Gebruikersavatar
tommie
Guru
Guru
Berichten: 1063
Lid geworden op: di sep 27, 2005 21:51
Locatie: Doetinchem

waar dient dit voor?

do nov 23, 2006 14:47

ik ben op zoek naar een plekje om mn luchtfilterbuis naar buiten te laten komen zonder ergens gaten te hoeven boren/zagen in mn bumper of wat dan ook en nu kwam ik onder de linkerkoplamp van mijn 75 (bestuurderskant) een dingetje tegen waarvan ik geen idee heb wat het doet en of het weg kan? :D

fototje doet wonderen misschien:

de stekkeraansluiting is dus van de koplamp, en dat zwarte eronder gaat het dus om, de slang eraan loopt naar het blok toe maar kan nog niet vinden waar ie naar binnen gaat/ophoudt

Afbeelding
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: waar dient dit voor?

do nov 23, 2006 15:30

Is dat niet gewoon een filter voor de tank-ontluchter...?
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
tommie
Guru
Guru
Berichten: 1063
Lid geworden op: di sep 27, 2005 21:51
Locatie: Doetinchem

RE: waar dient dit voor?

do nov 23, 2006 15:41

bakje voor tankontluchter.. dat zou dan toch bij de tank moeten zitten en niet onder mijn koplamp?

of bedoel je dat ding uit het andere topic?
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: waar dient dit voor?

do nov 23, 2006 15:43

Koude lucht aanvoer voor je dynamo
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: waar dient dit voor?

do nov 23, 2006 16:07

Helemaal gelijk.. Verkeerde topic... :oops:
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
tommie
Guru
Guru
Berichten: 1063
Lid geworden op: di sep 27, 2005 21:51
Locatie: Doetinchem

Re: RE: waar dient dit voor?

do nov 23, 2006 16:18

Koude lucht aanvoer voor je dynamo
dankje wel!

en die heeft ie dus wel degelijk nodig lijkt mij?

zoals misschien wel bekend zit ongeveer op de plek van de foto het luchtfilterhuis, nu heb ik dus een mooie kit van Green overgenomen van JoorZ, maar moet de aanzuigbuis nog ergens kwijt zien te raken zodanig, dat de luchtaanvoer wel fris is en het liefst zo direct mogelijk!

dan zoek ik daarvoor nog wel even verder :) de koplamp er gewoon uit laten zal geen optie zijn denk ik? :D voor straatgebruik
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8936
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: waar dient dit voor?

do nov 23, 2006 18:20

Tip van iemand die het kan weten: vergeet die toevoerslang voor koude lucht. Waarom? Komt-ie:

Als je rijdt, is er daar toch wel koele lucht (kieren zat in het front. Als je het niet gelooft, ga maar eens rijden met temperatuurvoelertjes bij je filter en aan je buitenspiegel, zo deden we dat bij K&N altijd en tijdens het rijden is de temperatuur bij het filter dan grofweg gelijk aan de buitentemperatuur).

Als je stilstaat, loopt de temperatuur dan wel vlot op, omdat er geen rijwind meer is. Oplossing: filter isoleren van de motorwarmte. Dus: hittschild. Prototype maken van stevig karton, daarna van plaat en dat eventueel bekleden met hittewerend en reflectiefolie aan de warme kant.

Die koude luchttoevoerslang zit er bij de meeste merken open luchtfilter wel bij, maar dat is meer placebo-effect in de meeste gevallen. Waarom er geen hitteschild in die kits zit? Nou, da's duurder dan een universeel stuk flexibele slang. Da's alles.

En nog iets: op jouw auto zal dat filter voor het vermogen niet of nauwelijks uitmaken, je luchtmassameter is toch de grootste restrictie.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
tommie
Guru
Guru
Berichten: 1063
Lid geworden op: di sep 27, 2005 21:51
Locatie: Doetinchem

RE: waar dient dit voor?

do nov 23, 2006 18:24

luchthoeveelheidsmeter zelfs als ik mij niet vergis.. momenteel rij ik met een K&N inlegfilter, maar heb een Twisterkit van Green, dus met behuizing en opening aan de voorkant

maar jij zegt dus dat het allemaal kein flauss aus macht wat voor filter ik er op heb? deze K&N of die Twister?
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: waar dient dit voor?

vr nov 24, 2006 00:39

zo is dat maar net. Maakt geen ene ruk uit.
Verklaar zelf eens waarom je denkt van wel?
Goed , je krijgt in theorie (theorie!!!!) meer lucht binnen. En dan?
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8936
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: waar dient dit voor?

vr nov 24, 2006 12:09

zo is dat maar net. Maakt geen ene ruk uit.
Verklaar zelf eens waarom je denkt van wel?
Goed , je krijgt in theorie (theorie!!!!) meer lucht binnen. En dan?
Nou, dan gaat onder vollast je motormanagement wat meer brandstof inspuiten et voilá, een beetje extra vermogen. Maar omdat de extra lucht die het filter hier KAN doorlaten teniet wordt gedaan door de restrictie van de LMM, zit daar geen winst. Bij een modernere LMM (hittedraad of -film) is die restrictie er niet (geen stuwklep) en dus kan een GOED GECONSTRUEEERD open luchtfiltersysteem wel degelijk meer vermogen opleveren. Dit is wel erg afhankelijk van de auto en de kwaliteit van het standaard inlaatsysteem, een open luchtfilter geeft niet per definitie meer vermogen (ik heb R&D gedaan voor K&N en vaak zat eerlijke vermogenstests gedaan. Vermogenswinst is geen fabeltje, maar het is zeker geen absoluut gegeven dat je een open luchtfilter in je auto kunt hangen zonder er verder bij na te denken en vermogen wint, integendeel!).
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Andretti Molletti

RE: waar dient dit voor?

vr nov 24, 2006 12:15

Precies Yuri!
En dank zij Yuri rij ik met dik 5 pk meer rond dan standaard ;)

Eerlijk gemeten waar ik bij was :thumbs:

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: waar dient dit voor?

vr nov 24, 2006 21:28

Yuri, zoals in je laatste regel, zo bedoel ik het precies.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Terug naar “Algemene Technische vragen”