Ik geef je rechtswege weinig kans op succes.
1 liter olie op 1000 km is volgens de fabriek nog een acceptabel olieverbruik, dus daar kan je juridisch weinig mee
Je hebt met te weinig olie in je blok gereden en dat is funest voor het hele blok, dus daar zal de garage zich op beroepen. Hooguit dat je die 500 euro nog terug kan krijgen. Dat ze geen garantie willen geven op de reparatie, begrijp ik ook wel, zou ik ook niet willen doen op een blok wat met te weinig olie gereden heeft. Maar ze hadden je daar wel op moeten wijzen en dat hebben ze vooraf dus niet gedaan.
4600 euro voor een ruilblok, slaat overigens ook nergens op. Daar kan je een nieuw 1.6 blok voor in latenzetten, maar goed...
suc6
In dit geval heeft de consument 1 fout gemaakt: hij heeft geen oliepeil gecontroleerd, waarop van rechtswegen ook nog het argument van toepassing is dat de consument in principe onkundig is en dus, tot op zekere hoogte, in bescherming dient te worden genomen..
De garage, daarentegen, word geacht zeer deskundig te zijn maar heeft, in dit geval, enkel fouten gemaakt.
Ze hebben voor 11.000 Euro een auto afgeleverd met een bovengemiddeld olie verbruik en een niet (goed) functionerend oliepeil bewakingsysteem, en daar de klant niet op gewezen.
Ze hebben, als BOVAG bedrijf, een dure auto zonder BOVAG garantie aan een consument verkocht, wat ze niet behoren te doen, en wat gezien de technische staat waarin deze auto verkeerde ook nog verdacht is.
Ze hebben een reparatie uitgevoerd die ze, afhankelijk van de werkelijke toestand van de motor op dat moment, nooit uit hadden mogen voeren, of zeer slecht uit hebben gevoerd.
Het feit dat ze 'geen garantie' op de bon hebben gezet is, gezien de gevolgen van deze reparatie, natuurlijk ook enkel verdacht.
Ze hebben daarna voor het bedrag van maar liefst 4.600 Euro een net voor 11.000 Euro verkochte auto 'gerepareerd', wat uiteraard ook veel goedkoper had gekund, en waarover ze de klant, naar ik aanneem, niet geïnformeerd hebben.
Al met al ziet het er, mocht deze zaak bij de rechter belanden, volgens mij helemaal niet zo rooskleurig uit voor dit garage bedrijf.
Ik denk dus dat je in dit geval toch al snel op een 50/50 uitslag zou kunnen rekenen, en misschien nog wel beter ook
Groeten, Frans.