psillen
Guru
Guru

Re: RE: Alfa Romeo Brera is de allermooiste ooit !

do mar 03, 2005 21:47

@Jochem,
Nou, ik ken een merk dat begint met een B en eindigt op MW en die doen nog vrijwel alles zelf.
:[/quote

Zal ik jullie een geheimpje verklappe?? Geen enkele maar dan ook geen enkele auto fabrikant doet vrijwel alles zelf. Er komt steeds meer van OEM's vandaan. Binnekort alleen nog badge engineering. En ik zit heeeeel dicht bij het vuur.
Ik weet inderdaad dat veel van toeleveranciers komt. Veel zaken worden echter ook samen met toeleveranciers ontwikkeld.
En dan heeft een fabrikant nog de keuze de modernste zaken in te kopen, of iets dat iedereen gebruikt. Maar dat zegt Bert eigenlijk ook al.

Een merk dat voorop wil lopen kan zich nooit voor helemaal op toeleveranciers kunnen verlaten. Dan moet je ook zelf wat innovatiefs doen.
De common rail diesel is een mooi voorbeeld. Ontwikkeld bij Fiat, maar uiteindelijk uitontwikkeld en produktierijp gemaakt bij Bosch. Dus nu door Fiat bij Bosch ingekocht, maar wel zelf aan ontwikkeld.
Directe inspuiting voor de JTS wordt ook bij Bosch ingekocht, maar wordt voor Alfa net iets anders gebruikt dan bij andere merken. geeft toch een extra waarde op deze manier.

@Rens,
Dat verhaal van de kleine bougie bij de TS ken ik niet. Maar ergens is het wel goed voor: extra inkomsten bij Alfa Romeo bij vervanging van de bougies :wink:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Alfa Romeo Brera is de allermooiste ooit !

vr mar 04, 2005 08:34

Alfa Romeo & Maserati gebruiken US/ Northstar in de toekomst...

The revolution at Fiat Auto has taken a dramatic turn with a massive shake-up of management and news of deals with its erstwhile partner, General Motors. Fiat and GM will still co-operate on some new projects, including plans to ‘federalize’ (adapt for US market regulations) the new Premium platform which underpins the forthcoming Alfa Romeo 159 and Brera.

Industry reports say that GM will also supply its Northstar V8 engine (right) to Alfa-Maserati for use in the Premium platform. The Northstar is unique in that it can be mounted sideways in the engine bay. These two moves will help Alfa Romeo launch cars in the US as well as giving Maserati a V8 version of the Premium platform on which to base future models.

There are also rumours that development of Maserati’s almost-complete new Spyder will be halted. It could be re-worked as Ferrari’s new entry-level model, though the company denies this. Maserati would then replace the Spyder and Coupé with V8 versions of the Alfa Brera/Brera cabrio.

Under the separation deal GM can also use the Premium platform for future models. This platform, along with the new Corsa/Punto chassis, can also be sold to third parties. Indeed, Fiat says it will be looking to co-operate with other makers on a model-by-model basis. One suggestion is that it could tie-up with Merc’s troubled Smart brand.

l Martin Leach has been removed from his post as Maserati chief and replaced by Karl-Heinz Kalbfell. Kalbfell will be CEO of Alfa and Maserati as well as the new Alfa-Maserati ‘sports car brand’. And Frank Stephenson – ex Maserati-Ferrari design chief – is now boss of the Fiat, Lancia and Commercial Vehicle Styling centre.

LC
Member
Member

vr mar 04, 2005 13:06

btw als dit de alfa's van de toekomst worden, ga ik een bmw m3 kopen, no shit

diep teleurgesteld in het merk!!! BAH what a bloody shame!

enneeehhh die plastic kap eraf slopen. ter plaatse als je in geneve bent. gewoon midden op de beurs gaan slopen dat ding. ik begin een beetje door te draaien weet ik maar dit kan niet. eerst nemen "ze" ons de transaxales af, nu zijn ze te ver gegaan :evil:

Helemaal mee eens, ik heb precies hetzelfde gevoel! We zijn klaar met Alfa's kopen (althans nieuwe) Straks nog snel een GT 3.2 of een GTA op de kop tikken en de FWD voor lief nemen (dat went ècht, weet ik uit ervaring) en daarna op naar BMW. Die nemen tenminste hun clientele serieus. :twisted: :twisted:

bartfrinking

vr mar 04, 2005 17:39

blijft een mooie auto die brera. ben alleen erg benieuwd wat hij hier moet gaan kosten. zal met alle bpm wel onbetaalbaar worden lijkt me.

Jochem Adan
Newbie
Newbie

vr mar 04, 2005 21:23

btw als dit de alfa's van de toekomst worden, ga ik een bmw m3 kopen, no shit

diep teleurgesteld in het merk!!! BAH what a bloody shame!

enneeehhh die plastic kap eraf slopen. ter plaatse als je in geneve bent. gewoon midden op de beurs gaan slopen dat ding. ik begin een beetje door te draaien weet ik maar dit kan niet. eerst nemen "ze" ons de transaxales af, nu zijn ze te ver gegaan :evil:

Helemaal mee eens, ik heb precies hetzelfde gevoel! We zijn klaar met Alfa's kopen (althans nieuwe) Straks nog snel een GT 3.2 of een GTA op de kop tikken en de FWD voor lief nemen (dat went ècht, weet ik uit ervaring) en daarna op naar BMW. Die nemen tenminste hun clientele serieus. :twisted: :twisted:
Ja ieder zijn keus maar als je beetje alfist bent :wink:
Alfa Romeo...I don't wear jewels, I drive them...Alfa Romeo
CARS
156 GTA Berlina
159 2.4 Q-tonic Ti
SCARB LID 4302

Wim Willems
Member
Member

vr mar 04, 2005 21:46

Sorry jongens,

Is dit hier wel een Alfa Romeo liefhebbers forum ? Ik word er krekelig van. iedereen gaat overstappen naar BMW... enz. Doe gerust jongens... vroeger was het allemaal veel beter....

Jeweetwel, de tijden dat Alfa Romeo produkten te bieden had als de Alfa 155... ja, juist die auto die zo goed leek op de Fiat Tempra... sorry als ik het hiermee een beetje te cru stel.... wie had in 1997 kunnen dromen van 3.2 GTA-versies, wondermooie auto's als de 156 en 147,... de Brera... in godsnaam....

Is de Serie 3 van BMW dan zo'n wondermooie wagen, lijkt die achterkant dan niet op die van een Nissan Primera ???!!!! Sommigen klagen been en steen over de nieuwe Alfa Romeo-politiek.... in deze moeilijke tijden laat Alfa Romeo zien wat het kan; is dat dan al geen prestatie op zich ? Respect voor de knappe 159 en de schitterende Brera.... minder leuk opnieuw voor de plastic afscherkappen op de V6- motoren... laat er ons geen drama over maken...

Alfa Romeo is all about passion...

Zo denk ik erover.

Wim (zelf rijder van een 147 GTA Selespeed, Alfa Spider, Alfa Giulia en binnenkort Brera !
Alfa Giulia TI (1963) - grigio graphite
Alfa 147 3.2 V6 GTA Selespeed (2004) - bianco nuvola
Alfa Spider 1750 TB (2009) - bianco ghiaccio
Alfa 4C Coupé Launc Edition 427/500 (2014) - bianco carrara

cor
Guru
Guru

vr mar 04, 2005 22:02

Alfa Romeo is all about passion...

Zo is't maar precies Wim, wat er ook geproduceerd wordt, er is altijd wat op aan te merken en dat zal altijd zo blijven, denk ik.....Zo vind ik b.v. de 155 van m'n vrouw een echte Alfa en geen Fiat :shock:
Alfa st veel plezier met de Brera!! :wink: :wink:
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

matra sports
Guru
Guru

vr mar 04, 2005 22:32

@Wim . je hebt wel een beetje gelijk als je zeggen we dat we soms ietwat pessimistisch zijn kwa nieuwe Alfa´s. Maar ik maak mezelf geen illusies over het merk. Het is zeker niet meer wat het was en vroeger was het met Alfa zeker beter. RWD... En minder leuk zijn die motoren zeker. Het lijkt nergens meer naar. Gewoon de meute achterna hollen. Jammer maar waar. En ja BMW laat iets anders zien, iets heel anders, gewoon eerlijk zijn :wink: Gelukkig bestaat er zoiets als passie die bij mij voortvloeit uit het verleden en gelukkig nog af en toe terugkomt in een nieuwer model.
Puur rationeel kies je toch beter een Focus RS dan een 147GTA, een Subaru Forester boven Crosswagon etc. etc. enz. enz.
Maar gelukkig zijn we Alfisti en blijf ik bij mijn liefde voor Alfa, ook in mindere tijden.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

za mar 05, 2005 13:46

Holden Commodore en Torano AWD zijn gereed en TT36 (twin turbo alloytec 3.6 V6).
3.6 heeft 380pk.

Pic van Holden waarbij motor in lengterichting is ingebouwd omdat de basis Holden Commodore achterwielaangedreven is. Cadillac gebruikt zelfde AWD techniek. Alfa Romeo zal dus wel snel volgen met Alloytec TT 3.2

Afbeelding
Afbeelding

jan bert

za mar 05, 2005 15:35

ach whatever, ik zal zo'n ding toch nooit kunnen betalen. ik blijf lekker bij ouderwetse shit

T.Tobelini

za mar 05, 2005 18:17

Pffff, tsss, naja, mmmm, plastic motordeksel...

Honda kan het (S2000), Mazda kan het (rx9, mx5), Renault kan het (Clio v6), BMW kan het (M3csl), Mercedes kan het niet, zelfs Opel kan het (speedster), Audi kan het (Rs4), Toyota kan het een beetje (Mr2), Volkswagen heeft obesitas, Subaru kan het (turbo boxers), alle kleine Engelse fabrikanten kunnen het, Mitsubishi kan het (evo's), Nissan kon het (Skyline GTR) en Alfa Romeo wil nu alleen even geld verdienen, geloof ik en daar hoort dus een australische Opelmotor bij.

Selespeed
Member
Member
Contacteer: Website

za mar 05, 2005 19:04

Is dit hier wel een Alfa Romeo liefhebbers forum ? Ik word er krekelig van.
Het is zeker een Alfa Romeo liefhebbers forum en ik zal zeker de overstap niet maken naar BMW. Ik peins er niet eens over.
Maar Alfa stond voor passie, motorgeluid, design en oog voor detail.
En met name het oog voor detail lijken ze nu te verliezen. Als ik de foto's goed bekijk dan staat Alfa Romeo niet meer gestansd in de ruitewisser (ben ik nog niet 100% zeker van, maar het lijkt er wel op). Het zijn juist dit soort details die zorgen voor de lach van oor tot oor iedere keer als een Alfista weer instapt.

Zelf vind ik het niet erg als de basis van de motor door een ander gemaakt wordt en dat Alfa het blok vervolgens op Alfa-waardig niveau brengt. Je moet tenslotte met je tijd meegaan en open staan voor veranderingen.

Maar zeg nu zelf. Kijk nog eens wat we hadden en wat we krijgen. Je schaamt je toch dood als iemand vraagt om de motorkap open te doen en dat terwijl je bij de oude V6 vol trots jouw motor aan de rest van de wereld wilde laten zien!

Afbeelding
Afbeelding

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

za mar 05, 2005 19:11

Tja, die verchroomde inlaatbuizen zijn toch echt niet te versmaden. :wink:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

za mar 05, 2005 20:31

Tja, die verchroomde inlaatbuizen zijn toch echt niet te versmaden. :wink:
tja vind ik ook......daarom komen ze ook in mijn 75 :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

LC
Member
Member

za mar 05, 2005 20:36

Wat ik bedoel, en wat chargeer door BMW daarbij als alternatief te noemen, is dat Alfa zich in niets meer gaat onderscheiden van vele andere 13 in een dozijn merken. Alleen een mooie koets of aansprekende prestaties is niet voldoende om het èchte Alfa-gevoel te krijgen. Het zijn de details, de dingen die het karakter maken en juist die dreigen te verdwijnen.

Vergelijk maar met Citroën: De èchte citrofielen gruwen van een auto als de C5, terwijl die objectief gezien echt een stuk beter rijdt dan een DS, CX en laat staan een traction. Maar het is een zielloos stuk metaal, een Peugeot met wat flauwe Citroën-trekjes. Ik ben heel bang dat het met Alfa dezelfde kant op zal gaan. Ik ben heel benieuwd naar de Alfa's van 2015-2020, zouden die zich nog onderscheiden?

En ik besef ook wel dat het alternatief misschien is dat er anders weer een roemrucht merk verdwijnt, dat er helemaal geen Alfa's meer zijn. Maar toch is dit heel jammer. En dat vind ik wèl de kracht van BMW. Die hebben het op de een of andere manier klaargespeeld om hun eigen weg te volgen en daarmee buitengewoon winstgevend en zelfs toonaangevend te zijn. In de jaren '60 stelde BMW als concern niet veel voor en kijk eens waar ze nu staan (of je er nu van houdt of niet), zònder fusies en zonder hun eigen identiteit te verraden. We zouden mogen willen dat het Alfa Romeo zo was vergaan, schelden op BMW heeft niet zo veel zin.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”