Constantijn

Exporteren van een auto..

di mar 15, 2005 20:12

Iemand hier ervaring met het verkopen van een auto aan iemand uit het buitenland?

Volgens mij kun je een soort export-kenteken krijgen welke 14 dagen geldig is, en moet je daarvoor je oude kenteken inleveren. Klopt dat? :?:

Floor
Guru
Guru

RE: Exporteren van een auto..

di mar 15, 2005 20:52

Met de papieren en de nummerplaten naar het GWK, alles wordt overgeschreven op de nieuwe eigenaar en je krijgt meteen een vrijwaringsbewijs mee,
Oo==v==oO

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

di mar 15, 2005 21:24

156

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 15, 2005 21:39

Constantijn, ik (belg zijde) heb een auto van een Nederlander gekocht:

- Je gaat naat de RDW (MOET bij een rdw station, kan niet bij postkantoor of zo)
- Je zegt dat 't om een uitvoer gaat
- Je kentekens worden ingehouden
- Papieren (kentekenbewijzen nummers enz enz) gaan mee naar de nieuwe eigenaar
- jij krijgt een vrijwaring
- er wordt ook een uitvoerverklaring meegegeven (OF de RDW stempelt de KTbewijzen met "uitvoer)

--> deze procedure kost je om en bij de 11 €

Je kan exportkentekens aanvragen, deze zijn 14 dagen geldig. Kosten, dacht ik, ook om en bij de 10 € (kosten uiteraard voor de koper) en dienen enkel om de wagen tot op bestemming te rijden en eventueel in land van bestemming naar de keuring te gaan.
Als de koper nog 6 maanden werk aan de wagen heeft en deze met de aanhanger komt halen, zijn die kentekens overbodig.

Mocht je je wagen aan een Belg verkopen, kan ik de rest van de shit (hier ten lande) ook nog even posten ;)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

patje1100
Guru
Guru

di mar 15, 2005 21:42

Constantijn@. Voor export nummerplaten ( dus om de auto uit Nederland te rijden) heb je perse een geldige APK nodig.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Exporteren van een auto..

di mar 15, 2005 21:48

Constantijn@. Voor export nummerplaten ( dus om de auto uit Nederland te rijden) heb je perse een geldige APK nodig.
Klopt ! Die was ik vergeten ;)

GiuliaFaggio

di mar 15, 2005 22:03

Michel,

Kan U mij even inlichten over de procedure in België.
Ik heb namelijk een te restaureren Giulia in Nederland gekocht.

Volgende info heb ik kunnen achterhalen
* Bij douane invoer taks betalen
* Indien oldtimer keuring, met de papieren zoals hierboven aanbieden ter keuring.
( enkel remmen en ophanging moet voldoen, en een gevaarsdriehoek)

Maar kan men bij een te restauren auto ook een gelijkvormigheids document verkrijgen zonder al te veel rompslomp ?

Weet niet of dit allemaal correct is, maar warschijnlijk kan U mij wat extra info bezorgen

GiulliaFaggio

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 15, 2005 22:11

Graag ;)

Douanevignet krijg je bij de douane, maar kan ook via een DIV kantoor ( zit ook nen "douwaan")

Je hebt dus sowieso een gelijkvormigheidsattest nodig. (wagens vanaf een bepaalde leeftijd, ik dacht 92 of zo, hebben een europees attest, da's dus bij jou niet van toepassing) Dat kan je op 2 manieren verkrijgen:

- via de importeur
-via de technische keuring

Ik heb voor 't laatste geopteerd, omdat je anders met je wagen naar de invoerder (Vilvoorde) moet.

Dus moet je een gelijkvormigheidskeuring hebben. Helaas kan je daar enkel en alleen op garageplaten (proefrit of handelaar) heenrijden OF met bovengenoemde Nederlanse exportkentekens. (binnen de 14 dagen dan wel) Deze keuring kan alleen in het HOOFDstation in je streek (voor mij, binnen 't Antwerpse, is dat Deurne)

Bij die gelijkvormigheidskeuring wordt vastgesteld of jouw wagen voldoet aan de Belgische reglementering en worden gegevens verzameld voor het (vervangend) gelijkvormigheidsattest. Zorg dat je motornummer leesbaar is, ik spreek uit ervaring ;)

Eens die keuring (daarin zit meteen de standaard technische keuring, in jouw geval vereenvoudigd voor een oldtimer inbegrepen) achter de rug is, gaan de papieren naar Brussel....Duurt ongeveer een maand en dan krijg je alles terug en kan je 'm inschrijven.

Deze laaste fase, daarin zit ik nu. is gekeurd, wacht op papieren ;)

Koen
Advanced Member
Advanced Member

di mar 15, 2005 23:43

Klopt volledig wat Michel zegt, enkel nog één kleine toevoeging inzake gelijkvormigheidskeuring of gewone keuring:

Als het om een oldtimer gaat, mag je het voertuig aanbieden op een aanhangwagen en hoef je dus geen handelaarsplaten te hebben. Als particulier mag je strikt genomen ook niet met Z-platen rijden. Politie kan daar ambetant over doen (spreek uit ondervinding :oops: )

Op zich is een gelijkvormigheidskeuring goedkoper dan de documenten op te vragen via de invoerder. Voor Alfa in België vroeg de invoerder (idd in Vilvoorde, wagen moet je daar ook effectief laten zien) tussen de 100 en 150 EUR. Nadien moet je dan sowieso nog naar de gewone technische keuring.

Een gelijkvormigheidskeuring kost 99 EUR en daar zit de prijs van een gewone technische keuring mee inbegrepen, dus een pak goedkoper. Let er wel op dat je niet in elk keuringsstation een gelijkvormigheidskeuring kan laten doen. Is trouwens ook altijd op afspraak.

voor meer info kan je ook terecht op www.goca.be
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

Constantijn

wo mar 16, 2005 07:06

@ iedereen: Bedankt :thumbs:

Exporteren is dus geen probleem... (heb 2 liefhebbers uit het buitenland, waarvan er wel eentje heel erg serieus lijkt te zijn...) :wink:

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mar 16, 2005 08:32

@GiuliaFaggio,

Ik lees net nog dat je praat over "invoertaks".
Niet nodig, er is vrij douaneverkeer tussen Nederland en België, langs douane gaan kost je enkel 80 cent voor 't vignet. Geen invoerrechten ;)

Koen
Advanced Member
Advanced Member

wo mar 16, 2005 12:28

80 cent ? Dan hebben ze je goed in 't zak gezet :blue_lol:

Ik heb de laatste keer maar 10 cent moeten betalen.
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

patje1100
Guru
Guru

wo mar 16, 2005 21:28

:lol: :lol:

Gelijkvormigheidstest..........ambetant ???

Grappige taal hebben jullie hoor :wink:

Nu weer even als een hollander gedacht, op een nederlandse auto is BPM betaald. Ik zal het ff uitleggen, dat heeft de nederlandse overheid ingevoerd als belasting om....................... uhh, dat weten ze zelf niet maar dat maakt niet uit, als je maar betaald.

Ik denk dat als je een auto uitvoert dat je een evenredig deel BPM zou moeten kunnen terugvorderen bij de nederlandse overheid.

Hoewel, daar zullen ze dan ook wel weer belasting over heffen, Misschien noemen ze dat hier wel de gelijkvormigheidwegevengeenbelastinggeld terug attest. :cry:

Weet iemand hoe dit werkt bij export ?

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

do mar 17, 2005 08:16

BPM is niet terugvorderbaar als je auto in nederland gebruikt is. (lees: een kenteken heeft)

Adios, JR

GiuliaFaggio

do mar 17, 2005 10:42

Dank U voor de reacties.

Toch nog een vraagje, moest deze week op de keuring zijn met mijn dagelijkse auto, en heb de vraag daar ook gesteld.
De stations chef wist mij te vertellen dat indien het om een oldtimer gaat een gelijkvormigheids attest niet nodig zou zijn.
Enkel en alleen als ik de wagen voor dagelijks, normaal verkeer zou gebruiken ik een gelijkvormigheids attest nodig heb.
En dat dit altijd nog achteraf kan gebeuren.

Is dit correct ?

GiuliaFaggio

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”