AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: niet draaien tussenas?? (75)

zo sep 10, 2006 19:42

Ahzoe, woeker en bedrog :lol: :wink:

panzerfrans

Re: RE: niet draaien tussenas?? (75)

zo sep 10, 2006 19:56

Ahzoe, woeker en bedrog :lol: :wink:
Yep :!:

Je moet toch wat doen om het autorijden in dit land betaalbaar te houden :wink:

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

ma sep 11, 2006 12:41

Totdat bromsnor niets te doen heeft bij een routinecontrole-tje of blaastest....

en Ai !! dan is de boete niet mals op je gladiaaltjes... Goedkoop kan duurkoop zijn in jouw geval....natuurlijk ben ik niet de heilige maar het valt mij vaak op hoe goed slecht profiel zichtbaar is....Let maar op jouw voorganger als je 's avonds achterop komt rijden (als degene voor je wacht voor het stoplicht ofzo) ....

Aan jou de keuze....

O ja - jij wordt aangereden buiten jouw schuld - lullig. Nog lulliger is als de verzekering van de tegenpartij zoekt naar een feit om het je even lullig te maken, geloof mij: het gebeurt!

Nog iets: Miezerbuitje of dauwslag 's ochtends - in een lange droge periode - succes op jouw gladialen.

Jouw goedkoop is geluk hebben. 8)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

panzerfrans

ma sep 11, 2006 22:26

Totdat bromsnor niets te doen heeft bij een routinecontrole-tje of blaastest....
Heb ik al tien jaar niet meer meegemaakt.
Tis toch veel gemakkelijker om langs de A-zoveel plaatjes te gaan staan schieten dan om controles te houden die daadwerkelijk iets aan de verkeersveiligheid bij zouden kunnen dragen!
en Ai !! dan is de boete niet mals op je gladiaaltjes... Goedkoop kan duurkoop zijn in jouw geval....natuurlijk ben ik niet de heilige maar het valt mij vaak op hoe goed slecht profiel zichtbaar is....Let maar op jouw voorganger als je 's avonds achterop komt rijden (als degene voor je wacht voor het stoplicht ofzo) ....
Die van mij zijn meestal voornamelijk aan de buitenzijde kaal, en dat valt dus veel minder snel op.
Aan jou de keuze....
Het schijnt een vrij land te wezen........ :?
O ja - jij wordt aangereden buiten jouw schuld - lullig. Nog lulliger is als de verzekering van de tegenpartij zoekt naar een feit om het je even lullig te maken, geloof mij: het gebeurt!
De enige keer dat mij zoiets gebeurt is merkte een van de opgetrommelde agenten op, "Gelukkig had je kale banden, anders was de schade veel groter geweest!".
Dat verbaasde mij zelf ook trouwens.
Nog iets: Miezerbuitje of dauwslag 's ochtends - in een lange droge periode - succes op jouw gladialen.
In dat soort omstandigheden word de weg glad van de vettigheid die er in de droge periode is ingetrokken, en die nu omhoog komt drijven.
Gaat je profiel je ook niet van redden.
In dit geval zal, daar het hoogst onwaarschijnlijk is dat er bij minimale neerslag aquaplaning zal optreden, de samentstelling van het rubber, en de hoeveelheid rubber in contact met de weg, veel belangrijker zijn dan de profieldiepte.
Profiel dient namelijk enkel en alleen om de water afvoer te verbeteren, niet om het wegdek te ontvetten.

Het ontstaan van aquaplaning hangt af van een aantal factoren; dikte van de waterlaag, effectieviteit van het banden profiel, diepte van het bandenprofiel, vlaktedruk, etc.
Je zuiver blindstaren op profieldiepte, wat de APK doet, is dus verre van verstandig.
De profieleisen zijn in het geval van de achterwielen zelfs vrij onzinnig omdat aquaplaning enkel ontstaat bij relatief hoge snelheden, en de achterwielen bij hoge snelheden zo goed als geen water hoeven af te voeren, die rijden namelijk door het spoor dat door de voorwielen is drooggereden (nooit gemerkt dat altijd de voorwielen gaan drijven, en nooit de achterwielen?)

Ik ben er heilig van overtuigd dat de kwaliteit van een band, en een goed inzicht in de omstandigheden op de weg, veel belangrijker zijn dan de exacte diepte van het profiel..
Jouw goedkoop is geluk hebben. 8)
Alle aanrijdingen waar ik ooit het slachtoffer van ben geweest vonden hun oorzaak in onoplettendheid of onbenulligheid, nooit in een gebrek aan profieldiepte.
De laatste, die mij destijds mijn 75TS gekost heeft, werd veroorzaakt doordat de een of de andere Johny tachtig een prima snelheid vond voor een volgeparkeerd en besneeuwd kasseien straatje.
Om er daarna achter te komen dat hij; A] niet kon rijden, en B] zijn vijftien jaar oude Mazda toch geen ABS had.
Het feit dat hij nog 99% profiel op zijn oversized Hema banden had zitten kon de zaak niet meer redden.

Geluk moet je altijd hebben, maar dat heeft meestal weinig met profieldiepte te maken :wink:

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 11, 2006 22:52

[ijn vijftien jaar oude Mazda toch geen ABS had.
ABS op sneeuw is ook niet altijd een gelukkige combinatie. Hangt vooral af van de 'aangestamptheid' van de sneeuw...

En hoe je het ook wendt of keert: een vrijwel kale straatband is niet echt ideaal. Laat ik het zo zeggen: als ik kinderen had, zou ik niet willen dat er mensen met 1mm profiel naar hun werk reden.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 11, 2006 22:59

slijtage indicatoren zitten op een hoogte van 1.6 mm :!:

.
Nee hoor. 2 mm. Hoofdgroeven moeten minimaal 1.6 mm hebben voordat het een afkeur is.

panzerfrans

ma sep 11, 2006 23:29

[ijn vijftien jaar oude Mazda toch geen ABS had.
ABS op sneeuw is ook niet altijd een gelukkige combinatie. Hangt vooral af van de 'aangestamptheid' van de sneeuw...
Was natte sneew.
En hoe je het ook wendt of keert: een vrijwel kale straatband is niet echt ideaal. Laat ik het zo zeggen: als ik kinderen had, zou ik niet willen dat er mensen met 1mm profiel naar hun werk reden.
Ik heb kinderen,

nou ja, eentje dan :wink:

Wat mij veel meer intereseert is dat mensen opletten en hun hersens gebruiken onder het rijden.

Kinderen worden namelijk niet aangereden vanwege aquaplaning, ze worden aangereden omdat mensen hun rijgedrag niet aanpassen aan de omstandigheden en omdat ze niet opletten waar ze mee bezig zijn.

Ikzelf heb in de slechte jaargetijden winterbanden onder mijn auto zitten, dat maakt namelijk aanzienlijk meer uit dan je profieldiepte.
Bij droog weer heeft profiel geen nut, daarom maak ik me dus niet zo druk om de profieldiepte van mijn zomerbanden.
En als het onverwachts toch eens een keertje regent pas je gewoon je snelheid aan :!:
Het is namelijk niet zo dat banden met meer profieldiepte NIET gaan aquaplanen, die gaan enkel LATER aquaplanen.

Het enige echt belangrijke is dat je banden niet mechanisch beschadigd raken, wat kan gebeuren als je te lang te hard rijd met banden waarvan de resterende rubberlaag te dun is.
De band word dan te heet, het rubber laat los van de wapening, en het resultaat is een klapband.
Ook moet je er rekening mee houden dat het laatste laagje rubber op je band meestal harder is dan het normale 'slijt' rubber, en dus minder grip geeft, maar tegen die tijd rijd je dus al lang op een echt kale band.

Ik ga in ieder geval mijn banden niet vervangen omdat deze ergens aan de buitenkant van het loopvlak een halve milimeter te weinig profiel hebben.
Profieldiepte is zowiezo in het midden van het loopvlak veel belangrijker als aan de buitenkant.

Groeten, Frans.

tommie
Guru
Guru

di sep 12, 2006 20:03

slijtage indicatoren zitten op een hoogte van 1.6 mm :!:

.
Nee hoor. 2 mm. Hoofdgroeven moeten minimaal 1.6 mm hebben voordat het een afkeur is.

ik zal het zaterdag op mn werk nog eens nameten ;) waarom zouden fabrikanten ze trouwens op 2 mm plaatsen als 1.6 verplicht is?
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice

di sep 12, 2006 20:12

Waarschijnlijk als waarschuwing, pas op je moet zsm nieuwe banden halen :wink:

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di sep 12, 2006 21:40

Leaseauto`s vervangen ze bij 2 mm. 1.6 is veel te weinig. Een oude regel die nodig eens aangepast moet worden.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di sep 12, 2006 21:44

Dat zal dan wel een reden hebben bij leasebakken lijkt me :?
Met hun eigen auto rijden ze anders en voorzichtiger ........

Een andere reden?

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

di sep 12, 2006 23:57

Dat niet iedereen zover doordenkt en banden "die nog niet versleten zijn" (dus nog niet op dat nokje zitten) van begint tot eind even veilig vinden, of er nou 8mm (of wat is het bij een nieuwe band?) of 3mm op zit maakt wat hun betreft niet uit...
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

tommie
Guru
Guru

wo sep 13, 2006 00:05

Leaseauto`s vervangen ze bij 2 mm. 1.6 is veel te weinig. Een oude regel die nodig eens aangepast moet worden.

maar het is wel wat er op de band is aangegeven... of t nou goed is of anders zou moeten..

ik ben het ook eens dat 2mm toch wel minimaal moet, gewoon je eigen veiligheid voorop stellen!
laatst nog een setje X5 wielen gehad, de 2 achterbanden waren geklapt, ook compleet glad en dat was waarschijnlijk ook de oorzaak... veiligheid, tsja
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

alfaromeo155

wo sep 13, 2006 06:52

de 2 achterbanden waren geklapt, ook compleet glad en dat was waarschijnlijk ook de oorzaak... veiligheid, tsja
een band klap natuurlijk niet omdat die glad is, dan zou het eerder door ouderdom in combinatie met droogte scheuren komen. of een andere optie karkas breuk

Richard75
Guru
Guru

wo sep 13, 2006 15:25

de 2 achterbanden waren geklapt, ook compleet glad en dat was waarschijnlijk ook de oorzaak... veiligheid, tsja
een band klap natuurlijk niet omdat die glad is, dan zou het eerder door ouderdom in combinatie met droogte scheuren komen. of een andere optie karkas breuk
ik heb banden uit de taxi wereld gezien. bij hun zijn ze glad als er staaldraad naar buiten komt :x

Terug naar “Algemene Technische vragen”