Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

Serieus CO probleem: OPGELOST!

di nov 28, 2006 20:14

Mijn 164 TS op LPG heeft een serieus CO probleem.
De meetwaarde is 0,2% te hoog bij deellast (3000 toeren). Niet al te veel zo je zeggen...
Maar zo makkelijk is het niet.
Deze waarde hebben we kunnen halen na het vervangen van de Luchtmassameter.
Maar we krijgen het niet meer verder lager.
Ondertussen is ook de lambdasensor vervangen.
Bougies zijn vers, kabels zijn goed.
Motor temp ligt op 75 graden.

Aantal opmerkelijk zaken:
1. Met behulp van vals lucht krijgen we het niet beter (het klassieke trucje). Het lijkt alsof dit gewoon weg gecompenseerd wordt. Bij stationair haalt hij het net.
2. Zo heel af en toe slaat mijn motor 'op hol'. Zonder gas geven schiet het toerental naar 3000 toeren. Dit gebeurt zeer zelden, maar toch. Ik verdenk de gasklepsensor maar kan dit een verklaring zijn??
3. De LMM die er van af kwam stond permanent open, de klep veert juist terug naar vol open. (is dit misschien een speciale lmm voor lpg instalties?)

Het probleem geeft het idee dat de motor te weinig zuurstof krijgt. Echter, het valslucht trucje werkt niet...

Mijn vragen:
1. Tips...
2. Kan de gasklepsensor hier een oorzaak van zijn?
3. Zou het wellicht mogelijk zijn dat er een klojo aan het chiptunen is geweest...
4. Help!
Laatst gewijzigd door Emilio op vr dec 08, 2006 23:31, 4 keer totaal gewijzigd.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: Serieus CO probleem

di nov 28, 2006 20:21

3. De LMM die er van af kwam stond permanent open, de klep veert juist terug naar vol open. (is dit misschien een speciale lmm voor lpg instalties?)

backfire gehad?

is het een G3 instalatie? of nog met verdamper? aan viergastest te zien is de auto van 93, hoe is de test op benzine?
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Andretti Molletti

RE: Serieus CO probleem

di nov 28, 2006 20:21

Bouwjaar?
Het kan zijn dat je leerprogramma een rijkere afstelling heeft ingeleert, heb je na de reparaties zo'n 100-200km gereden??
Daarnaast is een logische verklaring een slechte massa van je lambdasensor .. (bv je uitlaat niet goed massa.. meet dat maar eens)

En idd is het op benzine, LPG of beide?
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op di nov 28, 2006 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: Serieus CO probleem

di nov 28, 2006 20:22

Temp. sensor MM :?:

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Serieus CO probleem

di nov 28, 2006 20:29

Dank dank voor de snelle reacties!

Probleem is op zowel benzine als LPG.
Ik heb na het vervangen van de LMM zeker 400 km al gereden. Heeft het probleem niet opgelost.
Bouwjaar is 97 en het gaat om een G3 installatie.
Het massa meten is inderdaad is wat we makkelijk kunnen checken.
Wat kunnen we nog meer meten, weten, vervangen.

Oh ja, temp meter MM is ongeveer een maand geleden vervangen.

Toevoeging: De motor loopt prachtig, niks op aan te merken!
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: Serieus CO probleem

di nov 28, 2006 20:33

wat is de CO uitstoot stationair? en wat is de Hc uitstoot tijdens de viergastest
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Serieus CO probleem

di nov 28, 2006 20:36

Stationair er ook net boven de grens. (met slangetje los er net onder)
De Hc uitstoot was geen probleem als ik me niet vergis...
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: Serieus CO probleem

di nov 28, 2006 20:43

misschien heel raar antwoord/vraag, maar wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld? (als het een 8klepper is)
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Serieus CO probleem

di nov 28, 2006 20:47

Goede vraag. Geen idee. Tikt niet, en gezien de CO kunnen de kleppen niet te strak staan.
Als de kleppen iets te ruim staan heb, hoor je dat snel...
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: Serieus CO probleem

di nov 28, 2006 21:00

Vaak bij een gas motor moet de klepspeling vaker worder bij gesteld, omdat hier de verbrandingstemperatuur heter is, en de klepspeling minder wordt.
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Andretti Molletti

RE: Serieus CO probleem

di nov 28, 2006 22:01

Gezien valse lucht niet helpt:

1) doen beide bougies cq ontstekingen hun werk??
Probeer te testen met de bougie kabels ietsjes los in de bobines (vonk versterken)
2) lambdasensor mass: meet de uitlaat ten opzichte van de min accu..
meet ook eens de minimale en maximale spanning van de lambdasensor.
3) Kleppen te strak op LPG hoor je niet maar is idd wel een ervaringswijsheid.
4) test alleen maar op benzine, als dat goed is is LPG vaak ook goed, want een G3 installatie is een master - slave principe.
5) controleer je vacuum aansluiting van je benzine drukregelaar. (rubber slangetje scheurt wel eens en dan krijg je teveel benzine.

6) sterke ;)

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Serieus CO probleem

di nov 28, 2006 22:17

Dank!
We kunnen weer aan de gang!

Emile
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

RE: Serieus CO probleem

di nov 28, 2006 22:31

accu 10-15 loskoppelen, dan weet je zeker dat de computer niet in het noodprogramma loopt.
n hetgeen je vervangen hebt, grote kans dat hij daarvoor in een errorcode is gegaan.
uitlezen kan je door hem op contact te zetten, 5x vol gas en weer los. het lampje op dashbord moet 1x lang 4x kort 4x kort 4x kort 4x kort 1x lang aangeven..
iets anders is een fout.
164 3.0 24V 1997

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Serieus CO probleem

di nov 28, 2006 22:46

Noodloop moet toch bagger lopen?
En geen vermogen hebben? Daar heb ik weinig last van.

Overigs, nog 1 klein probleempje waarvan ik niet weet of het gerelateerd is. Als ie koud is loop hij slecht op benzine. Zodra er overgeschakeld wordt op gas loop het strak. Met een warme motor geen probleem. Ik vermoed een injector.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: Serieus CO probleem

di nov 28, 2006 22:57

Soms helpt het om het luchtfilter te verwijderen (als dit nog niet gedaan is)

Mvg. Richard
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Terug naar “Algemene Technische vragen”