02

In Assen:

Jan van ’t Spijker Autoservice (W.A. Scholtenstraat 9, 9403AJ ASSEN)
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”