Hallo allemaal,
Jemig!!! wat veel bezoekers op een dagje. Had ik niet verwacht, bedankt voor al jullie tips en bezorgdheid.
Maar ik kan jullie zeggen dat ik veilig de oversteek heb kunnen maken.
Eerst wat lucht in de banden. Ik had een volle compressor mee, maar moest deze nog twee keer vullen bij een buurman;
er zat geen bar meer in elke band. Stof van de ramen, lichten controle, en even op het rempedaal staan, die niet weg zakte.
Op jullie aanwijzing de riem even goed bekeken, maar die zag er nog wel goed uit, tenminste, wat ik er van gezien heb.
Bij de eerste meters rijden even de handrem aantrekken en weer los laten, en even de linkervoet op het rempedaal en weer los. Alles werkte, er bleef niets hangen en toen was het zover.
De eerste kilometers door Nijmegen op zoek naar een pomp. En daar hadden we ons eerste probleempje: het kleine klepje dat voor de vulopening zit wilde er niet vandaan. Na 5 min klooien met een schroevendraaier toch los gekregen en toen tanken. Na de tankbeurt weer de weg op en toen ik even remde hoorde ik een metalen klik toen ik bijna stil stond ik voelde dit ook in mijn rempedaal. Nog een paar keer remmen maar die bleven het goed doen, dus toch maar doorgereden.
De eerste kilometers waren wel wat lawaaierig, maar ja ik stapte net uit een 147. Het geluid van de boxer maakte het in veelvoud weer goed. Geen lagers gehoord alleen wat gebonk van de 'vierkante' banden. Wat wel opviel was dat de motor niet warmer werd dan een 50/60 graden, terwijl hij bij stilstand een rood lampje laat branden, Thermostaat denk ik.Verder viel het me op dat als ik vermogen vroeg hij begon te stotteren, alsof hij op 3 poten liep. Toen ik gisteren bij draaiende motor even tegen de bobinekabel aankwam voelde ik een pets van mijn hand tot in mijn benen, deze slaat wat door maar ik zag niets vonken.
Voor we weg reden zei ik nog tegen mijn vrouw dat ze maar achter me aan moest rijden en dat ik het wel rustig aan deed.
Ik had mezelf voorgenomen om niet boven de 120 km/h te gaan rijden, en keek dan ook vreemd op dat mijn vrouw mij belde dat ik 140 reed. Hmmm een tellerafwijking van 20 km.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik toch wel opgelucht was toen de haven in zicht was!! Thuis is de auto meteen onderworpen aan een kritische keuring. De twee heren keurmeesters (mijn vader en broertje) vonden het zeker geen slechte koop al hebben zij wel een aantal mankementjes aangetroffen. De bodemplaat heeft toch een paar rotte plekjes zo ook in de kofferbak. Ook het linker stuurkogelrubber moet worden vernieuwd. Hier ga ik morgen mee aan de slag en dan zullen we hem door de keuring helpen!