Totdat bromsnor niets te doen heeft bij een routinecontrole-tje of blaastest....
Heb ik al tien jaar niet meer meegemaakt.
Tis toch veel gemakkelijker om langs de A-zoveel plaatjes te gaan staan schieten dan om controles te houden die daadwerkelijk iets aan de verkeersveiligheid bij zouden kunnen dragen!
en Ai !! dan is de boete niet mals op je gladiaaltjes... Goedkoop kan duurkoop zijn in jouw geval....natuurlijk ben ik niet de heilige maar het valt mij vaak op hoe goed slecht profiel zichtbaar is....Let maar op jouw voorganger als je 's avonds achterop komt rijden (als degene voor je wacht voor het stoplicht ofzo) ....
Die van mij zijn meestal voornamelijk aan de buitenzijde kaal, en dat valt dus veel minder snel op.
Aan jou de keuze....
Het schijnt een vrij land te wezen........
O ja - jij wordt aangereden buiten jouw schuld - lullig. Nog lulliger is als de verzekering van de tegenpartij zoekt naar een feit om het je even lullig te maken, geloof mij: het gebeurt!
De enige keer dat mij zoiets gebeurt is merkte een van de opgetrommelde agenten op, "Gelukkig had je kale banden, anders was de schade veel groter geweest!".
Dat verbaasde mij zelf ook trouwens.
Nog iets: Miezerbuitje of dauwslag 's ochtends - in een lange droge periode - succes op jouw gladialen.
In dat soort omstandigheden word de weg glad van de vettigheid die er in de droge periode is ingetrokken, en die nu omhoog komt drijven.
Gaat je profiel je ook niet van redden.
In dit geval zal, daar het hoogst onwaarschijnlijk is dat er bij minimale neerslag aquaplaning zal optreden, de samentstelling van het rubber, en de hoeveelheid rubber in contact met de weg, veel belangrijker zijn dan de profieldiepte.
Profiel dient namelijk enkel en alleen om de water afvoer te verbeteren, niet om het wegdek te ontvetten.
Het ontstaan van aquaplaning hangt af van een aantal factoren; dikte van de waterlaag, effectieviteit van het banden profiel, diepte van het bandenprofiel, vlaktedruk, etc.
Je zuiver blindstaren op profieldiepte, wat de APK doet, is dus verre van verstandig.
De profieleisen zijn in het geval van de achterwielen zelfs vrij onzinnig omdat aquaplaning enkel ontstaat bij relatief hoge snelheden, en de achterwielen bij hoge snelheden zo goed als geen water hoeven af te voeren, die rijden namelijk door het spoor dat door de voorwielen is drooggereden (nooit gemerkt dat altijd de voorwielen gaan drijven, en nooit de achterwielen?)
Ik ben er heilig van overtuigd dat de kwaliteit van een band, en een goed inzicht in de omstandigheden op de weg, veel belangrijker zijn dan de exacte diepte van het profiel..
Jouw goedkoop is geluk hebben.