Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

Spacers

zo aug 27, 2006 11:50

Wellicht dat het onderwerp al eens aan bod geweest is, maar toch.

Ik zoek voor mijn 75 1.8 spoorverbreders. Nu zijn deze universeel verkrijgbaar maar dan eigenlijk alleen voor montage met wielbouten. Een 75 gebruikt echter wielmoeren.

De vraag is nu, is het mogelijk (en deugdelijk) om deze te gebruiken en de tapeinden uit de naaf te halen?

Of is het verstandiger langere tapeinden toe te passen en zo ja, waar zijn deze te verkrijgen?

Misschien zie ik een andere gangbare methode over het hoofd, dus ideeën zijn welkom.

Alvast bedankt,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Rob75
Guru
Guru

RE: Spacers

ma aug 28, 2006 20:43

Is er niemand die hier een idee over heeft, of probeer ik iets wat niet kan?

Alvast bedankt,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:

Speeder

Re: RE: Spacers

ma aug 28, 2006 22:14

Is er niemand die hier een idee over heeft, of probeer ik iets wat niet kan?

Alvast bedankt,

Rob
Waarom wil je eigenlijk spacers? Door spacers veranderd wel e.e.a. aan je ophanging, of ben ik nou gek? (lagerbelasting/stand van je wiel met&zonder inveren etc.) Ik heb zelf 0 ervaring met de 75, maar als ik jouw verhaal goed begrijp zijn de tapeinden die uit de naaf komen te kort om door spacer en velg te steken.

Het idee om andere tapeinden te gebruiken kan volgens mij wel. Wat mij mooier lijkt is om de spacers met de huidige tapeinden vast te zetten op de naaf (de tapeinden misschien wat korter maken en de moeren verzinken). Vervolgens draad tappen in de spacer, en daar de wielen mee vast zetten. MAAR: Daarvoor zijn de spacers vast niet dik genoeg/alle kracht komt op de spacer die vast niet zo stevig is als de naaf...dit dan toch maar vergeten :lol:

Als ik er zo over nadenk zou ik gewoon langere tapeinden monteren. Dan zou je die universele kunnen kopen, daarvan het draad even iets opboren zodat jouw tapeinden er mooi doorheen vallen en voila...
Laatst gewijzigd door Speeder op di aug 29, 2006 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

ma aug 28, 2006 22:20

Rob,

Ik had een jaar geleden een set spacers van 20 of 25 mm gekocht voor een 75 3.0 V6. deze paste niet onder de SZ (wielnaaf)
Maar zagen er wel mooi uit. Aluminium met stalen helicoils.
Ben nu wat wijzer geworden en zou liever niet verder gaan dan 10 mm. Je lagers krijgen het toch zwaar te verduren. Ik ben op zoek gegaan naar de verkoper maar kan helaas de site niet meer vinden.
Ahhhh toch gevonden:

Mischien helpt je dit verder..

Object-URL: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... IBSA:NL:31
Verkoopdatum: maandag, 03 okt 2005, 15:21:01 CEST
Verkoper: ls-cardesign-de (lscardesign@web.de) [contact opnemen met verkoper]
Betalingsgegevens: alle Angaben entnehmen Sie bitte der Beschreibung oder unseren Service Seiten im eBay Shop. Alternativ steht Ihnen unsere Hotline Mo-Fr von 9-18 Uhr und Sa von 9-16 Uhr gerne zur Verfügung. Tel.:(+49) 0221/83929-29, Fax.: (+49) 0221 / 83929-30, Mail:Info@LS-Cardesign.de. Ihr LS-Cardesign Online Team
Gegevens over verkoper
LS-Cardesign
Lars Schweda
Rösratherstraße 172
www.LS-Cardesign.de
51107 Köln
Deutschland

Speeder

ma aug 28, 2006 22:24

Rob,

Ik had een jaar geleden een set spacers van 20 of 25 mm gekocht voor een 75 3.0 V6. deze paste niet onder de SZ (wielnaaf)
Maar zagen er wel mooi uit. Aluminium met stalen helicoils.
Ben nu wat wijzer geworden en zou liever niet verder gaan dan 10 mm. Je lagers krijgen het toch zwaar te verduren. Ik ben op zoek gegaan naar de verkoper maar kan helaas de site niet meer vinden.
Ahhhh toch gevonden:

Mischien helpt je dit verder..

Object-URL: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... IBSA:NL:31
Verkoopdatum: maandag, 03 okt 2005, 15:21:01 CEST
Verkoper: ls-cardesign-de (lscardesign@web.de) [contact opnemen met verkoper]
Betalingsgegevens: alle Angaben entnehmen Sie bitte der Beschreibung oder unseren Service Seiten im eBay Shop. Alternativ steht Ihnen unsere Hotline Mo-Fr von 9-18 Uhr und Sa von 9-16 Uhr gerne zur Verfügung. Tel.:(+49) 0221/83929-29, Fax.: (+49) 0221 / 83929-30, Mail:Info@LS-Cardesign.de. Ihr LS-Cardesign Online Team
Gegevens over verkoper
LS-Cardesign
Lars Schweda
Rösratherstraße 172
www.LS-Cardesign.de
51107 Köln
Deutschland
Oke, jij beveelt dus aan niet verder te gaan dan 10mm ivm lagerbelasting. Hoe zit het nou eigenlijk met die tapeinden dan? Uit jouw verhaal begrijp ik dat er stalen helicoils in zaten, waarschijnlijk om de wielbouten in de draaien? Hoe was de bevestiging van spacer op de naaf?

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

ma aug 28, 2006 22:33

Dit waren de dikke spacers van 25 mm.
Het is weer even geleden. Ik geloof dat het zo zat: De spacer monteerde je op je naaf met bijgeleverde moeren (in de daarvoor geboorde gaten). Uit de spacers kwam draadeind (uit de stalen helicoils 45 graden naast de moeren)) hierop moerde je het wiel vast. Weet het helaas niet meer zeker.

Hebben ze geen afbeeldingen op hun site staan? Ze hadden hele mooie tabellen met alla alfa modellen.
Had ik de foto's maar bewaard.... :cry:

Nog wat gegevens:
H&R SPURVERBREITERUNG DRM 50mm ALFA 75/90-5/98-5015585 (7984418345) Deze zijn 5 gats, 25 mm dik.
Deze DRM zijn de helicoil spacers.
Dus even googelen op H&R

en
H&R SPURVERBREITERUNG DRS 30mm ALFA 75/90-5/98-3015585 (7984417938) 5 gats 15 mm dik.
Deze DRS hebben geen helicoils, dus de standaard spacers.

En gevonden:
Klik hier
De onderste zijn het.
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op di aug 29, 2006 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

ma aug 28, 2006 23:04

Sorry, dubbel gepost! :oops:
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op di aug 29, 2006 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Speeder

ma aug 28, 2006 23:30

Dit waren de dikke spacers van 25 mm.
Het is weer even geleden. Ik geloof dat het zo zat: De spacer monteerde je op je naaf met bijgeleverde moeren (in de daarvoor geboorde gaten). Uit de spacers kwam draadeind (uit de stalen helicoils 45 graden naast de moeren)) hierop moerde je het wiel vast. Weet het helas niet meer zeker.

Hebben ze geen afbeeldingen op hun site staan? Ze hadden hele mooie tabellen met alla alfa modellen.
Had ik de foto's maar bewaard.... :cry:

Nog wat gegevens:
H&R SPURVERBREITERUNG DRM 50mm ALFA 75/90-5/98-5015585 (7984418345) Deze zijn 5 gats, 25 mm dik.
Deze DRM zijn de helicoil spacers.
Dus even googelen op H&R

en
H&R SPURVERBREITERUNG DRS 30mm ALFA 75/90-5/98-3015585 (7984417938) 5 gats 15 mm dik.
Deze DRS hebben geen helicoils, dus de standaard spacers.

En gevonden:
Klik hier
De onderste zijn het.
Hmmz, grappig. Als ik die site zo bekijk zie ik dat mijn idee toch gebruikt word! 8) Ook het toepassen van verlengde tapeinden wordt gewoon toegepast. Roy, ik denk dat dit een behoorlijk duidelijk antwoord is op Rob's vraag... :wink:

Rob75
Guru
Guru

di aug 29, 2006 08:07

Bedankt voor de antwoorden.
Ik weet dat spacers de lagers zwaarder belasten, echter het gaat om een auto die echt voor de hobby is en niet veel kilometers maakt.

Het is een 1.8 Indy waar de wielen naar mijn smaak iets te veel binnen de wielkasten vallen. Ik wil ze graag ietsje naar buiten hebben. Andere oplossing is natuurlijk bredere velgen met een andere ET waarde, echter dit is een relatief dure oplossing (nieuwe velgen).

Ik denk dat de oplossing van Roy wel eens datgene kan zijn wat ik zoek.

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

di aug 29, 2006 15:41

Bedankt voor de antwoorden.
Ik weet dat spacers de lagers zwaarder belasten, echter het gaat om een auto die echt voor de hobby is en niet veel kilometers maakt.

Het is een 1.8 Indy waar de wielen naar mijn smaak iets te veel binnen de wielkasten vallen. Ik wil ze graag ietsje naar buiten hebben. Andere oplossing is natuurlijk bredere velgen met een andere ET waarde, echter dit is een relatief dure oplossing (nieuwe velgen).

Ik denk dat de oplossing van Roy wel eens datgene kan zijn wat ik zoek.

Groet,

Rob
Rob,
Je hebt gelijk wat maken de kosten van een paar lagertjes uit? Gooi er toch nieuwe op na 50.000 km ipv 150.000km of zo.
De lagers zijn voldoende verkrijgbaar en zitter er zo weer op.
Belangrijker is je persoonlijke veiligheid. Ik heb foto's gezien van een BMW met hele dikke spacers (ik geloof 7 cm) en die waren op het circuit afgebroken.
Als het goed is zitten deze foto's nog ergens hier op het forum. Hele BMW in puin! Dus alleen het beste erop!

Ik wilde de Spacers gebruiken om aan de juiste ET waarde te komen. Ik heb voor ET7 en had velgen ET 32,5 Dus met 25 mm spacers kwam ik ongeveer op ET 7.
Met de bewuste spacers verwachte ik dus GEEN extra lager belasting. Achter wilde ik ook breder, dat heb ik inderdaad met andere velgen en ET-waarde opgelost. Zie ook Tuning ET-waarde!
Nog 1 Tip. De bewuste spacers koste mij in Duitsland de helft van wat ze hier hadden gekost. Rond de honderd Euro per set van twee. Dus even shoppen kan schelen.

Kijk gevonden:
Klik hier
Even op Alfa klikken en je kan shoppen.

PS Hou je ons op de hoogte?
Foto's en ervaring?

Rob75
Guru
Guru

di aug 29, 2006 19:34

Ik ga jullie zeker op de hoogte houden. Ik ben benieuwd of het een beetje soepel te monteren is.
Helaas moet ik na vandaag eerst eens kijken of ze eenvoudig weer APK waardig te krijgen is, aangezien de APK vandaag uitliep op afkeur.
De afkeurpunten heb ik gehoord en ga ze morgen bekijken hoe ernstig het is. Dus ....

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:

Speeder

wo aug 30, 2006 13:20

Ik ga jullie zeker op de hoogte houden. Ik ben benieuwd of het een beetje soepel te monteren is.
Helaas moet ik na vandaag eerst eens kijken of ze eenvoudig weer APK waardig te krijgen is, aangezien de APK vandaag uitliep op afkeur.
De afkeurpunten heb ik gehoord en ga ze morgen bekijken hoe ernstig het is. Dus ....

Groet,

Rob
Achja, it's all part of the game ;) Wat waren de afkeurpunten dit jaar?

Rob75
Guru
Guru

wo aug 30, 2006 13:52

Achja, it's all part of the game ;) Wat waren de afkeurpunten dit jaar?
Zie nieuwe topic "Effe jammer ..."
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:

jef 75
Guru
Guru

ma nov 27, 2006 16:06

als je die spacers die jullie bedoelen op de laatste foto(spacer) wil monteren moet je volgens mij toch een stuk van je tapeind dat op je naaf zit afslijpen?(dat je bestaande tapeinden dan verzonken zijn in de spacer---resultaat niet meer bruikbaar dan? die tapeinden.
anders heb je 10 uitsstekende tapeinden? en dan zou je ook nimmer zonder die spacer een velg kunnen monteren?

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

ma nov 27, 2006 17:44

als je die spacers die jullie bedoelen op de laatste foto(spacer) wil monteren moet je volgens mij toch een stuk van je tapeind dat op je naaf zit afslijpen?(dat je bestaande tapeinden dan verzonken zijn in de spacer---resultaat niet meer bruikbaar dan? die tapeinden.
anders heb je 10 uitsstekende tapeinden? en dan zou je ook nimmer zonder die spacer een velg kunnen monteren?
Nee, ik heb ze net besteld en ga het volgende doen.
Sommige velgen hebben ruimte aan de binnenkant van de velg waar het restand draadeind in kan verzinken.
Mijn velgen hebben dat niet. Ik ga 5 gaten boren, 1 mm gotere middellijn dan de draad einden en laat ze hierin verzinken.
Ik zal even een handleiding opzoeken waar dit instaat.

Terug naar “Algemene Technische vragen”