Henk I.E.

Tips voor een stoffig ritje???

zo jan 14, 2007 17:21

Hallo,

Ik mag vanaf gisteren mij de nieuwe eigenaar noemen van een Alfa 33 1,7 I.E. k6. uit 02 - 1989
Deze wagen heb ik gekocht van een ex garagebedrijf die hem nog had staan. Deze auto heeft vanaf 10 - 2002 het daglicht niet meer gezien en ik was er bij toen hij uit zijn winterslaap werd gehaald. Eerst 2 toen 3 en even later 4 cilinders, nog een beetje stuipen en toen lag de boxer stil te draaien in de motor ruimte. Na 5 minuten wachten met de gashendel gas gegeven en de moter klom in no-time in toeren terwijl het stof van enkele jaren me om het gezicht vloog. Een moment waar iedere Alfa liefhebber moeite heeft om geen glimlach te laten ontglippen. :P
Maar, nu ga ik hem naar huis rijden en mijn vraag aan jullie is waar moet ik als bestuurder op letten voor dat ik weg rij. wat zijn de kritieke punten als een 33 zo lang niet heeft gelopen en nu een 200 km gaat rijden? Het waarschuwings lampje van de koelvloeistof brandde wel toen hij stationair draaide, maar de meter kwam niet hoger dan 80/90 graden. Natuurlijk heb ik een sleepkabel, olie en water bij me :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaand de foto's zoals ik de auto aantrof, op verzoek van Steven 33.
Laatst gewijzigd door Henk I.E. op zo jan 14, 2007 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Thijs-arnhem
Full Member
Full Member

RE: Tips voor een stoffig ritje???

zo jan 14, 2007 17:34

Allereerst welkom hier!

Ik zou eerst de distributie goed controleren, zoniet vervangen voor dat je zo'n afstand gaat rijden.

En natuurlijk de remmen!! Zitten die niet vast, zou je niet eerst ff speuren naar (dreigende) lekkages?
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

zo jan 14, 2007 17:35

Hoi, welkom op het forum!

Het allereerste waarvan ik me (algemeen) zou vergewissen is dat de remmen goed werken, zowel voor als achter. Bij langere stilstand wil er of nog wel eens wat vast gaan zitten of lekken. Nogal triviaal is daarnaast de verlichting.

Succes ermee, fotos??

Steven

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 14, 2007 18:08

Hoi Henk idd welkom op t mafste Alfaforum! Ik wil je ff deelgenoot maken van mijn 'boxernaarhuisrijdennalangetijdstilstand' ervaring van enkele jaren terug...
Lang verhaal ingekort:Spanrollager van de distributieriem (R cilinderbank) draaide na enkele km's in poeier (roest in??) gevolg was een gebroken riem en de daarmee gepaard gaande kromme kleppen enzo... :cry:
Mijn advies; ophalen met een ambulance oid, en thuis eerst ff verse riemen en rollen erop (en verse olie etc).... :wink:
Suc6, grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

alfasud1972
Guru
Guru
Contacteer: Website

zo jan 14, 2007 18:27

Heb laatst nog een Sud naar huis gereden die 15 jaar had stilgestaan, remmetjes werkten niet helemaar meer zoals ooit bedoeld maar goed genoeg. Was maar een kilometer of 6. Heb ook wel eens een Alfasud TI van Utrecht naar huis gereden, die auto ook lang stil had gestaan en de remmen liepen behoorlijk aan maar daarmee heb ik ook naar mijn huis gered.

Pech kan je altijd overkomen maar ik zou 'm gewoon naar huis rijden en dan wel rustig aan, mits de auto gekeurd en verzekerd is (tip, maak een anders afspraak bij een apk station in jouw woonplaats op de dag dat je de auto ophaald, je mag namelijk de kortste route naar het keurigngstation toe rijden) weet je ook gelijk wat je aan de auto moet doen voor de APK.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 14, 2007 18:43

Ik zou het risico na 5 jaar niet willen nemen. Distributie hebben we al gehad maar de remmen kunnen na enkele meters al muurvast gaan lopen. Dan heb je met slepen ook een probleem. Of je moet zeker weten dat alles goed gangbaar is. 200 km is best ver en slepen lijkt mij dan ook geen optie.
Ik zou een autoambulance regelen iig. Maar ik ben ook niet zo avontuurlijk aangelegt.
En de APK is vervallen. Is ook niet onbelangrijk bij het verplaatsen op eigen kracht.

P.s. Ik zie net dat het de auto Bernhard 33 is. Ik had al zo`n vermoeden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door KAS op zo jan 14, 2007 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Speeder

Re: RE: Tips voor een stoffig ritje???

zo jan 14, 2007 18:46

Ik zou het risico na 5 jaar niet willen nemen. Distributie hebben we al gehad maar de remmen kunnen na enkele meters al muurvast gaan lopen. Dan heb je met slepen ook een probleem. Of je moet zeker weten dat alles goed gangbaar is. 200 km is best ver en slepen lijkt mij dan ook geen optie.
Ik zou een autoambulance regelen iig. Maar ik ben ook niet zo avontuurlijk aangelegt.
Bovendien: 200km slepen mbv het 33 sleepoog? :roll:

Maxtor
Guru
Guru

zo jan 14, 2007 18:48

Distributieriemen zou ik zeker vervangen en niet lang mee rijden!!! Allereerst weet je waarschijnlijk niet wanneer ze voor het laatst vervangen zijn (misschien in 2002) dan zijn ze 4 jaar oud. Riemen mogen 3 jaar mee officieel. Door het lange stilstaan krijg je hangpunten waardoor zo'n riem erg zwak kan worden. Vind het al dapper dat jullie de boel gestart hebben nog.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

zo jan 14, 2007 20:51

APK verlopen en rijden [-( zo doen we dat niet...

Complimenten met deze aanwinst trouwens...ziet er goed uit!

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 15, 2007 10:51

wat dacht je van remolie (zou ik ook maar verversen voordat je gaat rijden)

of banden die na 5 jaar compleet zijn uitgedroogd met behoorlijk vlakke stukken erop van het staan (ik zou 4 verse wielen en banden meenemen) (de meeste ongelukken met caravans komt door een klap band, omdat het profiel nog goed is worden ze niet vervangen, maar ook voor banden staat een levensduur in jaren!!)

distributie is genoeg over gezegt

owja, slepen op de snelweg is trouwens niet toegestaan (heb het ook wel eens gedaan natuurlijk, maar er hoeft maar net 1 agent te zijn die zijn bui niet heeft en je bent de sigaar).

Wel erg mooie en leuke aanwinst!!
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 15, 2007 12:40

Ik ben nu wel benieuwd of de auto al thuis is :roll: ...

Bartman
Guru
Guru

ma jan 15, 2007 12:49

Niet de distributieriem is het probleem bij een 33 alswel de lagering van de spanrollen. De riem breekt niet zomaar (is geen 16V TS) maar altijd doordat een spanrol vastslaat of id. (Zoals Frank al schreef)

Trailer is het veiligste.

Ik zou het ritje zelf wel aandurven mits de remmen niet vastzitten. Gelukkig is een 33 in dat opzicht geen Sud. 2002 is ook weer niet zo overdreven lang geleden.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Tips voor een stoffig ritje???

ma jan 15, 2007 13:19

owja, slepen op de snelweg is trouwens niet toegestaan (heb het ook wel eens gedaan natuurlijk, maar er hoeft maar net 1 agent te zijn die zijn bui niet heeft en je bent de sigaar).
Is wel toegestaan, maar dan tot de eerste afslag. :wink:

Maar natuurlijk trekken 'we' daar niets van aan. :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Henk I.E.

ma jan 15, 2007 23:07

Hallo allemaal,

Jemig!!! wat veel bezoekers op een dagje. Had ik niet verwacht, bedankt voor al jullie tips en bezorgdheid.
Maar ik kan jullie zeggen dat ik veilig de oversteek heb kunnen maken.
Eerst wat lucht in de banden. Ik had een volle compressor mee, maar moest deze nog twee keer vullen bij een buurman;
er zat geen bar meer in elke band. Stof van de ramen, lichten controle, en even op het rempedaal staan, die niet weg zakte.
Op jullie aanwijzing de riem even goed bekeken, maar die zag er nog wel goed uit, tenminste, wat ik er van gezien heb.
Bij de eerste meters rijden even de handrem aantrekken en weer los laten, en even de linkervoet op het rempedaal en weer los. Alles werkte, er bleef niets hangen en toen was het zover.
De eerste kilometers door Nijmegen op zoek naar een pomp. En daar hadden we ons eerste probleempje: het kleine klepje dat voor de vulopening zit wilde er niet vandaan. Na 5 min klooien met een schroevendraaier toch los gekregen en toen tanken. Na de tankbeurt weer de weg op en toen ik even remde hoorde ik een metalen klik toen ik bijna stil stond ik voelde dit ook in mijn rempedaal. Nog een paar keer remmen maar die bleven het goed doen, dus toch maar doorgereden.
De eerste kilometers waren wel wat lawaaierig, maar ja ik stapte net uit een 147. Het geluid van de boxer maakte het in veelvoud weer goed. Geen lagers gehoord alleen wat gebonk van de 'vierkante' banden. Wat wel opviel was dat de motor niet warmer werd dan een 50/60 graden, terwijl hij bij stilstand een rood lampje laat branden, Thermostaat denk ik.Verder viel het me op dat als ik vermogen vroeg hij begon te stotteren, alsof hij op 3 poten liep. Toen ik gisteren bij draaiende motor even tegen de bobinekabel aankwam voelde ik een pets van mijn hand tot in mijn benen, deze slaat wat door maar ik zag niets vonken.
Voor we weg reden zei ik nog tegen mijn vrouw dat ze maar achter me aan moest rijden en dat ik het wel rustig aan deed.
Ik had mezelf voorgenomen om niet boven de 120 km/h te gaan rijden, en keek dan ook vreemd op dat mijn vrouw mij belde dat ik 140 reed. Hmmm een tellerafwijking van 20 km. :lol:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik toch wel opgelucht was toen de haven in zicht was!! Thuis is de auto meteen onderworpen aan een kritische keuring. De twee heren keurmeesters (mijn vader en broertje) vonden het zeker geen slechte koop al hebben zij wel een aantal mankementjes aangetroffen. De bodemplaat heeft toch een paar rotte plekjes zo ook in de kofferbak. Ook het linker stuurkogelrubber moet worden vernieuwd. Hier ga ik morgen mee aan de slag en dan zullen we hem door de keuring helpen!

Thijs-arnhem
Full Member
Full Member

ma jan 15, 2007 23:25

Leuk verhaal zeg! Veel plezier met klussen en houd ons op de hoogte!
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

Terug naar “Algemene Technische vragen”