giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Lysholm compressor van een Mazda, info iemand?

vr feb 02, 2007 22:38

Hoi,

heeft er iemand info over de IHi compressor die Mada gebruikte op de 2.3 V6 Miller motor in de Xedos? Ben voornamelijk op zoek naar de hoeveelheid lucht die er verplaatst wordt per omwenteling en het maximale toerental. :?

Heb een dergelijke compressor aangeschaft en ben nu voorzichtig aan het kijken waar ik hem voor kan gaan gebruiken... Op een TS in een van mijn Giulietta's lijkt me wel wat... Maar als het zou kunnen heb ik ook nog wel een leuke 12v 3.0 liggen waar hij op zou mogen. :oops: e.e.a. hangt er vanaf wat de compressor kan leveren aan lucht.

m.v.g. Remco.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

tommie
Guru
Guru

RE: Lysholm compressor van een Mazda, info iemand?

vr feb 02, 2007 22:39

ik heb er wel een klein beetje info van, maar dat is basisinfo die ik op mijn opleiding geleerd heb, kan er volgende week (dan ben ik weer op mn kamer) even naar kijken en je misschien wat dingen vertellen waar je wat aan hebt. apart systeem in ieder geval!
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 02, 2007 23:00

Alle kleine beetjes helpen! :thumbs:

164 Q4

vr feb 02, 2007 23:59

Die compressor van IHI komt het dichtst in de buurt van de YS 1200

Het maximale toerental is: 15,000 rpm
Het maximale compressie verhouding: 2.2 (ca. 17.6 psi boostdruk)
Verplaatsing: 1.2 L/ omwenteling

Algemeen, maar wat je vast al wel wist; aangezien het een schroefcompressor is betekend dat het volgende:
Er zal een vrijloopkoppeling opmoeten anders zal hij ALTIJD vermogen verbruiken (parasitic loss) ook als hij niet gebruikt wordt. Een bypassventiel werkt hier niet.
Het type is vooral heel geschikt om te gebruiken bij hogere druk, anders kun je echt beter een roots-blower nemen. Dat betekend dus wel dat je in dat geval je compressie zal moeten verlagen (zeg maar zo'n 8-8,5:1).

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

za feb 03, 2007 00:17

Ik heb even een berichtje gestuurd aan iemand van wie ik denk dat-ie er misschien ook wel wat vanaf weet (kan een paar dagen duren voordat-ie reageert).
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

za feb 03, 2007 00:33

Kai of karetljeknetter een pb sturen!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

zo feb 04, 2007 00:32

Die iemand blijkt er ook niet zo goed in te zitten en wist daarom niet meer te melden dan wat hierboven al staat. Hij is zelf bezig met een Eaton compressor welke niet per se verlaging van de compressie vereist.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo feb 04, 2007 22:53

@164Q4

Volgens mij heeft de Mazda waar hij vanaf komt wel een bypass ventiel, er zit in ieder geval wel een aansluiting voor op de aanzuigkant van de compressor. Bij de compressor zat geen poelie, maar er zou dus een poelie met een elektro-magnetische koppeling op moeten komen? dat is niet zo heel handig om zelf te moeten maken.. :(

1.2 liter per omwenteling en max 15.0000 tpm, dat klinkt als... :) Ongeveer dezelfde grootte als een Eaton M62 dan.

overbrengings verhouding 2.14 op 1 (15.000 : 7000 rpm)
1.2l x 2.14= 2.57l per omw.

Een TS gebruikt 1l per omw. (2000:2) theoretisch zou hij dus 2,5 bar druk(2,57:1) kunnen leveren op een TS.
Een 3.0 v6 gebruikt 1,5l per omw. (3000:2)theoretisch zou hij dus 1.7 bar druk kunnen leveren op de v6.

Volgens mij reken ik hier iets niet helemaal goed uit.... :oops: ben bij mijn schoonouders op de computer en heb geen boeken om het na te kijken maar volgens mij doe ik iets verkeerd... :roll:

ZIet er dus naar uit dat ik hem op de TS zou moeten gebruiken met een flink lage compressie, op de v6 kan ik beter een Eaton gebruiken.

164 Q4

Re: RE: Lysholm compressor van een Mazda, info iemand?

zo feb 04, 2007 23:23

@164Q4

Volgens mij heeft de Mazda waar hij vanaf komt wel een bypass ventiel, er zit in ieder geval wel een aansluiting voor op de aanzuigkant van de compressor. Bij de compressor zat geen poelie, maar er zou dus een poelie met een elektro-magnetische koppeling op moeten komen? dat is niet zo heel handig om zelf te moeten maken.. :(
Een Lysholm is in tegenstelling tot een Eaton wel een compressor. Dat wil zeggen dat'ie altijd comprimeerd en dus vermogen gebruikt. Je bent niet verplicht om de compressor af te koppelen als hij niet gebruikt word alleen zal hij onnodig veel verbruiken.

The Lysholm supercharger looks similar to a helical Roots blower, but with rotors that are far more twisted, and have a conical taper. The result is that these "screw-type" compressors have an internal compression ratio, making them more efficient in high-boot applications.

One disadvantage of this internal compression ratio is higher parasitic losses during off-boost operation. A Roots blower can be bypassed with a simple butterfly valve at part throttle and the only drag will be the mecahnical movement of its gears and lobes (which accounts for only about 0.3 hp according to Eaton). A Lysholm compressor, on the other hand, will continue to compress air as long as it is being turned, even if a bypass valve allows that air to be recirculated. The only way to eliminate a Lysholm compressor's parasitic drag at cruise is to let it stop turning via a clutch. (Ironically, the Eaton Roots blower used by Mercedes-Benz uses a clutch instead of a bypass valve, despite this being the more complicated solution. Mercedes does things its own way.)

1.2 liter per omwenteling en max 15.0000 tpm, dat klinkt als... :) Ongeveer dezelfde grootte als een Eaton M62 dan.
Niet helemaal. Een M62 is 1liter en een M90 1,5 liter dus het zit er een beetje tussenin.
overbrengings verhouding 2.14 op 1 (15.000 : 7000 rpm)
1.2l x 2.14= 2.57l per omw.

Een TS gebruikt 1l per omw. (2000:2) theoretisch zou hij dus 2,5 bar druk(2,57:1) kunnen leveren op een TS.
Een 3.0 v6 gebruikt 1,5l per omw. (3000:2)theoretisch zou hij dus 1.7 bar druk kunnen leveren op de v6.

Volgens mij reken ik hier iets niet helemaal goed uit.... :oops: ben bij mijn schoonouders op de computer en heb geen boeken om het na te kijken maar volgens mij doe ik iets verkeerd... :roll:
Even zo gezien zonder op details in te gaan gaat dat ongeveer wel op. Het gaat nu over absolute druk en geen overdruk (FF een barretje eraf rekenen).
ZIet er dus naar uit dat ik hem op de TS zou moeten gebruiken met een flink lage compressie, op de v6 kan ik beter een Eaton gebruiken.
Ligt eraan. Met 0.7 bar extra druk op een V6 geeft al een leuk effect alleen had ik zelf voor die druk nog geen schroefcompressor gebruikt want die geeft dan naar mijn mening nog iets teveel nadelen. Bij veel meer druk doet een Eaton niet veel meer als de lucht onnodig veel verhitten (niet te onderschatten!) en dan is een schroefcompressor ook duidelijk in het voordeel. Dus bij een TS met lage compressie en een schroefcompressor met lekker veel druk heb je een monster 8) .

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo feb 04, 2007 23:32

Dat was het: effe een barretje eraf trekken. #-o denk al er klopt iets niet helemaal.

Denk dat het inderdaad beter is om dan een TS te voorzien van deze compressor. Als het goed is kan ik de compressie verlagen met een paar BMW zuigers, heb ik ooit een keer gelezen tenminste. Zal het eens goed gaan bekijken. OP een v6 wordt het al gauw te veel ben ik bang, koppeling en bak gaan dan snel problemen opleveren denk ik.

Een beest...klinkt goed :twisted:

kai
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

ma feb 05, 2007 11:30

Mannen probeer dit eens uit voor me:
http://www.alfetta.nl/download/compressor.zip

Gaat van een Eaton uit.... maar geeft wel grappige cijfertjes.

Terug naar “Algemene Technische vragen”