Beste transaxle-kenners,
Hier eens een technische vraag.
Gisteren ben ik tot bijna halverwege gekomen met het vervangen van de transaxle van mijn 75 TS.
Wat een #@%! klus, want wat kan je kan er allemaal zo slecht bij (en is alles vastgerot, en ik wil zo veel mogelijk heel houden, maar dat terzijde).
Na een halve dag stevig sleutelen is eindelijk alles los, dus nu pas het feitelijke vervangen van de bak.
Ik wil alleen de bak wisselen, maar door de constructie moet ook het koppelingshuis mee.
En om daar bij te kunnen, moet de de baksleunen los.
Daarom moet het subframe zakken, feitelijk ook er af. Dus moet de uitlaat los, en ook de achterste hardyschijf.
En die hardyschijven zijn lastig opnieuw te monteren, om van loshalen maar niet te spreken. (ik vervang m)
En o ja, de schakelstang moet ook los. Op de bak kan je er niet bij, dus losmaken onder de versnellingspook, want in het midden is het klemmetje vastgeroest, en kan je er niet goed bij om dat los te meppen.
En de hulpkoppelingcylinderslang moet ook los, dus weer ontluchten.
Kortom, lekker handig allemaal.
Dus zat ik te denken. Was het nou niet handig als je de bak kon wisselen terwijl je het koppelingshuis laat zitten?
Dan:
- blijft de uitlaat zitten
- blijft de cardan zitten
- blijft de hkc zitten
- blijft het subframe zitten
- blijven de baksteunen zitten
Wel:
- moet de schakelstang bij het ingaan van het koppelingshuis los (kan je niet bij met gemonteerd subframe, alleen van bovenaf)
- en de 4 bouten waarmee het koppelingshuis aan de bak zit los (kan je volgens mij ook niet bij met gemonteerd subframe)
Om de schakelstang en de 4 bouten toegankelijk te maken, zou er eigenlijk een hersluitbaar luik in de carroserie moeten zijn boven de voorkant van het koppelingshuis. Dan kan je door het losmaken van deze items, en de bovenste baksteun en aandrijfassen de hele bak uit je auto trekken.
Dan was het een redelijk overzichtbare klus geweest.
Dit luik zou (naar mijn inschatting, ik kan morgen eens beter kijken) vlak voor de dwarsbalk in de tunnel moeten worden gezaagd. En vervolgens is je bak wisselen iets wat je zo aan de kant van het circuit kan doen, in plaats van in 2 dagen in de werkplaats. Ook kan je zo makkelijker bij de koppeling komen, dus om die te vervangen heb je de bak makkelijker aan de kant.
Wat denken jullie? Een goed idee of stompzinnig?
En, is dit al eens vertoond?
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening!
Groeten, Pieter