Imper

Solex C.40 ADDHE

di aug 22, 2006 10:05

Beste mensen,

Ik heb een set solex carburateurs type C.40 ADDHE , op de aluminium plaatjes staan de nummers: 116-23-04 daaronder 011-03 en 010-03
Van welk type Alfa is deze afkomstig hoe kan ik dat zien, misschien aan de maat van de sproeiers ??

Alvast bedankt

Bert
Groesbeek

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Solex C.40 ADDHE

di aug 22, 2006 12:00

In ieder geval van een (waarschijnlijk late) 116 type of eventueel eerste serie Alfa 75.

De C40 ADDHE carburateur is dacht ik een emissie-control type, zoiets als Weber DCOM. Voor wat betreft de motorinhoud waarvoor deze carburateur bedoeld is zal je waarschijnlijk moeten schroeven. Als eerste indicatie kan je natuurlijk wel eerst de venturi opmeten met een schuifmaat: 30 is voor 1.3 (import - nooit geleverd in NL) en 1.6; 32 is voor 1.8 en 2.0.

Imper

RE: Solex C.40 ADDHE

di aug 22, 2006 15:01

Gordon,

Bedankt, Ik zal ze eens opmeten, is er ergens online ook een manual van die carburateurs of is het inderdaad een kwestie van schroeven om hem geschikt te maken voor 1.3 of 1.6 motor (of 1.8/2.0) ?
Hoe zit het met de synchronisatie tussen de beide carbs is daar iets aan af te stellen of is het alleen de gasklep ?
(Ik ken alleen valstroom en CD/SU carburateurs)
Ik vraag mij af of ik die carburateurs kan afstellen voor een 875CC of 1liter motor.

Bert

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Solex C.40 ADDHE

di aug 22, 2006 15:33

Hmmm,

4 cylinder? Wordt denk ik al erg rot als je de 32 venturi's hebt. Ik weet zo eigenlijk niet direct een bron voor die Solex carburateurs, maar op de site van Dave Andrews staan wat documenten over de Dell'Orto DHLA en Weber DCOE. Als je dat als referentie gebruikt dan denk ik dat je in ieder geval een kleinere venturi moet plaatsen om überhaupt vanuit stilstand weg te kunnen komen.

Aan de andere kant komt alles dat je berekent met de regels van die site op nagenoeg geen enkel punt overeen met de bezetting in een Alfa Romeo. Met de juiste keuze van sproeiers zou het dus best kunnen dat je iets werkends kunt creëren. Je blijft dan nog wel steeds de vermogensband vrij hoog in de toeren houden, dus dat is meer iets voor op een circuit dan op de weg.

Gebruikersavatar
Robertv6
Member
Member
Berichten: 180
Lid geworden op: di dec 28, 2004 00:29

RE: Solex C.40 ADDHE

wo nov 08, 2006 22:58

Ik heb nog een set Solex liggen
C 40 ADHHC
Op de flens staat 27H4A2
en op de venturi staat solex 28.

heeft iemand enig idee waar deze van zijn??
Alfa Romeo 156 2.4 td
Alfa Romeo Spider '79

gehad 3x sud, 1x Giulia, 2x Alfetta, 1x Giulietta,3x75 V6, turbo,TS, Alfa Romeo Giulia 1.6 Super, 2x Alfa Romeo 156 1.8 TS
BMW 325i Ziengs cup

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1169
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Solex C.40 ADDHE

do nov 09, 2006 11:12

Venturi 28 zal wel een 1300 carb zijn . 1600 heeft 30 en 1750/2000 hebben 32 , default dan.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Solex C.40 ADDHE

vr nov 10, 2006 21:03

DHH?? (twee H's en niet twee D's)

Weet je dat zeker? Geen Alfa dan of in ieder geval geen standaard setup. Deze carburateur is kwa voetplaat uitwisselbaar met een 45 DCOE, dus die plug je niet zomaar op een standaard Nord. Wel eens met juultje dat het waarschijnlijk een klein blokje zal zijn, ergens rond de 1200cc tot 1400cc

Gebruikersavatar
Robertv6
Member
Member
Berichten: 180
Lid geworden op: di dec 28, 2004 00:29

RE: Solex C.40 ADDHE

vr nov 10, 2006 23:19

@Gordon DHH?? (twee H's en niet twee D's)


a hum ADDHE dus

staat wel goed bij onderwerp

dus die .28 veturi is voor een 1300 nord
Alfa Romeo 156 2.4 td
Alfa Romeo Spider '79

gehad 3x sud, 1x Giulia, 2x Alfetta, 1x Giulietta,3x75 V6, turbo,TS, Alfa Romeo Giulia 1.6 Super, 2x Alfa Romeo 156 1.8 TS
BMW 325i Ziengs cup

Terug naar “Algemene Technische vragen”