\Hoi,
Mij ooit ook een keer (onvrijwillig) beziggehouden met dit onderwerp.
een bepaalde periode (grofweg tussen 93 en 2000, kan ook iets langer of korter zijn) werd door Alfa/fiat/Lancia een codesysteem (in motormanagement geintegreerd) gebruikt met codekaarten en moedersleutels (donkere sleutel). Daarna zijn ze naar een programmeerbaar systeem gegaan.
Probleem is dat als de startblokkering om de een of andere reden de hik krijgt (leeglopende accu of spanningspiek bijvoorbeeld) de code op de sleutel niet meer synchrron loopt met de code in de startblokkering (normaal verandert deze code iedere keer maar synchroniseerd de computer de sleutel iedere keer). Om dezelfde reden is het ook belangrijk dat je af en toe de reserve sleutel gebruikt om de auto te starten (zodat die code dus ook wer geupdated wordt).
De code op de codekaart is een soort broncode waardoor de hele rommel weer gereset wordt naar de standaardwaarde. De rode sleutel dient ervoor om nieuwe (lege) sleutels op dezelfde code te krijgen.
Wat betreft het synchroniseren van extra sleutels is er wel een bedrijf in Eindhoven die mbv een werkende sleutel en na vertoon van kentekenbewijs en legitimatie een nieuwe sleutel kunnen maken én synchroniseren.. Ze kunnen echter niet de injectiecomputer resetten.
Succes,
Thom
Eurokey and LockSystems BV
Avignonlaan 37
5627GA Eindhoven
Zou wel even vragen of ze het nog steeds doen voordat je er naartoe rijdt...
Thom
Trouwens bij de nieuwere Alfa's kan de dealer wel codes opvragen etc. (mocht dit uit mijn preek niet duidelijk zijn).
Thom
Whoeps....Om dezelfde reden is het ook belangrijk dat je af en toe de reserve sleutel gebruikt om de auto te starten (zodat die code dus ook wer geupdated wordt).
De code op de codekaart is een soort broncode waardoor de hele rommel weer gereset wordt naar de standaardwaarde. De donkerrode sleutel dient ervoor om nieuwe (lege) sleutels op dezelfde code te krijgen.
Thom
Dat mag ik hopen
IK heb dit systeem niet bedacht....
Thom
is dit normaal dat je moet rijden tijdens de omschakeling, hij valt namelijk uit bij stilstand, is toch raar, niet ?Je moet rijden tijdens het omschakelen GAS- LPG Bij stilstaan zou de motor kunnen afslaan maar hoeft niet persé...
Met carbs moest je rijden om de vlotters leeg te trekken pas dan doorschakelen naar LPG, dat was de welbekende stand in het midden - heb jij geen last van.
Die codekaart kun je gerust vergeten en bidden dat je nooit een platte accu krijgt....Typisch FIAT achtig euvel met die codes....Informeer gewoon eens bij de dealer wat het kost, ze zijn namelijk niet allemaal duur. Kan de verkoper van jouw auto dat niet?
Of via de verkoper naar de dealer? Scheelt weer euro's.....