Ruud33 16V

Nieuwe 156 opgehaald, superblij maar een paar vraagjes

wo jan 31, 2007 20:06

Ik heb zaterdag mijn nieuwe auto opgehaald bij wim prins in nunspeet. Een 156 1.8 uit 1998. Hij is echt super en ben er heel blij mee. Een aantal dingetjes wil ik nog echter even veranderen om hem helemaal naar mijn zin te maken. ook zijn er een aantal technische dingetjes die ik even hier wil vragen:

Af en toe als de auto gestart wordt, gaat de airco vanzelf aan. Is dit normaal of doet de auto dit met een reden of is het gewoon een of andere software fout??

Het lijkt alsof van het middelste metertje in de middenconsole (het klokje) in het donker iets minder verlicht is dan de andere twee. Wellicht 1 lampje kapot. Is hier makkelijk bij te komen of moet zowat het hele dash eruit? Ik zat me af te vragen of je er misschien bij kunt als de radio eruit is ofzo..?

Het tweetertje in de linkerdeur doet het niet. Is het moeilijk of ingewikkeld om hierbij te komen? Ik neem aan dat het deurpaneel eraf moet. Iemand een idee hoe dit moet? bij de 33 was dit een simpel klusje, bij de 156 waarschijnlijk lastiger...

De linkerbuitenspiege heeft een voetje waarvan de zwarte verf af begint te bladderen. Dit wil ik toch graag even veranderen? Wat is de beste optie? demonteren, opschuren en overspuiten of op de sloop eentje halen die niet afgebladderd is en vervangen. En hoe moet ik de spiegel demonteren? Weer het deurpaneel eraf??

Ook wil ik graag witte zijknippertjes erop plaatsen. Ik moet ze nog ergens bestellen. Kan ik die er zo af en weer opklikken??

Nou toch een klein verlanglijstje dus om hem naar mijn zin te maken. Ik hoop dat jullie me wat tips of adviezen kunnen geven.

Groeten van een blije 156 bezitter!!!

Martinos
Full Member
Full Member

Re: Nieuwe 156 opgehaald, superblij maar een paar vraagjes

wo jan 31, 2007 20:49

Ik heb zaterdag mijn nieuwe auto opgehaald bij wim prins in nunspeet. Een 156 1.8 uit 1998. Hij is echt super en ben er heel blij mee. Een aantal dingetjes wil ik nog echter even veranderen om hem helemaal naar mijn zin te maken. ook zijn er een aantal technische dingetjes die ik even hier wil vragen:

Af en toe als de auto gestart wordt, gaat de airco vanzelf aan. Is dit normaal of doet de auto dit met een reden of is het gewoon een of andere software fout??

Dat is normaal. Die van mij gaat ook automatisch aan. Er schijnt wel en truckje voor te zijn, zodat ie niet automaisch aan gaat... die weet ik echter niet.(vraag eens bij de 156 club, daar is ergns het topic nog wel te vinden hier over)

Het lijkt alsof van het middelste metertje in de middenconsole (het klokje) in het donker iets minder verlicht is dan de andere twee. Wellicht 1 lampje kapot. Is hier makkelijk bij te komen of moet zowat het hele dash eruit? Ik zat me af te vragen of je er misschien bij kunt als de radio eruit is ofzo..?

Het makkelijkste is om even het middenconsole los te halen. Radio eruit, daar achter zitten 2 parkers, onder het hoesje van de versnellingspook zitten ook nog een aantal schroeven en als je de asbak open doet boven aan daar ooknog 2.
Als je dan het paneel eruit hebt zitten de klokjes met een paar parkers vast. al met al een half uurtje werk!

Het tweetertje in de linkerdeur doet het niet. Is het moeilijk of ingewikkeld om hierbij te komen? Ik neem aan dat het deurpaneel eraf moet. Iemand een idee hoe dit moet? bij de 33 was dit een simpel klusje, bij de 156 waarschijnlijk lastiger...

achter de deurklink (binnenzeide, naast de tweeter) zit achter dat kleine afdekdopje een schroef. dan kan de schelp van de deurklink/tweeter eraf.
Kijk even of de stekker eraan zit.
Als je een bose systeem hebt, zit er geen linker tweeter in;) dat is normaal !

De linkerbuitenspiege heeft een voetje waarvan de zwarte verf af begint te bladderen. Dit wil ik toch graag even veranderen? Wat is de beste optie? demonteren, opschuren en overspuiten of op de sloop eentje halen die niet afgebladderd is en vervangen. En hoe moet ik de spiegel demonteren? Weer het deurpaneel eraf??

Beste optie is voetje goed kal aken en opnieuw spuiter (eerst primer en dan lak). Een gebruikte is wel een optie, maar het is een kwestie van tijd voor die ook weer gaat verweren... vroeg of laat gaan ze allemaal (net als bij de 33;) )

Ook wil ik graag witte zijknippertjes erop plaatsen. Ik moet ze nog ergens bestellen. Kan ik die er zo af en weer opklikken??

Knipperlichtes kun je er zo uitklikken. je moet ze eerst ff naar voren schuiven en dan eruit haken als het ware... (of was het nu naar achterschuiven...) dat kun je wel zien als je de losse nieuwe knippers in je handen hebt.

Nou toch een klein verlanglijstje dus om hem naar mijn zin te maken. Ik hoop dat jullie me wat tips of adviezen kunnen geven.

Groeten van een blije 156 bezitter!!!

Succes en veel plezier met je 156!!!
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

Non alfa: Citroen Mehari

Tjerry
Advanced Member
Advanced Member

Re: Nieuwe 156 opgehaald, superblij maar een paar vraagjes

wo jan 31, 2007 20:51

!
Dat komt door de warme lucht van de motorruimte die langs de sensor van de rechterbuitenspiegel stroomt.

Kan je makkelijk zelf vervangen.

Ik heb de spiegels nieuw gekocht en die eraf kwamen binnen 1 dag op marktplaats verkocht voor de helft van de nieuwwaarde aan iemand die ze toch in kleur ging spuiten.
( nieuwe waren wel beter en anders afgewerkt dan die eraf kwamen. Gemodificeerd dus)

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Ruud33 16V

RE: Nieuwe 156 opgehaald, superblij maar een paar vraagjes

wo jan 31, 2007 21:02

OK dus nieuwe voetjes is ook een optie!!! Alleen hoe haal ik de spiegels eraf??

ennuh: hoezo bij bose systeem geen linker tweeter?? Is dat in het kader van de bezuiniging ofzo? en hoe kan ik zien of het een bose systeem is?

Alexanderw
Junior Member
Junior Member

wo jan 31, 2007 21:10

Kijk ff op marktplaats, daar staat een digitaal werkplaatshandboek te koop. Daarin vind je veel tekeningen als handleiding voor dit soort reparaties.

En gefeliciteerd met je aankoop, ik ben inmiddels aan mijn 3e alfa 156 bezig en het is echt een fantastische auto, voor de echte liefhebber!
Alfa Giulia Biscione '69 en Brera 2.2 JTS 2010

Verleden:
159 SW JTDm 16V 150 pk
156 SW JTD
156 1.8 TS
156 JTD

Joop
Member
Member

wo jan 31, 2007 21:19

Er zijn wel wat links te vinden voor zaken (waar je vaak lid voor moet worden op de 156 site). Hier heb je er een paar:

Interieur: http://www.twthieme.nl/index.html
idem: http://home.versatel.nl/pveltum/
remmen (is van de 916, maar 156 is hetzelfde): http://www.pininfarinaregister.nl/06_techniek_05.php

Succes.
Oude liefde roest niet (hoop ik)
Nu: Alfetta GT 1.6 1978
Eerder: Alfa 156 SW 2.0, Alfa 155 TS 1.8, Alfetta GTV 2.0 (1981) ,Alfetta GT 1.8 (1975),
33SW 1.4 1992 met 1.7 (8(
156 Berlina 1.6 uit 1999 in Azzurro Achille (baby blauw)V) motor

Joop
Member
Member

Re: RE: Nieuwe 156 opgehaald, superblij maar een paar vraagj

wo jan 31, 2007 22:03

Kijk ff op marktplaats, daar staat een digitaal werkplaatshandboek te koop. Daarin vind je veel tekeningen als handleiding voor dit soort reparaties.

En gefeliciteerd met je aankoop, ik ben inmiddels aan mijn 3e alfa 156 bezig en het is echt een fantastische auto, voor de echte liefhebber!
Kan je ook gratis downloaden. Zie: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... ht=manuals

wel even doorlezen om het op CD te branden :wink:
Oude liefde roest niet (hoop ik)
Nu: Alfetta GT 1.6 1978
Eerder: Alfa 156 SW 2.0, Alfa 155 TS 1.8, Alfetta GTV 2.0 (1981) ,Alfetta GT 1.8 (1975),
33SW 1.4 1992 met 1.7 (8(
156 Berlina 1.6 uit 1999 in Azzurro Achille (baby blauw)V) motor

Tjerry
Advanced Member
Advanced Member

wo jan 31, 2007 22:56

Spiegels zijn makkelijk te vervangen van binnenuit. Zwarte driehoekige kapje verwijderen en dan van binnenuit losschroeven met inbus. Stekker losmaken en verwisselen.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Alfarmada

Re: RE: Nieuwe 156 opgehaald, superblij maar een paar vraagj

vr feb 02, 2007 08:34

OK dus nieuwe voetjes is ook een optie!!! Alleen hoe haal ik de spiegels eraf??

ennuh: hoezo bij bose systeem geen linker tweeter?? Is dat in het kader van de bezuiniging ofzo? en hoe kan ik zien of het een bose systeem is?
Het Bose systeem herken je aan het Bose logo op de tweeters en linksachter in de koffer zit de woofer (bij de SW)

Grtz
Philip

Terug naar “Algemene Technische vragen”