Thijs-arnhem
Full Member
Full Member

RE: [!@#] Prisas-lager 33 naar zijn gootje [!@#]

wo sep 27, 2006 23:09

Hebben ze dat daar niet dan? Hier geloof ik wel..
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

Speeder

Re: RE: [!@#] Prisas-lager 33 naar zijn gootje [!@#]

wo sep 27, 2006 23:12

Hebben ze dat daar niet dan? Hier geloof ik wel..
Misschien ook wel ja, ik zal is informeren naar wat dat kost...

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 27, 2006 23:19

Tja, iedereen sleutelt zoals hij het 't prettigst vindt, maar in deze discussie volg ik Rees toch. Ik ben zelf nogal bang wat betreft auto's op steunen en dat soort dingen, en ga zeker niet aan bakken sjorren. Dus: geen brug ter beschikking is blokkie er uit. Hoef je geen gevaarlijke toeren uit te halen, je moet alleen onder de auto om het staartstuk van de bak los te halen. Zelf heb ik de koppeling van m'n 33 bij een vriend op de brug (inclusief het beste gereedschap en hydr. bak krik) gedaan en dan opteer ik wel ervoor om enkel de bak te verwijderen. Scheelt je een boel werk.

Speeder

wo sep 27, 2006 23:23

Tja, iedereen sleutelt zoals hij het 't prettigst vindt, maar in deze discussie volg ik Rees toch. Ik ben zelf nogal bang wat betreft auto's op steunen en dat soort dingen, en ga zeker niet aan bakken sjorren. Dus: geen brug ter beschikking is blokkie er uit. Hoef je geen gevaarlijke toeren uit te halen, je moet alleen onder de auto om het staartstuk van de bak los te halen. Zelf heb ik de koppeling van m'n 33 bij een vriend op de brug (inclusief het beste gereedschap en hydr. bak krik) gedaan en dan opteer ik wel ervoor om enkel de bak te verwijderen. Scheelt je een boel werk.
Het probleem is dus dat ik geen brug tot mijn beschikking heb. Ik zou eventueel een garagebox kunnen huren, maar ik denk eerlijk gezegd ook niet dat dit prettig werkt. Ik ben een nog niet zo ervaren sleutelaar en ben bij deze 33 onderhand wel gewend 100.000 dingen tegen te hebben onder het sleutelen. Je zal net zien dat ik die box voor een dag huur, en uiteindelijk een week nodig heb. Daar sta ik dan met mun gedemonteerde zooi..

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 27, 2006 23:29

Een ding zit je mee: dat stuurhuis zit behoorlijk in de weg ! de centrale steun komt er niet niet onderdoor ! Dus die mag je ook gaan loshalen. (tenzij een 8V blok iets verder kan kantelen, daar durf ik me niet over uitspreken, een 16V blijft iig met z'n koppen op z'n armen liggen, net iets te weinig kanteling.
Het centreren van de koppeling valt dan weer best mee. dat deed ik gewoon met........(je gelooft het nooit) verlengstuk van m'n doppenset, met daar de juiste hoeveelheid tape omheen ! :lol: (een 1/2 past net in je toplager). Ik had nl geen oude prise as ter beschikking. En ja hoor, van de eerste klik er in, die bak.
MAar als je geen brug ter beschikking hebt, zou ik blokkie er mee uithalen.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 28, 2006 00:00

Rijdt de auto op een minibrug of zo en het is goed te doen. Een 8v blokkie kan genoeg kantelen. ondersteun het blok onder het carter, tegen te ver doorhangen en laat de voorste motorsteun dus lekker vast. (verzeker jezelf er wel van, dat deze goed is!) Komt best goed. boxer5bakken zijn best 'sneaky' om aan te sleutelen, dus regel maar een goede gebruikte, anders wordt het vast weer een te lang verhaal.

Ter info: ik vind de bak eronderuit halen en terugplaatsen bij een boxer beslist geen drama! :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Raimon
Guru
Guru

do sep 28, 2006 11:12

Ter info: ik vind de bak eronderuit halen en terugplaatsen bij een boxer beslist geen drama! :wink:
Als je doelt op mijn opmerking, moet je beter lezen. Ik vind het ZONDER BRUG een drama.
156 SW 1.9 JTD

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 28, 2006 17:33

Als je doelt op mijn opmerking, moet je beter lezen. Ik vind het ZONDER BRUG een drama.
Ik niet. (jij was niet de enige met die opmerking.) :wink: Voorwaarde (voor mij dan) is wel dat de auto redelijk hoog staat, dus de standaard assteutjes vind ik voor deze klus te laag.
Moet je, je daar mee behelpen, dan geef ik je gelijk. 8)
De hele motor eruithalen met alle extra werkzaamheden die daar bij horen, vind ik dan weer een mijl op zeven.
Maar hé, ieder z'n meug, niet dan?. :thumbs:

Even terugkomend op de vraag (van Sergio) of het misschien dan toch niet de drukgroep of druklager is: Daar kom je dan vanzelf achter. Ook hiervoor zul je de bak eraf moeten halen, dus uitgangspunt/ werkzaamheden is/ blijven dezelfde. :wink:

Succes met je keuze/ de klus. :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Huib
Guru
Guru

do sep 28, 2006 18:54

Mijn ervaring:
bak op de grond eruit halen is goed te doen. Wel een rotklus.

Ik ben het met Cees eens dat het verleidelijk is om het hele blok te laten zakken, maar als je dit nog nooit eerder gedaan hebt ben je er wel langer mee bezig denk ik.

Met z'n tweeen is de bak verwisselen in een dag goed te doen, dus één zaterdag geen regen en je hebt geen brug en/ of schuur nodig.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Speeder

do sep 28, 2006 21:02

Ik ga het gewoon proberen, heb toch niets te verliezen :) Gewoon de middelste motorsteun los en iets scheef laten zakken. Dan zie ik wel hoe het gaat. Het blok eruit kan altijd nog....

Ik moet alleen nog een goede versnellingsbak zien te vinden...iemand die mij hieraan kan helpen ?

Rees-Cees

do sep 28, 2006 21:10

Ik ga het gewoon proberen, heb toch niets te verliezen :) Gewoon de middelste motorsteun los en iets scheef laten zakken. Dan zie ik wel hoe het gaat. Het blok eruit kan altijd nog....

Ik moet alleen nog een goede versnellingsbak zien te vinden...iemand die mij hieraan kan helpen ?
je moet voor die methode de middelste steun helemaal van de bak halen anders kom je niet langs je stuurhuis.

succes

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

do sep 28, 2006 21:11

en toch ben ik het meet rees-cees eens dat het sneller/makkelijker is om de bak samen met de motor eronderuit te laten zakken
heb je geen brug voor nodig en met een uurtje of 2 ligt het er zeker naast
en kan je lekker makkelijk werken
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Rees-Cees

do sep 28, 2006 21:37

en toch ben ik het meet rees-cees eens dat het sneller/makkelijker is om de bak samen met de motor eronderuit te laten zakken
met brug: 35 minuten
zonder brug: 1 uur 15

Speeder

do sep 28, 2006 21:58

met brug: 35 minuten
zonder brug: 1 uur 15
Pff, kappen nou! Dit word de eerste keer dat ik zoiets doe \:D/ Ik heb trouwens alweer een ander idee. Bij een vriend van me op de zaak hebben ze HUGE heftrucs. Ik schuif gewoon opruiplaten over de lepels en rijd daar mun auto op :D Tadaa!! Dat word mijn brug :wink:

Speeder

do sep 28, 2006 22:02

je moet voor die methode de middelste steun helemaal van de bak halen anders kom je niet langs je stuurhuis.

succes
Dat verotte stuurhuis ja, dat heb ik toen ook nog vervangen! Thnx voor de tip :-k

Terug naar “Algemene Technische vragen”