Erwin
Member
Member
Contacteer: Website

Olie stuurbekrachtiging

di okt 10, 2006 16:10

Wat is de methode om de olie van de stuurbekrachtiging te vervangen?
De olie die er nu in zit is redelijk zwart :?
Het gaat om m'n 33
33 SW 1.7IE 1993 - R.I.P
RRclassic 3.9 EFI
Alles is relatief......absoluut!!

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

RE: Olie stuurbekrachtiging

di okt 10, 2006 16:19

Aftappen kan dacht ik alleen uit je vaatje naast je oliepijp met een spuit en slangetje, al is je stuurhuis natuurlijk het laagste punt :-k Als alle oude olie eruit is en de nieuwe gevuld is, dan ontlucht je dacht ik door het stuur eenmaal volledig naar links en vervolgens eenmaal volledig naar rechts te draaien. Vervolgens vul je de olie tot het max-streepje bij. Kijk even goed met welke vloeistof je vult, daar zit verschil tussen. Ik heb ATF-2D.

succes
Laatst gewijzigd door Steven 33 op di okt 10, 2006 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Erwin
Member
Member

di okt 10, 2006 16:22

Maar dan blijft er toch oude olie in de leiding zitten?
33 SW 1.7IE 1993 - R.I.P
RRclassic 3.9 EFI
Alles is relatief......absoluut!!

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di okt 10, 2006 16:28

Idd, het enige wat ik kan bedenken is een van de slangen van je stuurhuis loskoppen en op een of andere manier druk op je vaatje zetten. Ik weet niet of je dan risico loopt dat het huis erna gaat lekken, en ik kan me voorstellen dat het bij je stuurhuis nogal smerig wordt dan.

bralfa
Guru
Guru

di okt 10, 2006 16:43

Er is idd niet echt een fijne oplossing voor...

Slangen op je stuurhuis loskoppelen met een bak onder het geheel en lekker laten leeglopen. Er blijft dan wel wat olie in je stuurhuis staan, maar het meeste is dus wel weg.
Shut up and ride!

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

di okt 10, 2006 16:56

meestal lekt het er wel uit... :lol: (alfastuurhuizen :cry: )
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

alfaromeo155

di okt 10, 2006 16:59

als de leidingen los zijn even je stuur heen en weer dan perst die de olie uit het stuurhuis vandaan

michael
Junior Member
Junior Member

di okt 10, 2006 18:03

Volgens het boek van de heer Olving (boek van de 155):

Stuurbekrachtingsvloeistof bijvullen en systeem onluchten (er bestaat geen hoofdstuk 'verwijderen stuurbekrachtingsvloeistof')

- Maak de ontluchtingsslang van het reservoir los
- Draai de vuldop los en vul het resevoir met de voorgeschreven vloeistof
- Draai de wartelbout aan de toevoerleiding op de stuurbekrachtigingspomp zover los tot er vloeistof uitstroomt. Zet de wartelbout met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.
- Het systeem is zelfontluchtend wanneer bij een stilstaande alfa en met draaiende motor het stuurwiel van aanslag tot aanslag wordt gedraaid. Controleer of hierbij het vloeistofpeil in het reservoir gehandhaafd blijft. Vul indien nodig vloeistof bij.

Uit bovenstaand verhaal maak ik het volgende op:

Om de stuurbekrachtingsolie te verwijderen moet je mi de wartelbout losdraaien of geheel losdraaien tot er vloeistof uitstroomt. Deze opvangen in een bak. Het stuur van aanslag tot aanslag bewegen zodat er meer olie uit komt. Ik denk dat er altijd oude olie in het systeem blijft zitten tenzij je de hele pomp demonteert. Daarna wartelbout vastzetten en vullen als bovenstaand verhaal.
Giulia 1300ti '69

Speeder

di okt 10, 2006 20:55

Waarom is het een probleem als de olie zwart is? Die van mij ziet er ook redelijk grijs/zwart uit, merk er echter nix van...

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di okt 10, 2006 21:14

Iets vervuilt de vloeistof die rood hoort te zijn. Kan het misschien de leiding verstoppen, waardoor je huis vast kan gaan zitten en je niet meer kunt sturen?

Rens 1.7QV
Guru
Guru

di okt 10, 2006 21:26

nee dat laatste lijkt me niet kunnen. Je hebt altijd een mechanische overbrenging de olie helpt alleen maar.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Speeder

Re: RE: Olie stuurbekrachtiging

di okt 10, 2006 21:35

nee dat laatste lijkt me niet kunnen. Je hebt altijd een mechanische overbrenging de olie helpt alleen maar.

Rens
Ik weet ook niet hoe het kan dat die olie veranderd van kleur. Het lijkt me sterk dat er vuil in komt ofzo, als er iets in kan moet er ook iets uit kunnen. En voor zover ik weet lekt mijn stuurhuis nergens...

Richard75
Guru
Guru

di okt 10, 2006 21:36

Rens
ja precies, en ik heb ook een maand zonder stuurbekrachtigingsolie gereden.
wel met de riem eraf anders heb je een bijgeluid wat niet jofel is :lol:

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 11, 2006 00:34

Er is idd niet echt een fijne oplossing voor...

Slangen op je stuurhuis loskoppelen met een bak onder het geheel en lekker laten leeglopen. Er blijft dan wel wat olie in je stuurhuis staan, maar het meeste is dus wel weg.
Aanvullinkje; monteer wel nieuwe koperen ringen bij de slangaansluitingen,anders gaat ie geheid lekken.. :?
Suc6, grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Freek
Member
Member

wo okt 11, 2006 07:27

Rens
Ik weet ook niet hoe het kan dat die olie veranderd van kleur. Het lijkt me sterk dat er vuil in komt ofzo, als er iets in kan moet er ook iets uit kunnen. En voor zover ik weet lekt mijn stuurhuis nergens...
Het over de jaren verkleuren van de olie heeft 2 oorzaken. Enezerzijds is er altijd een beetje sprake van slijtage in het stuurhuis zelf (ook al is dit minimaal). Anderzijds kan de olie af en toe flink warm worden door veelvuldig sturen bij inparkeren e.d. Uiteindelijk wordt de olie (net als bijvoorbeeld remvloeistof) donkerder.
'58 Chevrolet Apache 3200
'65 Giulia Super 1600
'79 Spider Veloce 2000

'81 Mercedes Benz W126 380SE

"It's immaterial which way the nose of the car is pointing, provided the car is traveling in the right direction." -Stirling Moss-

Terug naar “Algemene Technische vragen”