Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: APK Perikelen 33 1.5 ie '92

za nov 25, 2006 20:35

Bij de weg... Het gat in de draagarm:

Afbeelding

En vanmiddag op de sloop. De 33 staat op een rode 155.

Afbeelding
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Speeder

Re: RE: APK Perikelen 33 1.5 ie '92

za nov 25, 2006 20:42

Makkelijker gezegd dan gedaan.. Gaat er echt k.u.t. in....
Ik heb alle ronde O-ringen vervangen, just in case. Ik weet dat het monteren (zeker met nieuwe ringen) erg lastig gaat. Ik heb een spuitbusje met siliconen-spray gepakt en een klein beetje toegepast op de rubbers. Dan nog moet je behoorlijk duwen en jutten voordat ze erin vallen. Beetje rondraaien en schuin duwen etc.. uiteindelijk lukt het wel ;)

Speeder

Re: RE: APK Perikelen 33 1.5 ie '92

za nov 25, 2006 20:43

Bij de weg... Het gat in de draagarm:

Afbeelding

En vanmiddag op de sloop. De 33 staat op een rode 155.

Afbeelding
Volgens mij zit daar standaard een afwateringsgaatje. Dat gast ernaast is nieuwe :lol:

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: APK Perikelen 33 1.5 ie '92

za nov 25, 2006 20:44

Good old vaseline did the trick... Morgen ochtend de boel het blok in.

Het verwijderen van het inlaatspruitstuk is toch niet heel lastig?
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Speeder

Re: RE: APK Perikelen 33 1.5 ie '92

za nov 25, 2006 21:24

Good old vaseline did the trick... Morgen ochtend de boel het blok in.

Het verwijderen van het inlaatspruitstuk is toch niet heel lastig?
Ik las dat er een gat in een van de injectorrailtjes geroest was. De kunstof benzineleidingen die op de injectorrail zitten, zitten om de aansluitingen gesmolten. Zoals je zelf vast al opgevallen is zit er ook nog een foame huls omheen om de hitte van het motorblok te weren. Ik heb het complete systeempje (twee injectorrails met benzineslangen totaan schroefaansluiting) van een sloper gehaald, opgeknapt en overgezet. Nog best wel een opgave om een goed setje te vinden trouwens, want bij bijna alle 33's zit er wel roest op die railtjes :(

Het demonteren van het inlaatspruitstuk is super makkelijk. Het inlaatspruitstuk zit aan weerskanten vast met 3 moeren. Die zes moeren even eraf halen + de inlaatbuis los maken. Als het goed is kan je het inlaatspruitstuk dan kantelen en op de kachelmotor leggen. PAS OP!! Onder de moeren zitten ringetjes. Zorg er met demonteren voor dat je alle moeren EN ringetjes (!) netjes weg legt zodat er op het moment dat je het inlaatspruitstuk eraf tilt NIETS in kan vallen. Dat is mij eens overkomen, knap balen als er een ring kwijt raakt in 1 van de inlaatkanalen ;)

Een foto ter illustratie (even niet op het zwarte cirkeltje letten, was een foutje):
Afbeelding

Na heeeeeel veel schuren met borstel (@ boormachine) en strookjes schuurpapier om overal tussen te komen:
Afbeelding

Het geheel, bezig met afplakken om vervolgens de grondlaag (zinkspray) en zilvere toplaag erop te spuiten.
Afbeelding

De injectoren ook nog even goed geschuurd en in de hittebestendige lak gezet:
Afbeelding

Vervolgens alle rubber O-ringen nieuw, monteren en...het resultaat:
Afbeelding

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: APK Perikelen 33 1.5 ie '92

za nov 25, 2006 21:43

Je hebt er echt werk van gemaakt, van die rail! Ook op mijn "nieuwe" zat idd roest. Even stevig met de staalborstel er over en zwart gespoten. Ik kwam er vanmiddag bij de sloopauto ook al achter dat het redelijk simpel was om het spruitstuk te demonteren, maar ik ben dan ook niet echt zachtzinnig te werk gegaan. Volgens mij is er geen noodzaak om pakkingen te vervangen (als ze nog goed zijn). Ik ga morgen ochtend vroeg meteen aan de slag. Nieuwe rail ligt klaar met gemonteerde injectors. Spruitstuk er af. Oude rail (al helemaal los) er uit. Nieuwe rail er in (zal wel even prutsen worden). Spruitstuk terug. Kan me zo voorstellen dat het starten wat lastig zal gaan. Leidinkjes zullen zich weer moeten vullen.

Ziet er puik uit, dat motorruim van je!
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

Re: RE: APK Perikelen 33 1.5 ie '92

za nov 25, 2006 21:57

Je hebt er echt werk van gemaakt, van die rail! Ook op mijn "nieuwe" zat idd roest. Even stevig met de staalborstel er over en zwart gespoten. Ik kwam er vanmiddag bij de sloopauto ook al achter dat het redelijk simpel was om het spruitstuk te demonteren, maar ik ben dan ook niet echt zachtzinnig te werk gegaan. Volgens mij is er geen noodzaak om pakkingen te vervangen (als ze nog goed zijn). Ik ga morgen ochtend vroeg meteen aan de slag. Nieuwe rail ligt klaar met gemonteerde injectors. Spruitstuk er af. Oude rail (al helemaal los) er uit. Nieuwe rail er in (zal wel even prutsen worden). Spruitstuk terug. Kan me zo voorstellen dat het starten wat lastig zal gaan. Leidinkjes zullen zich weer moeten vullen.

Ziet er puik uit, dat motorruim van je!
die leidingen vullen zich zodra de brandstofpomp loopt. (wanneer je hem op contact zet dus).
voor het goede is het beter om je inlaatspruitstuk pakking te vervangen i.v.m. valse lucht....

Speeder

Re: RE: APK Perikelen 33 1.5 ie '92

za nov 25, 2006 21:59

Je hebt er echt werk van gemaakt, van die rail! Ook op mijn "nieuwe" zat idd roest. Even stevig met de staalborstel er over en zwart gespoten. Ik kwam er vanmiddag bij de sloopauto ook al achter dat het redelijk simpel was om het spruitstuk te demonteren, maar ik ben dan ook niet echt zachtzinnig te werk gegaan. Volgens mij is er geen noodzaak om pakkingen te vervangen (als ze nog goed zijn). Ik ga morgen ochtend vroeg meteen aan de slag. Nieuwe rail ligt klaar met gemonteerde injectors. Spruitstuk er af. Oude rail (al helemaal los) er uit. Nieuwe rail er in (zal wel even prutsen worden). Spruitstuk terug. Kan me zo voorstellen dat het starten wat lastig zal gaan. Leidinkjes zullen zich weer moeten vullen.

Ziet er puik uit, dat motorruim van je!
Dankjewel :) De delen die op deze foto nog wat corrosie bevatten (stuurpomp etc) zijn inmiddels ook opnieuw gespoten...

Ik heb de pakkingen wel vervangen, maar als ze nog heel zijn is het niet strikt noodzakelijk. De injectoren in het injectiehuis (motor) krijgen is gemakkelijker dan in de rail zelf. Je kan nu namelijk wat meer kracht zetten (op de rail etc). Ik raad je wel aan ook hier weer wat vet te gebruiken, gaat het stukken makkelijker. Mijn motor had 7 maanden stil gestaan en zelfs na beiden koppen gereviceerd te hebben en de injectierailtjes vervangen te hebben starten hij in 1 keer...

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: APK Perikelen 33 1.5 ie '92

za nov 25, 2006 22:04

Waar haal ik op zondagochtend een set pakkingen vandaan......? :wink:

Motorblok poetsen ben ik met deze auto niet zo van. Echt 'woon-werk' wagentje voor de vrouw. Als hij het doet blijft de klep dicht.
Als ik eindlijk plek heb voor een oude aflfa zal ik det zeker wel gaan doen!
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: APK Perikelen 33 1.5 ie '92

za nov 25, 2006 22:26

@Speeder: Ik zie bij jou, en dat zag ik in die sloop 1.4 ie ook, rechts in je motor ruim zo'n zilver kastje zitten. Ik vermoed dat die iets van een "computertje" is of zo. Waarom heb ik die niet.......?
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

Re: RE: APK Perikelen 33 1.5 ie '92

za nov 25, 2006 22:33

@Speeder: Ik zie bij jou, en dat zag ik in die sloop 1.4 ie ook, rechts in je motor ruim zo'n zilver kastje zitten. Ik vermoed dat die iets van een "computertje" is of zo. Waarom heb ik die niet.......?
bij een 1.5 hangt de computer toch onder het dashboard. rechtboven binnen in de auto?
net als bij een 16v

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: APK Perikelen 33 1.5 ie '92

za nov 25, 2006 22:53

Gelukkig maar! Ik vermoede al zoeits.

Klaar om er in te gaan:

Afbeelding

Zo zie je maar weer het kan verkeren. Een paar dagen geleden bood ik hem nog te koop aan en nu wordt hij zelfs vertroeteld met een set (eigenlijk onnodige..) nieuwe lampjes...
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: APK Perikelen 33 1.5 ie '92

zo nov 26, 2006 11:07

Het zit er in!!!!! Hoop gevloek en getier, maar het is gelukt. Heb helaas wel een pakking gesloopt.... Had nog een tubbe vloeibare pakking liggen en daar heb ik de boel profesories mee gefixed. Binnenkort maar even nieuwe pakingkjes halen.

Nog een paar vraagjes.

1) Pakkingen makkelijk te krijgen? Brezan of zo?

2) Onder aan, waarvan ik denk dat het gasklephuis heet, zit een slangetje. Klopt het dat die verder nergens aan vast zit....?

3) Zijn er 33's geweest zonder stabilisator/torsistang voor? (zat niet (meer?) op de sloopauto en ik twijfel nu of ik de goede armen heb...)

4) Goedkoop eindstuk (icl. demper), waar koop je dat?

Deze week ergens maar eens een middagje vrij nemen om de draagarmen (staan al lekker te weken in de WD40) en nieuwe koplampen te monteren. De uitlaat "gungum" ik voorlopig wel even dicht.

In ieder geval alvast heel veel dank aan de vele hulp van iedereen alhier!
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Thijs-arnhem
Full Member
Full Member
Berichten: 342
Lid geworden op: di mei 30, 2006 00:11
Locatie: Nijmegen

RE: APK Perikelen 33 1.5 ie '92

zo nov 26, 2006 11:35

De 1.4 33jes hebben volgens mij inderdaad geen stabilisator.
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

RE: APK Perikelen 33 1.5 ie '92

zo nov 26, 2006 13:58

klopt, vanaf de 1.5 ie kregen ze die mee

Terug naar “Algemene Technische vragen”