ciclista
Guru
Guru

RE: Oude troep, te weinig geld, blind van liefde, oplichters

do jan 04, 2007 11:39

Wat een groot verschil in beleving veroorzaakt, is dat aanschaf van een auto meestal uit een of ander potje komt, terwijl onderhoud uit de dagelijkse portomonnee moet komen.
Prive zijn we niet zo gewend om met budgetten om te gaan. Mischien maar goed ook, leve de emozioni.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

do jan 04, 2007 11:49

Al met al kan je een deel van het aankooprisico afschatten als expert, maar ik vermoed dat er ook mankementen zijn die zelfs als expert niet kunt zien zonder de bolide ter plekke op de operatietafel te leggen en dat kan nu juist niet. Anders zouden die dubieuze handelaren ook niet meer bestaan.

Ik heb inmiddels twee 33's (en die zijn nog jong in vergelijk met de genoemde modellen) en ik ben eerlijk: Ik vind het fijn dat er af en toe wat stuk gaat (van redelijk formaat!) Even goed nadenken over de oorzaak, en dan lekker sleutelen, want dat is minstens net zo leuk als rijden! (Als het dure onderdelen zijn van een nieuwe auto snap ik dat dit niet de bedoeling is :wink:) Wat is er nu heerlijker dan een aantal uren alle onderdelen te doorzoeken tijdens het SS om iets te vinden waar je naar zoekt....?

Maar je weet dat je een oude auto koopt, je zoekt er toch naar. Wie zijn borst niet nat maakt, die moet gewoon die roze bril afzetten. Alfa's zijn heerlijke auto's en zijn in mijn ogen net als vrouwen: onderhoud ze uitstekend en ze wijken nooit meer van je zijde! (ooh..ooh....any women here?)

"Think first, then act..."

Steven

jan 75
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

do jan 04, 2007 14:11

je weet nooit wat je koopt, een auto van een oud vrouwtje kan na twee weken kapot zijn.
het oude vrouwtje schakelde misschien al voor ze de koppeling had ingedrukt. :shock:
de techniek past zich aan op het rijgedrag van de chaffeur.
het slijt net effe anders dan jou eigen auto doet.
koop jij dan zo'n net onderhouden autootje, kan het zo zijn dat, door jou net iets andere rijgedrag, de net iets anders afgesleten onderdelen de geest geven. :roll:
je moet zeker je verstand gebruiken, maar zonder geluk kun je ook niet. :D
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Oude troep, te weinig geld, blind van liefde, oplich

do jan 04, 2007 17:42

je weet nooit wat je koopt, een auto van een oud vrouwtje kan na twee weken kapot zijn.
het oude vrouwtje schakelde misschien al voor ze de koppeling had ingedrukt. :shock:
de techniek past zich aan op het rijgedrag van de chaffeur.
het slijt net effe anders dan jou eigen auto doet.
koop jij dan zo'n net onderhouden autootje, kan het zo zijn dat, door jou net iets andere rijgedrag, de net iets anders afgesleten onderdelen de geest geven. :roll:
je moet zeker je verstand gebruiken, maar zonder geluk kun je ook niet. :D
Klopt helemaal ; zo heb ik binnen enkele maanden 'rijgedrag aanpassing' :twisted: een eerste eigenaar golfje 1 (oud boertje >echt!) compleet aan fritten getrapt... :oops: :lol:
Ding consumeerde op een gegeven moment zoveel olie dat je ,stilstaand voor een brug, uit pure schaamte de motor maar afzette (bestuurders achter je begonnen ramen dicht te zwengelen etc>t was zomer...) :? Heeft toch zn jaar apk uitgediend...
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

Re: Oude troep, te weinig geld, blind van liefde, oplichters

do jan 04, 2007 19:26

Oude troep...nieuwe troep. Het is zeker niet zo. Nieuwe type Alfas (156, 147, GTV etc...) hebben veel minder mankementen (in de regel). Maandagochtend autos bestaan niet, productieprocessen zijn tegenwoordig zo ingeregeld dat defecten er al vroegtijdig uit worden gehaald. In een tweedehands leven (www.milano.nl) kom je wel veel bagger tegen: schadeautos, slecht onderhoud.... .... Michel
Ik wil hier toch wel even op reageren. Mijn 156 sw komt inderdaad bij milano weg. Hem twee jaar geleden gekocht met een kilometerstand van 139 k. Staat nu op 2 ton. Het enige wat er in die tijd aan gebeurt is is een distributieriem en uiterraad olie en filters. Al met al een probleemloze auto.
Ja als je bij zo een bedrijf en auto gaat kopen moet je er wel een beetje kijk op hebben of iemand meenemen die er kijk op heeft en niet emotioneel met zo'n auto verbonden is.
Ik werd daar goed voorgelicht en kreeg de complete onderhoudshistorie van de wagen mee.
Inderdaad de 33 sw van mijn vrouw heeft meer onderhoud nodig dan een 156 en je krijgt af en toe te maken met rare probleempjes, maar al met al in die 30 jaar dat ik al in een alfa rijdt heb ik nog nooit vreemde problemen gehad( muv het roesten van de sudjes) en ik hoop toch nog jaren in een alfa (jong of oud) te blijven rijden.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

164 Q4

do jan 04, 2007 20:28

maar je kunt wel weer een andere aanschaffen, maar van deze zijn de mankementen bekend, en dat is veel waard :) en je weet nooit wat je bij de "nieuwe" weer tegenkomt
Dat is ook altijd mijn motto: Als je een wagen hebt die het goed doet, waarom zou je dan een ander kopen. Nu weet je wat je hebt.

Ja ik weet wel dat jena een paar jaar wel eens wat anders wil en dat op een gegeven moment de huidige wagen ook wel eens z'n beste tijd heeft gehad of aankomende onkosten wel eens meer als de waarde kunnen gaan worden. Dat is dan wat anders, maar sommige mensen wisselen vaker van auto als van een schone onderbroek zeg ik wel eens. En zulke mensen gaan juist gauw eens een keer op hun bek met een miskoop. Ik heb ze namelijk in de kennissenkring zitten en kan het gemekker weer aanhoren als ze weer zitten te klagen dat ze 'm niet hadden moeten inruilen.
Mijn Nissan Z32 heb ik in 1999 gekocht en m'n Q4 in 2003 en beide ben ik nog lang niet van plan weg te doen. Een van m'n motorfietsen heb ik zelfs in 1990 gekocht en heb ik nog steeds. Ik ben dus ook niet iemand die snel van auto wisseld (wel van schoon ondergoed trouwens :lol: ) en dat bevalt heel goed en rijd heeel voordelig.

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 08, 2007 14:23

Auto's kunnen goed of slecht zijn.
Onderhoud en bovenal hoe er mee omgegaan wordt heeft veel invloed op de staat van de auto.
In beginsel heeft de leeftijd e'/ of de km-stand helemaal niks met de staat van de auto te maken, net zo min als het merk van de auto.

Kennis doe je ook op door eens je hoofd te stoten, heb ik ook gedaan hoor. Dat is niet iets om je voor te schamen en heeft zeker ook niks met budget te maken! Goede en slechte auto's en/ of oplichting komt in elke prijsklasse voor, sterker mij lijkt de kans groter bij duurdrere/ jongere auto's.

En nog iets wat ik kwijt wil: Ik vind de Alfetta's en 75's (als voorbeeld) in basis heel goede/ betrouwbare auto's. Maar dan moet je natuurlijk niet wakker liggen van wat haperende electronische (volledig overbodige) toebehoren. Dat heet charme. :wink:
En zo is het!! Niks meer aan toe te voegen!! :thumbs:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Terug naar “Algemene Technische vragen”