Speeder

Re: RE: APK Perikelen 33 1.5 ie '92

ma nov 27, 2006 22:12

Die 120 euro is neem ik aan voor optie 2? Boel centjes.... Ik vermoet dat het best een lastig en precies klusje is waar je wat speciaal gereedschap voor nodig hebt. Ben er wel eens in de buurt geweest toen ik 2 jaar terug mijn waterpomp verving. Heb de band toen gewoon weer terug gezet. en ja, ik heb de meningen daarover op dit forum meermalig zien terug komen; ik ben een eikel.... :oops:

Waterpomp vervangen was best grappig trouwens. Het Amsterdammertje waar ik destijds een spanband op gezet heb om hem er uit te trekken staat nog steeds scheef... :lol:
Die 120 euro is voor optie 1. Dat is de makkelijke methode (de spanrollen met metalen arm, compleet vervangen dus). Wil je het goedkoper, dan demonteer je de oude spanrollen (met arm) en pers je de kustof rollen met lager over op de oude arm. Zoals huib al aangaf kost een setje riemen ~25E. Twee rollen met lager erbij kost ~30E (2x 15). Als ik wat ruimer schat ben je dus met 80 euro klaar.

Het overpersen van die rollen schijnt niet zo gek moeilijk te zijn, geen speciaal gereedschap nodig ;) Ik zou ze gewoon vervangen. Nu je toch zo bezig bent kan je dat net zo goed even mee pakken. 80 Euro kost je de kop niet, een gebroken distributieriem wel...

De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE: APK Perikelen 33 1.5 ie '92

do nov 30, 2006 12:47

Nou, het is zo ver... Morgen ochtend wordt het 33'je weer ter keuring aangeboden. Gisteren de draagarmen vervangen. Tering, wat zat dat vast! Natuurlijk een bout afgebroken.... Van een van de beugels van de stailisatorstang bevestiging. Daar zit de moer dan natuurlijk weer op vastgelast. Met veel spierkracht (geen slijptol voorhanden) de moer er afgezaagd en het met een losse bout en moer vastgezet. De linker draagarm was inderdaad behoorlijk rot. Ik kon er een vinger met gemak dwars doorheen steken.... Mijn uit elkaar liggende Alfa op het plein voor mijn huis in Amsterdam was overigens het gesprek van de buurt... :lol:

Gedaan:
-Injectorrail vervangen
-Nieuwe koplamp-units geplaatst
-Voorste draagarmen voorwielophanging vervangen
-Diverse rubbers, afschermkapjes etc. (uit de sloopauto) vervangen
-Van allerlij loszittende dingen weer eens vast gezet
-(Morgen door de garage) Uitlaat dicht maken

Gepland voor binnenkort:
-Gebonk in voorwiel ophanging (drijfstangen? Dempers? Rubbers?) bij lage snelheden verhelpen.
-Laten uitlijnen
-Distributie riemen vervangen
-"Nieuwe" uitlaat monteren
-Algehele roest preventie...

Dan moet het beestje wel weer een tijdje meekunnen...

Wederom veel dank voor alle hulp hier! Ik laat wel even weten of hij door de keuring gekomen is...
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do nov 30, 2006 19:57

Wederom veel dank voor alle hulp hier! Ik laat wel even weten of hij door de keuring gekomen is...
Altijd om te lezen! :thumbs:

Succes morgen! :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE: APK Perikelen 33 1.5 ie '92: Klaar!!!

vr dec 01, 2006 10:27

Ja, ja, hij is er door! Het fel begeerde APK papiertje is mij zojuist met veel egards overhandigd. De garage heeft nog even de uitlaat dicht gemaakt, de koplampen afgesteld en de hele boel na gelopen. Geheel kosteloos overigens! Ze waren tevreden over mijn noeste arbeid. :)

Het is niet dat ik aandelen in de tent heb of zo, maar om ze te bedanken voor (wederom) de super service wil ik ze toch even pluggen hier. Garage nodig in Amsterdam? Bel eens met:

Garage Reitsma (vader en zoon)
Jacob van Lennepkade 157
1054 ZL
Amsterdam
020-6166331

Ze hebben ook nog een setje originele Alfa velgen liggen waar ze voor een zacht prijsje wel van af willen. Ik krijg binnenkort wat details door en zal deze hier posten. Denk dat er wel interesse voor zal zijn. Vond ze zelf ook wel mooi, maar distributie riemen hebben bij mij even voorrang…

Ook nogmaals allen hier op het forum hartelijk bedankt voor de tips en ondersteuning! Had ik hem in eerste instantie toch bijna van de hand gedaan…. :oops:

Ik heb trouwens de smaak te pakken… Zie: Mogelijk Bertone project ........ :wink:
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

jef 75
Guru
Guru

RE: APK Perikelen 33 1.5 ie '92: KLAAR!!!!!

vr dec 01, 2006 11:14

altijd weer leuk als je dat groen papiertje krijgt :wink:

zo zie je maar,een wagen die volgens sommigen voor de sloop is is nog gemakkelijk te redden :thumbs:

Thijs-arnhem
Full Member
Full Member

Re: RE: APK Perikelen 33 1.5 ie '92: KLAAR!!!!!

vr dec 01, 2006 14:58

altijd weer leuk als je dat groen papiertje krijgt :wink:

zo zie je maar,een wagen die volgens sommigen voor de sloop is is nog gemakkelijk te redden :thumbs:
In Nederland zijn die papiertjes gewoon wit :wink:

Hoe dan ook: Gefeliciteerd en dit jaar weer veel rijplezier :driving:
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

Speeder

vr dec 01, 2006 23:30

Nou, het is zo ver... Morgen ochtend wordt het 33'je weer ter keuring aangeboden. Gisteren de draagarmen vervangen. Tering, wat zat dat vast! Natuurlijk een bout afgebroken.... Van een van de beugels van de stailisatorstang bevestiging. Daar zit de moer dan natuurlijk weer op vastgelast. Met veel spierkracht (geen slijptol voorhanden) de moer er afgezaagd en het met een losse bout en moer vastgezet. De linker draagarm was inderdaad behoorlijk rot. Ik kon er een vinger met gemak dwars doorheen steken.... Mijn uit elkaar liggende Alfa op het plein voor mijn huis in Amsterdam was overigens het gesprek van de buurt... :lol:

Gedaan:
-Injectorrail vervangen
-Nieuwe koplamp-units geplaatst
-Voorste draagarmen voorwielophanging vervangen
-Diverse rubbers, afschermkapjes etc. (uit de sloopauto) vervangen
-Van allerlij loszittende dingen weer eens vast gezet
-(Morgen door de garage) Uitlaat dicht maken

Gepland voor binnenkort:
-Gebonk in voorwiel ophanging (drijfstangen? Dempers? Rubbers?) bij lage snelheden verhelpen.
-Laten uitlijnen
-Distributie riemen vervangen
-"Nieuwe" uitlaat monteren
-Algehele roest preventie...

Dan moet het beestje wel weer een tijdje meekunnen...

Goed gedaan :thumbs: Zo zie je maar, het is allemaal zo moeilijk niet. Ik heb ook veel op straat moeten sleutelen, ik herken daarom direct jouw verhaal ;)

Terug naar “Algemene Technische vragen”