Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Serieus CO probleem: UPDATE

di dec 05, 2006 10:34

Yuri PB..
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

RE: Serieus CO probleem: UPDATE

di dec 05, 2006 12:26

lmm in het oude en nieuwe type wijken ook af. Iemand die mijn 97-er 2.0L blok kocht en deze probeerde met zijn eigen oude luchtmeter, kwam daar snel op terug. Motor liep voor geen meter.
164 3.0 24V 1997

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Serieus CO probleem: UPDATE

di dec 05, 2006 21:17

Zuur...
We zijn er nog niet.
Alles gecontrolleerd, maar we zijn nog niet instaat geweest om met een originele lhm te testen.
Morgen gaan we verder.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Speeder

Re: RE: Serieus CO probleem: UPDATE

di dec 05, 2006 21:20

Zuur...
We zijn er nog niet.
Alles gecontrolleerd, maar we zijn nog niet instaat geweest om met een originele lhm te testen.
Morgen gaan we verder.
Ik ben heel benieuwd ;)

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

Re: RE: Serieus CO probleem: UPDATE

di dec 05, 2006 22:41

Overigens kan ik me voorstellen dat er dan bij een TS motor nog een en dezelfde wordt toegepast. Deze motoren hebben allen een ongeveer gelijke ontstekingscurve, softwarematig kan dan het mengsel bijgesteld worden. Maar een 1.8IE en een 2.0TS verschillen wel erg veel kwa ontstekingsvervroeging en hoeveelheid brandstof.

Ik geloof Sander meteen, zeker wat zijn kennis betreffende MM betreft... maar ik wil dan nog wel logische verklaringen ;)
Een poging :).
De LHM meet de hoeveelheid lucht per tijdseenheid. Dit vormt altijd de belangrijkste faktor om de hoeveelheid brandstof te bepalen (nadat de hoeveelheid lucht door het toerental is gedeeld). De grote van de LHM zal afhangen van de maximale en minimale te meten hoeveelheid. De hoeveelheid lucht zal het grootste zijn op het moment dat het meeste vermogen geleverd wordt. Het maximale vermogen bepaald dus hoe groot de LHM minstens moet zijn. De LHM moet echter niet (veel) te groot gekozen worden, omdat dan de nauwkeurigheid steeds minder wordt en dit dus problemen op kan gaan leveren op het moment dat de motor de minste hoeveelheid lucht verbruikt, stationair dus. Maar dit bereik komt dus ook niet heel erg precies en ik zou zeggen dat de stappen tussen verschillende LHM ruim boven de 10% liggen.

De LHM heeft dus niet direkt iets met de motorkarakteristiek te maken. Alleen maar met de range van de te meten hoeveelheid lucht en het gebruikte MM. Dit kun je ook wel zien aan het feit dat Bosch dezelfde LHM bij veel meer merken en motoren heeft toegepast (alfa, opel, peugeot, ...) met als overeenkomst dat ze ongeveer hetzelfde vermogen hebben.

Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Serieus CO probleem: UPDATE

wo dec 06, 2006 09:34

75 1.8 ie heeft 115 of 120 pk?
Een 164 2.0 TS heeft 150 pk. Dat is 25% meer dan een 75 1.8. Dat ligt ruim boven de 10% lijkt me.
Zou dus kunnen.
Rond de middag weten we meer!
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Serieus CO probleem: UPDATE

wo dec 06, 2006 13:06

t is rond de middag.... en en en en en en en en???????
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Serieus CO probleem: UPDATE2

wo dec 06, 2006 17:18

Dus nu gemeten met de correcte luchtmeter.
Helaas...
Niet voor elkaar gekregen.
De viergas test gaf weer het zelfde aan.
0,5 stationair 0,4-0,5-0,6 bij 3000 toeren.
Maar van het HC dacht ik van dat het goed was. Maar die blijkt ook wat te hoog te zijn. 290 (hoort 100 te zijn)

HEEEEEELPPPPPPPP

Morgen gaat ie naar een Bosch service center. Die jongen zouden qua electronica voldoende kennis moeten hebben....
Laatst gewijzigd door Emilio op wo dec 06, 2006 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

RE: Serieus CO probleem: UPDATE UPDATE

wo dec 06, 2006 17:40

na het feit van de afwijkende luchtmeter, moet ik me toch aansluiten bij Andretti Molletti. Meten is weten.

Dus documentatie erbij output luchtmeter/ lambda meten.
164 3.0 24V 1997

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Serieus CO probleem: UPDATE UPDATE

wo dec 06, 2006 17:53

De originele LHM zat er op... Dus.....
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Andretti Molletti

RE: Serieus CO probleem: UPDATE UPDATE

wo dec 06, 2006 18:17

En nu ... heb je met de nieuwe genoeg ingeleerd?? 200km gereden of een echte reset gedaan.. het leerprogramma dus gewist?

Teveel HC duidt mogelijk op wat Bralfa riep: je klepspeling en misschien wel een versleten nokkenas...\

Een cilinderbalanstest met HC meting zou meer duidelijkheid kunnen geven!
Overigens is het een kleine moeite om hem door de APK te krijgen, Zet een weerstand in je signaaldraad van je LHm of stel hem bij door de veer strakker te zetten...
Alleen als de Kat overleden is geeft dit een probleem.... maar dan nog moet het mogelijk zijn!

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Serieus CO probleem: UPDATE UPDATE

wo dec 06, 2006 20:39

Mijn auto radio had nog zijn geheugen. Dus waarschijnlijk niet gereset.
En dus waarschijnlijk ook niet ingeleerd.... maar wel een lagere brandstoftank, dus wel even ingereden.

Conclusie: Klepspeling te krap of Nokkenas versleten, maar Kat is het niet.
Juiste die eerste twee worden als onmogelijke gezien door mijn garagist, en die is een behoorlijke 75 specialist.
Qua geluid klinkt ie wel een beetje blikkerig...
Maar goed.
Ik ga weer terug met een lijstje.
Morgen even een andere partij er aan laten ruiken, eens kijken wat die roepen.
Laatst gewijzigd door Emilio op wo dec 06, 2006 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Serieus CO probleem: UPDATE UPDATE

wo dec 06, 2006 20:47

Mijn auto radio had nog zijn geheugen. Dus waarschijnlijk niet gereset.
En dus waarschijnlijk ook niet ingeleerd....

Conclusie: Klepspeling te krap of Nokkenas versleten, maar Kat is het niet.
Juiste die eerste twee worden als onmogelijke gezien door mijn garagist, en die is een behoorlijke 75 specialist.
Qua geluid klinkt ie wel een beetje blikkerig...
Maar goed.
Ik ga weer terug met een lijstje.
Morgen even een andere partij er aan laten ruiken, eens kijken wat die roepen.
Als de kat. goed is dan klinkt ie altijd wat blikkerig...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Serieus CO probleem: UPDATE UPDATE

do dec 07, 2006 08:05

Klepspeling / nokkenas kontroleren kost je bij een ts 2x niks aan moeite... dus ook geen knaken als je het moet uitbesteden...
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Serieus CO probleem: OPGELOST

vr dec 08, 2006 23:30

OPGELOST!

Of eigenlijk niet...
Wat wil het geval. Onze vrienden van de RDW kennen uitzonderingen.
Bij de uitzonderingen plakt men een sticker. Een mooie zilver kleurige sticker op het binnenschrem.
Op deze sticker staat voertuiginformatie en het toegestane CO percentage.
Deze sticker geeft braaf 1% aan bij mij.
Kortom. Na het vervangen van de LMM zat ik er al onder!
Alle pogingen en frustraties voor niks nada noppa.
Wat ik nu van de keurmeester denk...... laat zich raden.

Vandaag het fel begeerde APK formuliertje mee gekregen. Nog wel wat doen aan mijn achterremmetjes, wat die kwamen amper door de keuring!

pfffff.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Terug naar “Algemene Technische vragen”