Overigens kan ik me voorstellen dat er dan bij een TS motor nog een en dezelfde wordt toegepast. Deze motoren hebben allen een ongeveer gelijke ontstekingscurve, softwarematig kan dan het mengsel bijgesteld worden. Maar een 1.8IE en een 2.0TS verschillen wel erg veel kwa ontstekingsvervroeging en hoeveelheid brandstof.
Ik geloof Sander meteen, zeker wat zijn kennis betreffende MM betreft... maar ik wil dan nog wel logische verklaringen
Een poging

.
De LHM meet de hoeveelheid lucht per tijdseenheid. Dit vormt altijd de belangrijkste faktor om de hoeveelheid brandstof te bepalen (nadat de hoeveelheid lucht door het toerental is gedeeld). De grote van de LHM zal afhangen van de maximale en minimale te meten hoeveelheid. De hoeveelheid lucht zal het grootste zijn op het moment dat het meeste vermogen geleverd wordt. Het maximale vermogen bepaald dus hoe groot de LHM minstens moet zijn. De LHM moet echter niet (veel) te groot gekozen worden, omdat dan de nauwkeurigheid steeds minder wordt en dit dus problemen op kan gaan leveren op het moment dat de motor de minste hoeveelheid lucht verbruikt, stationair dus. Maar dit bereik komt dus ook niet heel erg precies en ik zou zeggen dat de stappen tussen verschillende LHM ruim boven de 10% liggen.
De LHM heeft dus niet direkt iets met de motorkarakteristiek te maken. Alleen maar met de range van de te meten hoeveelheid lucht en het gebruikte MM. Dit kun je ook wel zien aan het feit dat Bosch dezelfde LHM bij veel meer merken en motoren heeft toegepast (alfa, opel, peugeot, ...) met als overeenkomst dat ze ongeveer hetzelfde vermogen hebben.
Groeten, Sander.