jef 75
Guru
Guru

Re: RE: Heb Waterslot koppaking ligt er nu uit

do dec 14, 2006 18:23

heb laatst ook nog een motor vervangen. klant was ook door een plas gereden, zoveel water aangezogen. hele drijfstang krom. je staat er van te kijken hoeveel schade dat veroorzaakt
Toch wel gek dat dit kan. Mijn open lucht filter zit namelijk rechtsboven de (stalen) wielkuip in de motorruimte. Hoe kan er daar in godsnaam zoveel water komen, dat vervolgens ook nog is door je vette luchtfilter gezogen wordt?
vraag ik me ook af? als dat water er echt zomaar in kan door bv door een plas te rijden twijfel ik of ik men open luchtfilter laat zitten.

Andretti Molletti

RE: Heb Waterslot koppaking ligt er nu uit

do dec 14, 2006 18:28

tut tut...

ik heb een 147 met een K&N filter wat zowat ONDER de bumper hangt.
half jaar geleden reed ik in een hoosbui door een plas waar je niet met gewone schoenen door kon lopen..dik 10 cm diep..
De motor hiel effe in en de storingscode later bleek lmm te zijn.. het water heeft geen schade aangericht, maar alleen wat foutmeting op de lmm gegeven waardoor de motor slecht liep, voor een paarseconde.
De kans dat je met een hogerliggend openfilter genoeg water naar binnen zuigt om een waterslot te creëren acht ik dan ook <0,1%

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

do dec 14, 2006 18:55

Kleiner.. :wink:

Maar onze Tesselaar zelf heeft nog niet gereageerd. Hij zal toch niet.........
Afbeelding
.......... :shock:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Speeder

do dec 14, 2006 19:18

Kleiner.. :wink:

Maar onze Tesselaar zelf heeft nog niet gereageerd. Hij zal toch niet.........
Ik denk dat ie geprobeerd heeft op het vaste land te komen, en dan niet via de boot ;)

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do dec 14, 2006 23:12

Ik blijf het allemaal vreemd vinden, waterslot bij een 33, gewoon door even door een plas te rijden...Open luchtfilter lijkt me dan eerder een pluspunt, dan zuigt ie nog hoger aan...standaard aanzuiging zit ongeveer op hoogte van de koplamp. Zijn toch fameuze plassen hoor...
Om aan te sluiten bij Speeder: de ruimte tussen Texel en het vasteland heet NIET plas. :?

Dré, jij zal zulke dingen wel meermaals live gezien hebben....vergis ik me of moet je al de halve aanzuigbuis onderdompelen om GENOEG water in de verbrandingsruimte te krijgen om dit te veroorzaken ? Rekening houdend met datgene dat verdampt in, en zelfs VOOR de verbrandingskamer ?

Tenzij we anders moeten denken, dat het water op een lager punt de motor in geraakt is....lijkt me ondenkbaar...de pakkingen tussen inlaten en blok "doen" ook koelvloeistof, die zijn dus vloeistof-dicht. Rest er:

-dichting tussen inlaatspruitstuk en inlaatstukken
-slechte afdichting bougies (u éngéékaa't toch ook ?)

Maar de hoeveelheid die daar doorheen kan, dan nog eens rekening houdend met de verdamping, is te miniem om een waterslot te veroorzaken lijkt me.
Dus 2 mogelijkheden:

1. inderdaad waterslot, maar dan praten we over een plas die ook op de kaart staat (de Noordzee bijvoorbeeld)
2. of niks "slot" gewoon plas, ontsteking natgeslagen, motor afgeslagen, water dat er afdruipt komt gewoon door de plas.

ps: zitten er ook vissen / mosselen / krabben in je vloeistoftankje ?

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

vr dec 15, 2006 00:36

Ik ken iemand met een open luchtfilter (foam, mocht dat nog uitmaken) dat door de bumper heen steekt, en hij rijdt er ook gewoon mee in de regen, zonder problemen.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr dec 15, 2006 18:36

Ik ken iemand met een open luchtfilter (foam, mocht dat nog uitmaken) dat door de bumper heen steekt, en hij rijdt er ook gewoon mee in de regen, zonder problemen.
Waterslag krijg je alleen als je met een draaiend blok de plomp in rijdt. Regen, plassen ed Allemaal uitgesloten !!!

Een waterslot is wat anders..... :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

GBeetje

vr dec 15, 2006 19:48

Een waterslot hebben we thuis in de plee.

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

za dec 16, 2006 13:17

Ach joh, die Alfist for life is gewoon een grapjurk met al zn vage posts....... :twisted:

katvervanger, leeghalen nieuwe CSC en nu weer een waterslot etc etc.......gewoon een raar geval. Niet te serieus nemen allemaal lijkt me zo :wink:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

jef 75
Guru
Guru

za dec 16, 2006 13:20

ik weet nog steeds niet wat waterslot is? 1 ste maal hier gehoord?

Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice

za dec 16, 2006 14:07

Vaag verhaal.
Zelfs ik heb 33'ers gehad, waarvan de laatste een open luchtfilter en dergelijke had.
Maar nooit dat gehad wat ik nu lees, zelfs ik reed door plensbuien, plassen en dergelijke.
En is ook nooit kaduuk gegaan.

Echt een vage boel. :? :? :? :?
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

za dec 16, 2006 14:23

ik weet nog steeds niet wat waterslot is? 1 ste maal hier gehoord?
Dit is een waterslot
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Maar wat Ruben bedoeld is waterslag dit komt voor wanneer de motor water opzuigt dit kan de motor ,in tegenstelling tot je lucht-brandstof mengsel, niet comprimeren en slaat door de snelheid de drijfstang krom. Dus niet de koppakking er uit.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

alfist for live

ma dec 18, 2006 10:17

Dit is geen grap ik had gedacht dat het wel kon.
Maar dat was jammergenoeg niet het geval. :cry:
Het was een grote plas van circa 30 meter lang en me auto is 4.5 cm verlaagd en ging er wat hard doorheen.
het water kwam bijna over de moterkap heen de auto sloeg al halverwege af en deed niks meer.
Eenmaal bij de Garage gesleept te zijn hebben we de bougier eruit gehaald en geprobeerd te starten.
hij gooite zeker een paal liter water uit de cilinders ik ging zelfs in de auto zitten.
daana lukte het nog een keer.
Daarna kreeg ik de startmotor niet meer rond als ik hem nu start draait er nog wel iets
rond misschien is dit de startmotor?
Ik denk idd dat de accu leeg is maar de deze zegt op het indigatie lampje nog dat deze goed is.
ik heb geen openlucht filter erop zitten gewoon verlaagd.
BIj het olie pijlen zat er 2x de hoeveel heid olie in dan normaal maar zag er niet grijs uit.
Ik vermoed zelf dat de koppaking slecht was en dat het water de genade klap gegeven heeft.
Omdat het me sterk lijkt dat er door het rijden door een grote plas 1 lieter water in me blok kan staan.
maar misschien is dit wel mogelijk hoor dat weet ik niet zeker het lijkt me sterk.
Dinsdag gaat hij naar de alfa garage en dan horen we het nieuws wat er aan de hand is.
alleen een nieuwe koppaking of meer.
misschien een ander blok erin maar ik weet niet wat ik dan kwijt ben inc arbeid.
Omdat ik zelf de middelen niet heb dit zelf te doen.
Als het heel erg is kan als me blok stuk is kan er dan ook een 1.7 8V ipv een 1.4 8V
OF is dit gekkenwerk of raak ik aan een andere alfa 33 ??

Ruben

tis een sprint
Guru
Guru

ma dec 18, 2006 10:24

ja er kan een 1.7 in (bij voorkeur ook de bak overbouwen) maar het is een hoop werk, als je het zelf kan is het te doen maar anders ben je goedkoper uit as je gewoon een leuke andere 33 op den kop tikt
Gehad: Sud Sprint
156 foute fiat
33 sw duopenotti :twisted: its alive' its alive :twisted:

Afbeelding

R11i

ma dec 18, 2006 17:56

Waterslag is water op de zuigers, met alle gevolgen van dien. In de scheepvaart worden bijvoorbeeld de grote diesels dus eerst getornd met indicateurkranen open. Hierdoor kan men checken of er geen water op de zuigers staat (bijv door koelwaterlek door je voering). Als men start zonder dit te checken EN er staat water op de zuiger, knallen je koppen tegen het onderdeks :lol:

Waterslot is om die putlucht in het riool te houden trouwens,

groeten,
Ralph.

Terug naar “Algemene Technische vragen”