Je *moet* dan bij lagere toerentallen (bijna het gehele normaal gebruikte toerengebied) een van de poorten afsluiten.Twee kleine poortjes hebben meer luchtsnelheid dan één grote!!!Nee,pffffff, wat het aantal kleppen met de emissie doen en waarom dat zo is heb ik me nog nooit in verdiept zeg, maakt me ook niet zovele uit bij het Sprintje
Over de hoeveelheid lucht: er is maar zeer kort tijd om een lucht/brandstofmengsel in de cilinder te krijgen. Hoe hoger de toeren, hoe korter die tijd is. Vandaar dus: meer kleppen = een snellere vulling van de cilinder
De totale doorlaat van je inlaat word te groot voor de benodigde doorstroming, waardoor de snelheid van het gas zodanig afneemt dat er geen goede menging, en vulling, meer plaatsvind.
En je kan dan onderin één poortje afsluiten, wat ze ook bij 8V's deden met een "swirl"klep!
Multikleppers die dat niet doen lopen bij lagere toerentallen voor geen meter.
Heeft die 1.6/1.8 16V TS overigens een dergelijk systeem?