Neelis
Advanced Member
Advanced Member

Remstangregulator van een 33

wo jan 24, 2007 22:51

M'n remstangregulator van m'n 33 zit vast volgens de APK keurmeester, terwijl hij los moet zitten

Hij heeft heel kort gezegd wat het doet, maar verder weet ik niet wat het is. Kan iemand me vertellen wat ik dit ding kan vinden en wat ik eraan kan doen?!

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Remstangregulator van een 33

wo jan 24, 2007 23:01

Zie hier het apparaat in onderdelen
Het zorgt voor meer druk op de achterremmen bij belading en minder bij uitveren van de achterkant.
Dit ding zit dus boven de achteras en heet remdrukbegrenzer........zoek maar eens, is al veel over verteld. Als het je eerste keer is -uitgaand van dat je het zelf gaat repareren :? - maak dan je borst maar nat. :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Martinos
Full Member
Full Member

wo jan 24, 2007 23:05

Hij bedoelt je remdruk regelaar/ remdruk begrenzer
Deze zit aan de linkerzeide (bestuurderskant) boven je achteras.
Ze gaan vaak vast zitten. soms wil het wel eens helpen een keer tegen de uitgaande pen (die drukt tegen de stang aan die naar je achteras loopt)
te tikken met een hamer... vervolgens een beetje het ding heen een weer jotteren (in en uit). Met een beetje geluk komt ie los en kan ie gekeurd worden. Maar, vroeg of laat gaat ie wee rvast zitten natuurlijk, de troep zit er immers nog tussen ;)

Maar als je het goed wil doen kun je, of er een andere onder zetten, (circa 100 euro).
Of hem er onderuit halen en uit elkaar halen, alles goed schoon maken, ringetjes vernieuwen en zorgen dat ie weer gangbaar is.
Daarna de boel met een beetje vet ertussen weer in elkaar zetten (op de glijdelen, niet in de ruimte's waar remvloeistof komt ;) )
Zo reviseer je hem als het waare ;)

Ik heb dat zelf al bij menig 33 gedaan, en er is er maar 1 geweest waarbij het niet ging.. die heb ik moeten vernieuwen.

O,ja! spuit de remleidingen van te voren maar goed in met wd-40 of een andere goede kruipolie! ze kunnen goed vast zitten!
Ook is hierbij een speciale remleiding sleutel geen overbodige luxe! daarmee verklein je de kans dat je de wartels "dol" draait
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

Non alfa: Citroen Mehari

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

wo jan 24, 2007 23:24

Ow joepie, weer een ... erbij! Heb het hoofdstuk gevonden in m'n vraagbaak, zal er is een studie op loslaten...
Bedankt allemaal!

Terug naar “Algemene Technische vragen”