panzerfrans

Re: RE: Everything you always wanted to know

wo nov 15, 2006 22:15

pffffff, wat het aantal kleppen met de emissie doen en waarom dat zo is heb ik me nog nooit in verdiept zeg, maakt me ook niet zovele uit bij het Sprintje 8)

Over de hoeveelheid lucht: er is maar zeer kort tijd om een lucht/brandstofmengsel in de cilinder te krijgen. Hoe hoger de toeren, hoe korter die tijd is. Vandaar dus: meer kleppen = een snellere vulling van de cilinder
Nee,

De totale doorlaat van je inlaat word te groot voor de benodigde doorstroming, waardoor de snelheid van het gas zodanig afneemt dat er geen goede menging, en vulling, meer plaatsvind.
Twee kleine poortjes hebben meer luchtsnelheid dan één grote!!!
En je kan dan onderin één poortje afsluiten, wat ze ook bij 8V's deden met een "swirl"klep!
Je *moet* dan bij lagere toerentallen (bijna het gehele normaal gebruikte toerengebied) een van de poorten afsluiten.
Multikleppers die dat niet doen lopen bij lagere toerentallen voor geen meter.

Heeft die 1.6/1.8 16V TS overigens een dergelijk systeem?

kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Everything you always wanted to know

wo nov 15, 2006 22:21

Als multiklep techniek niet zou werken zou het allang uit de produktie zijn toch ?
*leuk topic*
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

panzerfrans

wo nov 15, 2006 22:36

Toyota was een van de eerste die met een 16V kwam die onderin GOED presteerde omdat ze de klepoverlap terbrachten naar 0...
Voordeel was dat je onderin weer koppel kreeg en een rijdbare motor kreeg. Daarbij heb je geen spoeling van onverbrandde benzine door 0 klepoverlap,
wat de emissie ten goede komt... immer je hebt dan geen onverbrandde benzine (=HC) in je uitlaatgas, en indien een katalysator gemonteerd hoeft deze niet extra te werken omdat HC te "naverbranden".
Dit is een heel goed punt waar ik, gezien ik eigenlijk meer in vermogen dan in emissie geinteresseerd ben :mrgreen: , nog nooit zo over nagedacht heb.

Vanuit een emissie standpunt gezien heb je dan natuurlijk wel weer meer weerstand in de hele kleppentrein, wat dan dus weer een negatieve invloed heeft op het rendement van de motor.
Om nog maar niet te spreken over de extra energie die in de productie van de benodigde extra onderdelen verloren gaat.

Over die tot 0 graden terug gebrachte klepoverlap moet ik in ieder geval eens diep nadenken, onder meer omdat dit het gehele stromingsverhaal in de motor drastisch wijzigt :?

panzerfrans

wo nov 15, 2006 22:40

Voorzetje over 8V tov 16V.

Je wilt zoveel mogelijk van de beschikbare ruimte boven de cilinder gebruiken voor het in- en uitlaten van de lucht.

Teken eens 2 cirkels (8V) in een grotere cirkel en kijk hoeveel van de beschikbare ruimte verloren gaat.
Doe dan hetzelfde met 4 cirkels (16V) in dezelfde grotere cirkel. De 4 kleine cirkels zijn per stuk wel wat kleiner als de 2 cirkels van de 8V, maar aangezien er dubbel zoveel zijn wordt de totaal beschikbare ruimte veel beter benut.

Dus samengevat: totaal klepoppervlak kan bij 16V groter zijn als 8V dus heeft dat voordeel.

Ik ben nog gene boxer twinspark tegen gekomen bij Alfa dus daar weet ik niet zoveel vanaf.
Je hebt dat oppervlak niet nodig om een motor bij normale toerentallen goed te vullen.

En als je een van die twee inlaat kleppen per cilinder niet dicht houd over de onderste driekwart van het totale toerengebied word je vulling er zelfs slechter op.

En in dat bovenste kwart van het toerengebied moet je die extra klep enkel openen omdat een enkele 16V cirkel kleiner is dan een enkele 8V cirkel.

Clear as mud :?: :wink:
Je moet het niet in oppervlakte vergelijken, maar in oppervlakte beschikbaar in de tijd!
De doorstroming van de lucht is het product van de diameter kleppen x de tijd dat ze openstaan.
Dan kun je gelijke vullingen creeren bij zowel een 8V als een 16V dus je kan de 16 onderin ook prima laten lopen!!!
Klep lichthoogte, en snelheid van openen, spelen hier natuurlijk ook een flinke rol in!

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

wo nov 15, 2006 22:41

multikleptechniek is dan ook al bijna antiek! Bij motorfietsen al helemaal.....en die oudjes hebben geen swirlklep en dat verklaart gelijk dat die oude fietsen inderdaad op toeren gehouden moeten worden voor goede prestaties.

Hoewel de motorfiets natuurlijk wel snel op toeren komt door het geringe gewicht, carbs dichtbij enz enz
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

panzerfrans

wo nov 15, 2006 22:44

Pfffft gaat me nu wel bijna te snel hoor ;)
morgen lees ik bij en geef ik weer antwoordt :lol:
Kan je wel zeggen ja :!:

Begint rap in een Babylonische spraakverwarring te veranderen :lol:

panzerfrans

wo nov 15, 2006 22:49

De 8V van Dennis in de challenge draaide 8500rpm...
De multiklepper kan meer toeren draaien uit mechanisch oogpunt: licht gewicht kleppen tov een 8V en dus minder massa dat zwevende kleppen kan veroorzaken.
Lucht krijg je best wel in een 8 klepper hoor ;)
Yep.

Je kunt het er natuurlijk ook gewoon, liefst middels een roots blower (niet milieu vriendelijk), met geweld in stampen :lol:

panzerfrans

wo nov 15, 2006 23:10

Als multiklep techniek niet zou werken zou het allang uit de produktie zijn toch ?
*leuk topic*
Kom kom, niet zo naief :wink:

Dingen verkopen natuurlijk niet omdat ze werken maar omdat mensen zich laten wijsmaken dat ze werken :!:

En het klinkt natuurlijk indrukwekkend bij allerlei sociale gelegenheden;

Ik? ik heb een (vul maar wat in) Twin Cam (geheel uitspreken) 16V Turbo GT Twin Spark (ook geheel uitspreken) met dubbele katalysatoren en linksdraaiende kleppen (er bevinden zich mogelijk ook milieubewuste lieden onder het gehoor) ABS ESP multi-airbags (yep, er zijn mogelijk ook fans van 3VO aanwezig) een geventileerd rempedaal en elektronisch gestuurde asbakken :lol:

kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo

wo nov 15, 2006 23:12

Mee eens Frans, maar een slecht concept zal nooit grote aftrek vinden, behalve bij trendsetters die iets willen hebben voor de heb, toch ?
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

panzerfrans

wo nov 15, 2006 23:17

multikleptechniek is dan ook al bijna antiek! Bij motorfietsen al helemaal.....en die oudjes hebben geen swirlklep en dat verklaart gelijk dat die oude fietsen inderdaad op toeren gehouden moeten worden voor goede prestaties.

Hoewel de motorfiets natuurlijk wel snel op toeren komt door het geringe gewicht, carbs dichtbij enz enz
Bijna antiek :?:

Als ik het me goed herinner stamt multi-kleppen techniek al van voor de oorlog, de eerste wereldoorlog dan wel te verstaan :wink:

panzerfrans

wo nov 15, 2006 23:38

Mee eens Frans, maar een slecht concept zal nooit grote aftrek vinden, behalve bij trendsetters die iets willen hebben voor de heb, toch ?
Alfa was bepaald geen voortrekker bij de introductie van multi kleppen techniek.

Ik heb altijd gedacht dat ze in Arese uiteindelijk gezwicht zijn voor argumenten uit de showroom(s).

De gemiddelde klant is immers behoorlijk a-technisch en zeer gevoelig voor allerhande goed bekkende achterklep teksten.

Als de techno- leek er eenmaal door andere techno-leken (aan de bar of op het verjaardags feestje) van overtuigd is geworden dat 16V geweldig is kost het je gewoon omzet als jou auto's dat niet op hun klep hebben staan.

Het 0 graden klep overlap verhaal van Andretti Molletti is het eerste, en enigste, mogelijke argument dat voor multi kleppen techniek in productie auto's pleit dat ik ooit gehoord heb.

En daar ga ik dus eens goed over nadenken :wink:

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do nov 16, 2006 00:04

Als ik het me goed herinner stamt multi-kleppen techniek al van voor de oorlog, de eerste wereldoorlog dan wel te verstaan :wink:
Nou dat is over pakweg een 10 jaar antiek, vandaar "BIJNA" :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Luc33
Guru
Guru

do nov 16, 2006 00:20

ik vind mijn 33 16v beter tov van mijn 33 1.5 8v omdat hij vlotter is als het nodig is, en zich dus aan de andere kant ook makkelijker "lui" laat rijden. Verder geen verstand van klepopeningen, dichtingen, boringen, luchthoeveelheden, timingen enz....
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

do nov 16, 2006 00:30

Of eea voor- of nadelig is, ligt er ook weer aan hoe een motor afgesteld is en hoe je ermee wilt rijden.

Ik vind mijn Mazda 1.8 16V DOHC onder de 3000 tpm ronduit traag voor z'n 131 pk. Maarja die komt ook pas vrij bij 6500 tpm en het koppel is relatief laag: 160 Nm (bij 4500 tpm). En koppel is wat je wilt hebben als je lui rijdt.

De GLX-versie met 1.8 heeft met enkele nokkenas 25 pk en toch slechts 9 Nm minder. Dat is dan ook veel minder een "toerenmotor" (het rood op de toerenteller begint dan ook al bij 6000, bij de mijne bij 7000). Een technische reden is volgens mij de combinatie van enkele nokkenas en toch 16 kleppen, waardoor het gebruik van klepstoters (= massa, = traag) noodzakelijk is. Maar ook de keuze van de fabrikant om de GT als "sportief" (dus hoogtoerig) neer te zetten en de GLX meer als alledaagse gezinsbak. Iets dergelijks is denk ik ook wel van toepassing op de 33 8V en 16V als ik naar de specs kijk: de 16V heeft hier ook 25 pk extra en toch maar 4 Nm extra.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

panzerfrans

do nov 16, 2006 00:39

Nou dat is over pakweg een 10 jaar antiek, vandaar "BIJNA" :wink:
Ik weet eerlijk gezegd niet meer precies hoeveel jaar voor de eerste wereldoorlog de multikleppen techniek exact is uitgevonden.

Gezien het inmiddels 2006 is kon het er dus nog wel eens om spannen :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”