_Pieter_
Guru
Guru

Idee: 75 transaxle inspectieluik

za feb 03, 2007 22:42

Beste transaxle-kenners,

Hier eens een technische vraag.
Gisteren ben ik tot bijna halverwege gekomen met het vervangen van de transaxle van mijn 75 TS.
Wat een #@%! klus, want wat kan je kan er allemaal zo slecht bij (en is alles vastgerot, en ik wil zo veel mogelijk heel houden, maar dat terzijde).
Na een halve dag stevig sleutelen is eindelijk alles los, dus nu pas het feitelijke vervangen van de bak.

Ik wil alleen de bak wisselen, maar door de constructie moet ook het koppelingshuis mee.
En om daar bij te kunnen, moet de de baksleunen los.
Daarom moet het subframe zakken, feitelijk ook er af. Dus moet de uitlaat los, en ook de achterste hardyschijf.
En die hardyschijven zijn lastig opnieuw te monteren, om van loshalen maar niet te spreken. (ik vervang m)
En o ja, de schakelstang moet ook los. Op de bak kan je er niet bij, dus losmaken onder de versnellingspook, want in het midden is het klemmetje vastgeroest, en kan je er niet goed bij om dat los te meppen.
En de hulpkoppelingcylinderslang moet ook los, dus weer ontluchten.

Kortom, lekker handig allemaal.

Dus zat ik te denken. Was het nou niet handig als je de bak kon wisselen terwijl je het koppelingshuis laat zitten?
Dan:
- blijft de uitlaat zitten
- blijft de cardan zitten
- blijft de hkc zitten
- blijft het subframe zitten
- blijven de baksteunen zitten

Wel:
- moet de schakelstang bij het ingaan van het koppelingshuis los (kan je niet bij met gemonteerd subframe, alleen van bovenaf)
- en de 4 bouten waarmee het koppelingshuis aan de bak zit los (kan je volgens mij ook niet bij met gemonteerd subframe)

Om de schakelstang en de 4 bouten toegankelijk te maken, zou er eigenlijk een hersluitbaar luik in de carroserie moeten zijn boven de voorkant van het koppelingshuis. Dan kan je door het losmaken van deze items, en de bovenste baksteun en aandrijfassen de hele bak uit je auto trekken.
Dan was het een redelijk overzichtbare klus geweest.

Dit luik zou (naar mijn inschatting, ik kan morgen eens beter kijken) vlak voor de dwarsbalk in de tunnel moeten worden gezaagd. En vervolgens is je bak wisselen iets wat je zo aan de kant van het circuit kan doen, in plaats van in 2 dagen in de werkplaats. Ook kan je zo makkelijker bij de koppeling komen, dus om die te vervangen heb je de bak makkelijker aan de kant.

Wat denken jullie? Een goed idee of stompzinnig?
En, is dit al eens vertoond?

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Idee: 75 transaxle inspectieluik

za feb 03, 2007 22:46

je maakt het jezelf veel te moeilijk

achterste hardy-schijf is eenvoudig te lossen/terugplaatsen ivm bouten ipv tapeinden :wink:
hulpkoppelingscilinder kan je gewoon compleet losmaken van de bak en terzijde hangen
uitlaat moet er wel even onderuit
schakelstang is met 1 boutje voldoende los te halen
voorste framepje van de triangel moet je sowieso al losmaken om de triangel omlaag te kunnen hangen zodat het koppelinghuis eroverheen kan

dus valt allemaal best wel mee :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

za feb 03, 2007 22:47

bovendien kan je ook makkelijk bij de baksteunbouten als de triangel voorover hangt

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

za feb 03, 2007 23:16

idd. zoals graffiaturo ook zei.. het valt allemaal best mee... als je wat ervaring hebt :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: Idee: 75 transaxle inspectieluik

za feb 03, 2007 23:20

je maakt het jezelf veel te moeilijk

1. achterste hardy-schijf is eenvoudig te lossen/terugplaatsen ivm bouten ipv tapeinden :wink:
2. hulpkoppelingscilinder kan je gewoon compleet losmaken van de bak en terzijde hangen
3. uitlaat moet er wel even onderuit
4. schakelstang is met 1 boutje voldoende los te halen
5. voorste framepje van de triangel moet je sowieso al losmaken om de triangel omlaag te kunnen hangen zodat het koppelinghuis eroverheen kan

dus valt allemaal best wel mee :wink:
@Graffiaturo: Dit klopt voor een deel met wat ik tegenkwam, maar ik wil het mogelijk maken zonder het subframe los te hoeven gooien. Ik zat o.a. met het volgende:

1. De achterste hardyschijf kan je wel losgooien (verzuurde armspieren zijn het gevolg) maar de bouten die er in zitten kunnen er niet uit.
Dus om m weg te nemen, moet de bak 3 cm naar achteren. Voordat dat kan, moet alles los. (Subframe, baksteunen, hck, etc. etc.)
Wat voor bouten/draadeinden bedoel je precies?

2. Bij mijn reserve bak die ik heb liggen uit een TS kan de hck er niet uit met een vaste leiding. Sterker nog, het koppelingshuis moet zelfs los om m eruit te krijgen, en dat kan uitsluitend naar achteren, dus moet de leiding ook los! (Ja echt!) In de GTV handleiding die ik van de bekende website gehaald heb, staat een hck waarmee wel kan wat jij beschrijft. Maar met de hck op mijn TS kan dit echter niet, het is een ander type. Ik schiet er wel een plaatje van.

4. Is dit het boutje onder de versnellingspook? De rest kreeg ik niet los / kan je niet bij met gemonteerd subframe. Als het subframe eenmaal los is kan het wel.

In mijn geval ga ik nu de hele triangel er onderuit halen, dat werkt net even wat fijner.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

za feb 03, 2007 23:27

dan heb jij de verkeerde 3 losgeschroefd :wink: aan de cardan-as zitten tapeinden, en aan de bak zitten 3 gaten waar bouten doorheen gaan
die hoeven er niet helemaal uit, mogen best in de hardy-schijf blijven zitten
HKC kan er absoluut uit zonder de leiding los te moeten maken, bij de ene door een paar boutjes van een steuntje los te schroeven, bij de andere door de seegerring los te maken :wink:
schakelstang idd onderaan de pook
wil ej het jezelf helemaal makkelijk maken, haal je de schijven van de bak af en schroef je de klauwen ook van de bak los en hang je die terzijde
hoef je ook de remmen niet meer te ontluchten

_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: Idee: 75 transaxle inspectieluik

za feb 03, 2007 23:35

dan heb jij de verkeerde 3 losgeschroefd :wink: aan de cardan-as zitten tapeinden, en aan de bak zitten 3 gaten waar bouten doorheen gaan
die hoeven er niet helemaal uit, mogen best in de hardy-schijf blijven zitten
HKC kan er absoluut uit zonder de leiding los te moeten maken, bij de ene door een paar boutjes van een steuntje los te schroeven, bij de andere door de seegerring los te maken :wink:
schakelstang idd onderaan de pook
wil ej het jezelf helemaal makkelijk maken, haal je de schijven van de bak af en schroef je de klauwen ook van de bak los en hang je die terzijde
hoef je ook de remmen niet meer te ontluchten
@Graffiaturo: veel dank voor je geduld met deze beginner.

Dat van die hardyschijf zie ik in. Mijn collega heeft die losgegooid, dat heeft er ook iets mee te maken. Maar wij gaan de hardyschijf vervangen, dus moet toch alles los.
Dat van die HKC is toch raar, maar ik zal kijken naar wat er onder mijn auto zit. Die 3 boutjes (2 van baksteun, 1 van HKC) losdraaien kon idd, maar vervolgens kon de HKC er niet uit, omdat ie niet door het gat kan waar ie in gemonteerd zit. Ik schiet er morgen een plaatje van, dan kan jij beoordelen wat er aan de hand is. Misschien is het de verkeerde HKC, en verkeerd gemonteerd. Daar krijgt het nu de schijn van!
De tip van de remmen is goed, maar de remklauwen moeten vervangen.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

jef 75
Guru
Guru

za feb 03, 2007 23:40

heb vandaag die achterste hardy schijf nog losgemaakt,daarvoor heb ik enkel de de drie tapeinden losgemaakt die op het cardan zitten.

maar vroeger heb ik me ook weleens laten vangen door ze alle 6 los te draaien :twisted:
Laatst gewijzigd door jef 75 op do jan 31, 2013 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.

_Pieter_
Guru
Guru

zo feb 04, 2007 20:49

@Graffiaturo:
Dit zijn de 2 plaatjes van mijn HKC. Deze kon ik nadat de leiding los was gemaakt, zo uitnemen. Geen noodzaak om het koppelingshuis los te maken.
Afbeelding
Deze HKC is hetzelfde type als die op de andere bak zat. Dus waarom ik m op die bak niet uit kreeg is raar.
Maargoed, het is nu allemaal goed gekomen, de hele transaxle is er onderuit.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Terug naar “Algemene Technische vragen”