Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

Bak laten zakken 33, wat niet vergeten?

di nov 28, 2006 23:03

Ciao Alfisti!

Voor mij klusproject 33 ben ik bezig de stofhoezen van het stuurhuis te vervangen. Heb inmiddels het spruitstuk eraf en de stuurvloeistof afgetapt. Ik ben onervaren in de stuurhuizen, dus vandaag een aantal vragen: (sorry voor de opsomming)

1) Moet ik de positie van het bevestigingspunt van de stuurstangen aan het huis merken? Of wordt die positie vanzelf bepaald door de rotatie van de veerpoten links en rechts en de vaste lengte van de stuurstangen? Of maakt dit weining uit en moeten de voorwielen na het plaatsen van het stuurhuis (en gereviseerde vpoten) sowieso worden uitgelijnd? :arrow: Demonteren die hap en doorgaan?

2) Behalve de rotorkap en de luchtslang van de lmm (lhm?) naar het inlaatspruitstuk, wat moet ik nog meer echt niet vergeten los te maken voordat ik de bak laat zakken?

3) Verder komt de retourslang van de kachel door het schutbord, is deze verbinding gemakkelijk los te maken? Ik neem aan dat ik niet de volledige koelvloeistof voor dit slangetje moet aftappen?

4)Als laatste vraag ik me af hoe ver de bak ongeveer omlaag moet? Moet ik de aandrijfassen bijv losmaken van het diff? nee toch?

5) Heeft iemand een adres van een alfa gerelateerd instituut (:wink:) die de stofhoezen van het stuurhuis kunnen vevangen?

Excuus voor de waslijst van vragen,

Groet,
Steven

Luc33
Guru
Guru

RE: Bak laten zakken 33, wat niet vergeten?

di nov 28, 2006 23:29

1. Volgens mij komt alles weer goed op zijn plaats zodra je het terug monteerd.
2. Als je de bak laat zitten hoef je verder niks los te halen.
3. Waarom de slang loshalen? Dit hoeft volgens mij helemaal niet.
4. Weet niet
5. Weet ik ook niet :lol:
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 28, 2006 23:57

Heb jij je koelsysteem afgetapt/ slangen en inlaatspruitstuk losgehaald?????? Is nergens voor nodig. :wink:

1) Stuurstangen hoef je niet te merken, als je de kogels maar aan de stangen laat zitten.
Uitlijnen is niet nodig. het zal wel even puzzelen zijn om je stuur recht te krijgen als je de stuurkolom weer aan het stuurhuis bevestigd. Dit gaat (bij mij althans) zelden in een keer recht. Mocht tijdens proefrijden blijken, dat je stuur scheef staat is het niet noodzakelijk de stuurkolom weer los te halen, je kunt ook het stuur loshalen en verdraaien.
2) Weet ik niet uit het hoofd, maar dat merk je vanzelf wel. gewoon langzaam laten zakken en tussendoor even boven kijken of er geen slangen/ kabels strak komen te staan.
3)Niet nodig
4) Merk je vanzelf wel. in principe niet veel, maar iets meer werkt wellicht toch handiger/ geeft je meer bewegingsvrijheid? Assen hoevenniet los.
5) Dat kun je zelf! Als je het stuurhuis er eenmaal uit hebt is dat echt een eitje!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 29, 2006 09:41

stuurhuis eraf halen kan ook zonder je bak te laten zakken :blue_cool:

het is wel een super puzzel en je wordt er helemaal gek van, maar je kan hem door dat gat heen krijgen in je zijkant van de motor ruimte aan de bestuurders kant....

verder bij het laten zakken is alles gezegt en is ook niet zo moeilijk, ik zou alleen wel je onderste motorsteun gelijk vervangen, want die is 9 vd 10 keer kapot en of versleten en nu ben je toch bezig (is niet meer nieuw te koop bij thynder, dus wordt wel zoeken)

verder nr 2: alvast je motorsteun losdraaien (dus niet eraf, maar los) Bij een 16V haalde ik ook effe het inlaatspruitstuk los, weet niet of dat bij een 8V ook nodig is, bij 16 V wel, kan je ook makkelijker bij de motorsteun

nr 3 is niet nodig zoals gezegt

owja, nr 4: JA (koop een dop met inbus 6mm eraan, scheelt enorm veel pieren en kost nog geen 10 euro, ook eventueel te leen natuurlijk maar dan zou je even moeten langs rijden)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 29, 2006 09:58

Hee, dat zijn al een hoop nuttig antwoorden , bedankt.

Ik heb nog geen koelvloiestof afgetapt hoor, ik zag zaterdag alleen het het slangetje zitten en wist het gewoon niet zeker. Door de rotatie van het blok komt het geheel natuurlijk naar het schutbord toe, er komt dus druk op te staan. (bedacht ik me onder de douche :oops:)

Ik wil de veerpoten gelijk vervangen met het stuurhuis, de stuurkogel komt dan toch los van de stang? Geld dan nog de situatie dat bij montage het geheel zich zelf uitlijnt?

Alessandro en Gerwin, jullie spreken elkaar tegen met het loshalen van de aandrijfassen.

Bedankt voor de hulp.

Steven

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 29, 2006 12:12

Klopt, maar aandrijfassen moeten los, als je gaat kantelen kan je misschien 10cm winnen maar dan houd het toch echt op met de aandrijfassen er aanvast, en het gaat zo verdomd moeilijk als ze er nog aan vast zitten.
Met andere woorden, 12 inbusboutjes effe los ratelen en je hebt veel meer speel ruimte, leg alvast 2 toutjes klaar zodat je de aandrijfassen kan vastknopen (anders bungelen ze zo in de weg, en het is niet al te best voor je aandrijfhoezen die dan wel erg geknikt staan).

De stuurkogel komt niet los van de stang, want je maakt hem los bij het fusee stuk (met een stuurtrekker, zit altijd loei vast dus spuit daarop alvast een WD40 busje op leeg en haal de brander alvast uit de kast). Je kan als de stuurkogel los is van het fusee draaien tov je stuurstang (draadeind en met een moer zit ie vast). Als je het voor je ziet snap je gelijk wat ik bedoel.
Mocht je nu een stuurkogel slopen, tel dan het aantal slagen en meet het op, als je hem hetzelfde terug doet en je auto was voor het demonteren al goed uitgelijnd, dan hoef je daarna niet weer uit te lijnen.

Uitlijnen bij een 33 is eigenlijk alleen de sporing goed zetten (en veel bedrijven doen dit nog eens niet goed ook, want een 33 kennen ze niet en ze weten bijvoorbeeld niet eens dat de sporing van een 16V QV anders is als van een 8V etc)....

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 29, 2006 14:57

Hoi Gerwin,

Wat ik me dus afvraag is of die 10 cm zakken van de bak voldoende is om dat huis eruit te krijgen? Als ik die assen los maak kan daar ook weer wat stuk gaan (heb ik inmiddels geleerd) dus als het niet persee noodzakelijk is, dan liever niet. Alessandro, wat zeg jij ervan?

Sowieso bedankt voor alle goede tips, kijk er inmiddels weer met andere ogen tegen aan.

Dank

Steven

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 29, 2006 16:33

dan zeg ik waarom laat je je bak zakken??
het kan namelijk ook zonder, alleen is het heel lastig om de bouten los te krijgen en het stuurhuis door het gat te wurmen

als je dan toch het stuurhuis van onderen wilt gaan demonteren zou ik het geheel flink laten zakken, zodat je dan van boven af langs de motor bij de bouten kan komen, dan moet ie toch wel een stuk zakken en met aandrijfassen gaat dat niet

daarnaast, wat kan je slopen met de aandrijfassen demonteren, als je maar het juiste gereedschap hebt en het juist gebruikt

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 29, 2006 18:33

10 cm zakken is voldoende om het stuurhuis er langs de zijkant (!) uit te halen. Een beetje draaien tussendoor en zo.......komt het helemaal goed.
Stuurkogels haal je idd los met een kogeltrekker en dat heeft dan ook verder geen invloed op je sporing. :D

(Als je nog geen kogeltrekker hebt => gewoon nu kopen :idea: , heb je de rest van je leven plezier van. Dat geldt natuurlijk ook voor een complete doppenset, incl. inbusdoppen, torxdoppen en de hele santemekraan. :wink: )

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 29, 2006 19:00

Bedankt allemaal, gaat helemaal goedkomen.

Steven

Rees-Cees

Re: RE: Bak laten zakken 33, wat niet vergeten?

wo nov 29, 2006 19:04

10 cm zakken is voldoende om het stuurhuis er langs de zijkant (!) uit te halen. Een beetje draaien tussendoor en zo.......komt het helemaal goed.
Stuurkogels haal je idd los met een kogeltrekker en dat heeft dan ook verder geen invloed op je sporing. :D

(Als je nog geen kogeltrekker hebt => gewoon nu kopen :idea: , heb je de rest van je leven plezier van. Dat geldt natuurlijk ook voor een complete doppenset, incl. inbusdoppen, torxdoppen en de hele santemekraan. :wink: )
laten zitten hoeven helemaal niet los. stuurstangen los maken op het stuurhuis. :whistle:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Bak laten zakken 33, wat niet vergeten?

wo nov 29, 2006 19:10

laten zitten hoeven helemaal niet los. stuurstangen los maken op het stuurhuis. :whistle:
Klopt helemaal, maar als je verder gelezen had................had je gelezen dat Steven ook zijn veerpoten los ging halen. :wink:

MarkGTV
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

wo nov 29, 2006 20:18

Is het een bekrachtigd stuurhuis ?
Zo ja, ik weet een zeer goed en betrouwbaar adres waar ze stuurhuizen reviseren. Ik zou nl ook de keerringen vervangen, of tenminste laten vervangen, het stuurhuis is nu nl toch los..... :wink:
Je kunt het beter toch nu in een keer goed doen als je nu weet dat het toch behoorlijk wat werk is....

PB me maar voor het adres.

gr Mark
Scarb 4448.
MiTo 1.3 JTDm Eco ( lekker goeiekoop...)
Alfa Giulietta 2.0 JTDm 170pk

Heb gereden:
- 33 1.3S
- 33 1.7 16v S
- 33 16v Elegance
- 155 1.8 TS
- Alfa 75 1.8 Turbo
- Bertone GTV 2000

Life's so Alfa........

Terug naar “Algemene Technische vragen”