panzerfrans

Re: RE: GROTE problemen met garage

za okt 14, 2006 16:43

Hoezo is de koppeling al versleten bij 70.000km? Is een draaiend deel, dus dat valt wel onder garantie!!
koppeling is net als banden een slijtage onderdeel. zit negen van de tien keer geen garantie op. of hooguit 10.000 km vanaf nieuw.

een vraagje: heb je nu op dit blok wel weer garantie?
Yep, volgens mij valt eigenlijk enkel het onderblok onder de noemer 'draaiend gedeelte', maar ík kan me vergissen.

panzerfrans

za okt 14, 2006 17:18

Ik geef je rechtswege weinig kans op succes.

1 liter olie op 1000 km is volgens de fabriek nog een acceptabel olieverbruik, dus daar kan je juridisch weinig mee
Je hebt met te weinig olie in je blok gereden en dat is funest voor het hele blok, dus daar zal de garage zich op beroepen. Hooguit dat je die 500 euro nog terug kan krijgen. Dat ze geen garantie willen geven op de reparatie, begrijp ik ook wel, zou ik ook niet willen doen op een blok wat met te weinig olie gereden heeft. Maar ze hadden je daar wel op moeten wijzen en dat hebben ze vooraf dus niet gedaan.
4600 euro voor een ruilblok, slaat overigens ook nergens op. Daar kan je een nieuw 1.6 blok voor in latenzetten, maar goed...

suc6
In dit geval heeft de consument 1 fout gemaakt: hij heeft geen oliepeil gecontroleerd, waarop van rechtswegen ook nog het argument van toepassing is dat de consument in principe onkundig is en dus, tot op zekere hoogte, in bescherming dient te worden genomen..

De garage, daarentegen, word geacht zeer deskundig te zijn maar heeft, in dit geval, enkel fouten gemaakt.

Ze hebben voor 11.000 Euro een auto afgeleverd met een bovengemiddeld olie verbruik en een niet (goed) functionerend oliepeil bewakingsysteem, en daar de klant niet op gewezen.
Ze hebben, als BOVAG bedrijf, een dure auto zonder BOVAG garantie aan een consument verkocht, wat ze niet behoren te doen, en wat gezien de technische staat waarin deze auto verkeerde ook nog verdacht is.
Ze hebben een reparatie uitgevoerd die ze, afhankelijk van de werkelijke toestand van de motor op dat moment, nooit uit hadden mogen voeren, of zeer slecht uit hebben gevoerd.
Het feit dat ze 'geen garantie' op de bon hebben gezet is, gezien de gevolgen van deze reparatie, natuurlijk ook enkel verdacht.
Ze hebben daarna voor het bedrag van maar liefst 4.600 Euro een net voor 11.000 Euro verkochte auto 'gerepareerd', wat uiteraard ook veel goedkoper had gekund, en waarover ze de klant, naar ik aanneem, niet geïnformeerd hebben.

Al met al ziet het er, mocht deze zaak bij de rechter belanden, volgens mij helemaal niet zo rooskleurig uit voor dit garage bedrijf.
Ik denk dus dat je in dit geval toch al snel op een 50/50 uitslag zou kunnen rekenen, en misschien nog wel beter ook :!:

Groeten, Frans.

chemieman

RE: GROTE problemen met garage

za okt 14, 2006 17:31

Ik zal het met mijn vader er eens over hebben of we hier nog een rechtzaak van gaan maken of andere manier van geld terug krijgen hiervan.
Hij heeft ook 2 maanden er gestaan terwijl ik dus wegenbelasting en verzekering betaalt heb.
De auto voldoet zeker niet aan de verwachtingen, maar de garage kan wel zeggen de klant wilde geen bovag garantie(dat is ook zo) en ze hebben me echter niet aangedrongen om toch bovag garantie te nemen.
En de auto heeft inderdaad een buitensporig olieverbruik MAAR volgens alfa is het acceptabel, dus daar is juridisch inderdaad niks aan te doen.
En de garage zegt ook dat ik olie niet gepeild heb en dus zelf fout ben, maar dat die reparatie na 2 dagen alweer kapot is, zei zeiden dat de krukas polijsten en nieuwe drijfstanglagers een noodreparatie was (achter zeiden ze dat) op het moment zelf zeiden ze dat hij als het zijn auto was ook dit had laten doen...
Omdat een nieuwe krukas zo duur is en aangezien de beschadiging zo minimaal was.
En dan ook nog eens is de vraag waar het oude blok nu is of dat nog bewezen kan worden.
En het is een ruilblok wat er nu in zit wat eigenlijk 4700 euro zou kosten inclusief olie en pakkingen en montage en btw en alles.
Dit hebben zei me ingebouwd voor 3800 euro inclusief btw en montage etc.
En ik heb ook bij een andere alfa garage gebeld en die zeiden ook dat het 4700 euro kost...
Dus ik weet niet waar je een goedkoper ruilblok van alfa af vandaan wilt halen.
En een helemaal nieuw blok kostte rond de 8000 euro, ik heb nu een half jaar garantie gekregen op dit ruilblok.
Weet iemand toevallig hoeveel garantie alfa romeo zelf geeft op zo'n ruilblok???

panzerfrans

za okt 14, 2006 17:36

Op een sloop-motor, die dus aanzienlijk minder kost dan een Alfa ruilblok, maar best net zo goed kan zijn, krijg je normaal drie maanden garantie.
Ik weet dus niet wat Alfa's beleid hierin is, maar ik vind zes maanden wel wat karig.

chemieman

za okt 14, 2006 18:59

Een sloopblok motor is ook altijd een risico, en aangezien ik al zoveel problemen heb gehad neem ik liever het zekere voor het onzekere en daarom een blok van alfa af erin laten zetten.
Je krijgt trouwens op dat soort blokken een maand garantie geen 3 maanden.

alfaromeo155

za okt 14, 2006 19:14

dat is verschilend degene die ik allemaal heb gemonteerd, waren de meeste drie maanden

164 Q4

zo okt 15, 2006 19:23

En een helemaal nieuw blok kostte rond de 8000 euro, ik heb nu een half jaar garantie gekregen op dit ruilblok.
Weet iemand toevallig hoeveel garantie alfa romeo zelf geeft op zo'n ruilblok???
€8000. - lijkt me stug hoor. Ja, misschien volgens de Eper CD maar die moet je soms ook met een korretje zout nemen. Weet ook niet wat je voor een blok hebt maar hier zijn een paar voorbeelden van fabrieksnieuwe motoren:

Afbeelding

Motor fabrikneu Alfa 164 3000cc V6 24V. €3000.-
Motor fabrikneu Lancia / Alfa 164 3000cc V6 12 Super. €2815.-
Motor fabrikneu Alfa 75 2000cc TS. €1950.-
Motor fabrikneu Alfa 33 1700cc IE 16V. €1750.-
Motor fabrikneu Alfa 155 1700 - 1800cc TS 8V. €1750.-
Motor fabrikneu Alfa 155 2,5 V6. €1750.-

Nou ja, zo'n nieuwe 16v zal dan wel wat duurder zijn als die 8v modellen, maar laat die dan €3000.- ofzo zijn. Ruilmotoren zijn namelijk ook helemaal niet zo goedkoop is me wel eens opgevallen.

Maar bel Tuynder bijv. eens of die je nog wat interessants kunnen aanbieden wat nieuwe blokken aangaat.

chemieman

di okt 17, 2006 13:10

Het blok koste 3000 euro exclusief BTW, maar daar kwam nog 16uur bij aan inbouwen en olie en pakkingen etc etc etc en dan kwam je uit op 4700 euro.
Maar ze hebben het dan voor 3900 gedaan, maar goed alsof dat zoveel scheelt :roll:
Maar ik heb nu in ieder geval wel al meer dan 1000km gereden.
Dus nu is het toch de bedoeling om hem af en toe flink door te trekken tot 6000 toeren en gewoon ook normaal rijden maar wel af en toe even hoge toeren te rijden he?

panzerfrans

di okt 17, 2006 14:57

Zowel toerental als belasting langzaam (uitgesmeerd over een paar honderd kilometer) opvoeren tot het maximum.

Als je de zaak verder altijd eerst goed warm rijd, goed onderhoud, en goede olie gebruikt, kan er normaal gesproken eigenlijk niets meer misgaan.

Enne..., denk je aan het olie peilen :wink:

Nieuwe (en dus ook gereviseerde) motoren willen namelijk tijdens het inlopen nogal wel eens wat olie gebruiken.

Groeten, Frans.

chemieman

vr okt 20, 2006 02:11

Heb nu 1200 km gereden, en staat nog altijd helemaal bovenaan het streepje :)

panzerfrans

vr okt 20, 2006 02:50

Klinkt goed :wink:

Houden zo :!:

chemieman

vr okt 20, 2006 12:41

Weet iemand dit toevallig:

Geflitst met 170 op de teller.
GPS systeem zegt dat als ik 170 op de teller rijd dat ik in het echt 160 rijd...
Ben ik dan volgens de politie geflitst met 160 en gaat daar nog 5km correctie af, of gaat er 5km correctie af van 170.
Persoonlijk denk ik van de 160 omdat dat ding ge-ijkt moet zijn die flitser...

:? :cry:

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr okt 20, 2006 12:54

Ik denk niet dat er een foto van je km-teller is gemaakt :wink:
Het gaat om de werkelijk gereden snelheid :roll:
It's not easy, being green (kermit)

chemieman

vr okt 20, 2006 14:21

Dus laten we hopen dat ik dus geflitst ben met 165 maximaal waar dan nog 5km/h af gaat dus 40km/h te hard dus een boete en niet voorkomen.
Moet ook al in belgie voorkomen namelijk :roll: reed 126 waar je 70 mocht maar ging correctie af en blabla en toen reed ik nog 48,44km/h te hard :lol:

Roeltje 164

vr okt 20, 2006 14:24

Ga je het wel leren, ik denk het niet.... :lol: 8) :?

Terug naar “Algemene Technische vragen”