Rogier156
Full Member
Full Member

RE: codekaart

wo jul 26, 2006 13:01

Raar ik heb hem een half jaartje terug wel zo nabesteld aan de hand van het chassisnummer.

thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo jul 26, 2006 13:27

Hoi,

Heb mij ooit ook een keer (onvrijwillig) beziggehouden met dit onderwerp.

een bepaalde periode (grofweg tussen 93 en 2000, kan ook iets langer of korter zijn) werd door Alfa/fiat/Lancia een codesysteem (in motormanagement geintegreerd) gebruikt met codekaarten en moedersleutels (donkere sleutel). Daarna zijn ze naar een programmeerbaar systeem gegaan.
Probleem is dat als de startblokkering om de een of andere reden de hik krijgt (leeglopende accu of spanningspiek bijvoorbeeld) de code op de sleutel niet meer synchroon loopt met de code in de startblokkering (normaal verandert deze code iedere keer maar synchroniseerd de computer de sleutel iedere keer). Om dezelfde reden is het ook belangrijk dat je af en toe de reserve sleutel gebruikt om de auto te starten (zodat die code dus ook wer geupdated wordt).

De code op de codekaart is een soort broncode waardoor de hele rommel weer gereset wordt naar de standaardwaarde. De donkerrode sleutel dient ervoor om nieuwe (lege) sleutels op dezelfde code te krijgen.

Wat betreft het synchroniseren van extra sleutels is er wel een bedrijf in Eindhoven die mbv een werkende sleutel en na vertoon van kentekenbewijs en legitimatie een nieuwe sleutel kunnen maken én synchroniseren.. Ze kunnen echter niet de injectiecomputer resetten.

Succes,

Thom
Laatst gewijzigd door thomfr op wo jul 26, 2006 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: codekaart

wo jul 26, 2006 14:07

Hoi,

Mij ooit ook een keer (onvrijwillig) beziggehouden met dit onderwerp.

een bepaalde periode (grofweg tussen 93 en 2000, kan ook iets langer of korter zijn) werd door Alfa/fiat/Lancia een codesysteem (in motormanagement geintegreerd) gebruikt met codekaarten en moedersleutels (donkere sleutel). Daarna zijn ze naar een programmeerbaar systeem gegaan.
Probleem is dat als de startblokkering om de een of andere reden de hik krijgt (leeglopende accu of spanningspiek bijvoorbeeld) de code op de sleutel niet meer synchrron loopt met de code in de startblokkering (normaal verandert deze code iedere keer maar synchroniseerd de computer de sleutel iedere keer). Om dezelfde reden is het ook belangrijk dat je af en toe de reserve sleutel gebruikt om de auto te starten (zodat die code dus ook wer geupdated wordt).

De code op de codekaart is een soort broncode waardoor de hele rommel weer gereset wordt naar de standaardwaarde. De rode sleutel dient ervoor om nieuwe (lege) sleutels op dezelfde code te krijgen.

Wat betreft het synchroniseren van extra sleutels is er wel een bedrijf in Eindhoven die mbv een werkende sleutel en na vertoon van kentekenbewijs en legitimatie een nieuwe sleutel kunnen maken én synchroniseren.. Ze kunnen echter niet de injectiecomputer resetten.

Succes,

Thom
\

lekker :?

weet jij nog de naam van dat bedrijfje ?
156

thomfr
Advanced Member
Advanced Member

wo jul 26, 2006 14:14

Eurokey and LockSystems BV
Avignonlaan 37
5627GA Eindhoven

Zou wel even vragen of ze het nog steeds doen voordat je er naartoe rijdt...

Thom

Trouwens bij de nieuwere Alfa's kan de dealer wel codes opvragen etc. (mocht dit uit mijn preek niet duidelijk zijn).

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jul 26, 2006 14:49

Eurokey and LockSystems BV
Avignonlaan 37
5627GA Eindhoven

Zou wel even vragen of ze het nog steeds doen voordat je er naartoe rijdt...

Thom

Trouwens bij de nieuwere Alfa's kan de dealer wel codes opvragen etc. (mocht dit uit mijn preek niet duidelijk zijn).

Thom
:thumbs:
156

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jul 26, 2006 22:49

Om dezelfde reden is het ook belangrijk dat je af en toe de reserve sleutel gebruikt om de auto te starten (zodat die code dus ook wer geupdated wordt).

De code op de codekaart is een soort broncode waardoor de hele rommel weer gereset wordt naar de standaardwaarde. De donkerrode sleutel dient ervoor om nieuwe (lege) sleutels op dezelfde code te krijgen.

Thom
Whoeps.... :shock: Ik denk dat veel mensen dit niet weten (ik i.i.g. zeker niet) 8) vandaar m'n reactie/vraagje in het topic ipv via een pb-tje...

Als ik het goed begrijp gaat starten met de moedersleutel (de donkerrooie) altijd goed omdat dat het systeem gereset wordt en hoef ik morgen alleen te proberen, m'n auto aan de praat te krijgen met de reservesleutel die zo'n 2 1/2 jaar zeker niet gebruikt is -misschien wel langer... hoewel, hij ziet er wél gebruikt uit, denk dat de eerste eigenaar hem wel in gebruik heeft gehad....?
It's not easy, being green (kermit)

thomfr
Advanced Member
Advanced Member

wo jul 26, 2006 23:10

Precies!
Alleen het rare is dat hij het mischien wel doet met de reserve sleutel, of niet..... Is geen pijl op te trekken.. (ligt eraan of de code toevallig in de buurt zit of niet, kan naar 6 maanden problemen geven maar er zijn blijkbaar ook mensen die na 5 jaar gewoon konden starten met de reserve sleutel.......)

IK heb dit systeem niet bedacht....
Thom
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jul 26, 2006 23:13

IK heb dit systeem niet bedacht....
Thom
Dat mag ik hopen :wink:

Morgen proberen.... Als -ie het niet doet kan de reservesleutel in de vuilnisbak :?:

thomfr
Advanced Member
Advanced Member

wo jul 26, 2006 23:20

Kun je in ieder geval deuren mee openen.. en de dealer kan hem dmv de donker rode sleutel misschien wel weer opnieuw synchroniseren....

Daarom (o.a.) rij ik alleen oude Alfa's (maar dat is niet de hoofdreden hoor). Door de week op dringende wens van mijn baas (en zijn beurs) een Beiers wonderwerk...

Thom
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jul 26, 2006 23:25

:thumbs:

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

zo aug 13, 2006 19:06

Je moet rijden tijdens het omschakelen GAS- LPG Bij stilstaan zou de motor kunnen afslaan maar hoeft niet persé...
Met carbs moest je rijden om de vlotters leeg te trekken pas dan doorschakelen naar LPG, dat was de welbekende stand in het midden - heb jij geen last van.

Die codekaart kun je gerust vergeten en bidden dat je nooit een platte accu krijgt....Typisch FIAT achtig euvel met die codes....Informeer gewoon eens bij de dealer wat het kost, ze zijn namelijk niet allemaal duur. Kan de verkoper van jouw auto dat niet?
Of via de verkoper naar de dealer? Scheelt weer euro's.....
is dit normaal dat je moet rijden tijdens de omschakeling, hij valt namelijk uit bij stilstand, is toch raar, niet ?
156

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

di aug 15, 2006 20:04

reactie Fiat:

Geachte heer, mevrouw ,

Hartelijk dank voor het sturen van uw e-mail. Wat betreft uw vraag het volgende.

Helaas is het niet mogelijk om een nieuwe code kaart te bestellen. Uit veiligheidsoverwegingen is er slechts één van gemaakt en de codes zijn helaas niet meer te achterhalen
U schrijft niet of u in het bezit bent van de rode moedersleutel. Ook daar is er slechts 1 van gemaakt die samen met de codekaart nodig zijn om nieuwe sleutels te bestellen.

Overigens bestaat er sinds een aantal jaren een nieuw Code-systeem, het zogenoemde Code-2 systeem. Dit systeem werkt ongeveer hetzelfde als het oude systeem, alleen is de moedersleutel niet meer nodig. Wanneer uw auto van een Code-2 systeem voorzien is, kunt u dit herkennen aan een 2 op het metalen deel van uw sleutel. De Code-2 sleutels zij via een erkende Alfa Romeo dealer aan de hand van het chassisnummer van uw auto bij te bestellen.

Met vriendelijke groet,
ALFA ROMEO NEDERLAND B.V.

Karin Verhulsdonck
Afdeling Customer Relations
156

alfa146-1.8TS

ma nov 20, 2006 14:44

Je kunt ook even langs gaan bij http://www.schepers-autotechniek.com om het hele startblokeringssyteem softwarematig er uit te halen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”