Aernoudt
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: RE: Koopt BMW !

di aug 22, 2006 18:43

....
voor de typetjes die jij aanhaalt denk ik dan toch eerder aan een TT of een porsche c*ckster :lol:
Dat lijkt mij ook !
(kijkend naar onze bedrijfsparkeerplaats :lol: )

(@Peter: hoe voelt het een Yup te zijn :wink: :lol: )

Dinky Boy
Miniaturista

di aug 22, 2006 18:50

De essentie is voor mij het afkraken van alles en nog wat op voorhand...
Dat ben ik idd wel met je eens, ik heb zelfs een hele tijd lang geen Alfa-nieuwtjes geplaatst omdat ik wist dat er toch negatief op gereageerd zou worden.

Kritisch zijn en afkraken zijn twee heel verschillende dingen.

Eén ding scheelt, Alfa Romeo is zelf ook kritisch.

Of de smaakmakers het zullen winnen van de kruideniers zal de tijd leren...

Kosta
Guru
Guru

di aug 22, 2006 18:57

Het lastige met de initiatieven uit Italie is: ze komen niet/nauwelijks van de grond ! Waar zijn/blijven die leuke auto's waar zo vaak geruchten over worden verspreid ?? Als (bijvoorbeeld) Alfa een 147 met RWD had gemaakt en een dikke V6 erin (zonder alle problemen van de Psillen 159 bij voorkeur ;) )was dat een verkoop hit geweest ! Sinds Fiat eigenaar is van Alfa moeten we het doen met tupperware en een gta logo'tje :(
Kom nou toch op, de gemiddelde koper van een 147 Gta is een yup of vertegenwoordiger die in zijn ogen gewoon een statussymbool koopt. En of deze nou FWD of RWD heeft kan ze geen reet schelen, als ze het uberhaupt al weten.
een 147 GTA als statussymbool ? :shock:
voor de typetjes die jij aanhaalt denk ik dan toch eerder aan een TT of een porsche c*ckster :lol:
Dat zijn de wat meer gefortuneerde Yuppies . :D
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 22, 2006 21:59

En als er dan geruchten zijn over een echte top-range, supersnelle, 400 PK +, V8, awd, lichte koets M3/RS4 concurrent is dat ook weer fout..........

Sommigen willen gewoon niet dat Alfa iets leuks maakt, dunkt mij (betaalbaar of niet - een M3 CSL krijg je ook niet voor niets).
Doet me plezier dat ik niet de enige ben die met zo'n gevoel zit...want het lijkt er dikwijls op dat Alfa voor enkelen geen goed kan doen...
Mij gaat dit hele topic niet over het al dan niet goed / mooi / snel zijn van BMW of anderen, maar over het steeds weer met de grond gelijk maken van initiatieven uit Italië. Alfa maakt geen echte auto's meer, brol GTA, troep, mietjesauto enz enz...Komt er plots iemand op de proppen met een mogelijke 400pk V8 in een Alfa, dan is het plots een zinloze auto ! Ik snap het niet meer, laat de negativisten dan eens een keertje vertellen wat ze WEL willen ? Misschien gewoon een BMW ?

Oh ja, en ook hulde aan Danny's posting, hij weet overigens WEL waarover hij praat, als het de Brera betreft en heeft hier dus minstens wel recht van spreken ;)
En daar hebben we wat mij betreft de essentie van het verhaal. Geld. Kijk, voor M3CSL-geld kan ook Alfa een geweldig rij-ijzer bouwen. Dat geloof ik wel. De reden dat ik daar kritisch op ben is niet dat ik deze auto niet wil zien komen, maar dat het betalende publiek hem niet gaat kopen, en daar schiet Alfa geen steek mee op.

Zoals Dré terecht opmerkt is de topversie van een reeks vaak niet de 'defining version' van de auto. Júist de kleinere tot middelgrote motoren doen het hem. En waarom? Omdat ze, afgezet tegen de concurrentie uit hun tijd, altijd een streepje voor hadden. Welke concurrent kon destijds weerwoord bieden aan het schitterende Nord-blok of die prachtig klinkende boxer in de 'gewone mensen klasse'? Prachtige techniek met ook nog eens meer vermogen dan de rest!

Verder vielen Alfa's op door originele technische vondsten (De Dion as, Twinspark techniek) die de auto's echt iets eigens meegaven. Niet altijd in positieve zin, maar toch.

En juist dát ontbreekt naar mijn bescheiden mening aan de 159 en consorten. Dat eigene, unieke, onderscheidende, wat bewijst dat er met passie aan de ontwikkeling van meer dan alleen de body gewerkt is.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

psillen
Guru
Guru

di aug 22, 2006 22:16

Het lastige met de initiatieven uit Italie is: ze komen niet/nauwelijks van de grond ! Waar zijn/blijven die leuke auto's waar zo vaak geruchten over worden verspreid ?? Als (bijvoorbeeld) Alfa een 147 met RWD had gemaakt en een dikke V6 erin (zonder alle problemen van de Psillen 159 bij voorkeur ;) )was dat een verkoop hit geweest ! Sinds Fiat eigenaar is van Alfa moeten we het doen met tupperware en een gta logo'tje :(
Kom nou toch op, de gemiddelde koper van een 147 Gta is een yup of vertegenwoordiger die in zijn ogen gewoon een statussymbool koopt. En of deze nou FWD of RWD heeft kan ze geen reet schelen, als ze het uberhaupt al weten.
Een vertegenwoordiger met een Gta?:blue_lol: Die zul je op de vingers van één hand kunnen tellen.
Ik heb zelf eens een stukje gestuurd met een 147Gta. Ik vond dat het onderstel het vermogen echt niet aan kon. Veel reacties in het stuur. Bij remmen op een slecht wegdek werd de auto ook erg zoekerig. Heel matig eigenlijk en daar hoefde je niet gek voor te doen. De motor op zich maakte wel bijna alles goed. In één woord fantastisch. Dus, een Gta heeft echt wel baat bij achterwielaandrijving. 4WD heeft als nadeel het extra gewicht en meer verliezen in de aandrijflijn. 4WD vind ik persoonlijk wat minder bij de Alfa traditie passen. Ik moet overigens toegeven nog nooit met een 4WD auto te hebben gereden. Dus wat rijervaring betreft kan ik daar niet over oordelen.
Achterwielaandrijving vind ik wel prettiger dan FWD. Maar, Alfa FWD is inmiddels zéér goed en in 95% van de dagelijkse praktijk ok. Sta je net zo lekker mee in de file als met een BMW :twisted:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Aernoudt
Guru
Guru

RE: Koopt BMW !

wo aug 23, 2006 08:16

AWD stelt je in staat erg hard te rijden, maar vooral: dat erg makkelijk te doen. Als zodanig vind ik AWD niet zo leuk omdat je het niet zelf hoeft te doen, zoals met een RWD. Nog erger wordt het als de AWD bij de Mitsubishi vandaan komt: dan heb je eigenlijk een PC met wielen (bijna alles electronisch geregeld). Voordeel van zo'n mitsubishi: elke l*l kan er hard mee omdat je bijna niks zelf hoeft te doen. Is dat leuk ? Wellicht voor iemand die het puur en alleen om het hard gaan gaat of iemand die high-tech auto's leuk/interessant (qua techniek) vindt.

Kijkend naar de nieuwe Z4 M coupe (als voorbeeld) gaan sommige fabrikanten (TVR deed dat bijvoorbeeld altijd al) weer meer terug naar basic auto's met geen/zo min mogelijk electronica; want zeg nou zelf: wat is er leuker dan zelf in controle zijn (en dat het nog lukt (wat je wilt) ook ? Daar heb je dus ook niet per se een dure auto voor nodig: een 75 heeft geen electronica die de boel komt verzieken qua puur rijplezier. Goed onderstel (van Ron Simons bijvoorbeeld) er onder en gaan met die banaan. Niet super veel PK's maar wel heerlijk sturen !

Maw: AWD zie ik NIET als top of the range, maar meer voor veiligheid (handig in de winter etc) en voor stumpers die niet kunnen rijden maar wel hard willen gaan (en dat meestal ook graag willen laten zien). Afgezien van in NL verkopen pure auto's ook gewoon heel goed (CSL, M coupe's, TVR's, Super 7's, GTR's (porker) etc. etc. in de landen om ons heen (Duitsland, Engeland, ... ) als broodjes over de toonbank. Maw: er is weldegelijk goede markt voor (plus dat het goed is voor het image van de fabrikant (vanuit marketing oogpunt ;) )

PS: iemand die wel goed kan rijden en een AWD auto heeft gaat natuurlijk helemaal erg hard rond dat moge duidelijk zijn. Als ik kijk dat ik tot nu toe pas 2 keer in 273 rondjes Ring ben ingehaald door een Mitsubishi EVO (...) en er bosjes van heb ingehaald, terwijl veruit de meeste rondjes met auto's onder de 200PK zijn geweest (ruim 200 van de 273) dit in contrast tot dat ik bijvoorbeeld pas een paar keer een CSL z`elf heb ingehaald (de meeste EVO zijn bovendien niet echt 'standaard' qua turbo etc.) zegt dat genoeg (en er rijden echt een hoop EVO's in de week-ends op de Ring...)

@Psillen: GTA's, Sti WRX'en etc 'doen het best goed onder buitendienst medewerkers ;)

Peterke
Full Member
Full Member

wo aug 23, 2006 12:26

AWD stelt je in staat erg hard te rijden, maar vooral: dat erg makkelijk te doen. Als zodanig vind ik AWD niet zo leuk omdat je het niet zelf hoeft te doen, zoals met een RWD. Nog erger wordt het als de AWD bij de Mitsubishi vandaan komt: dan heb je eigenlijk een PC met wielen (bijna alles electronisch geregeld). Voordeel van zo'n mitsubishi: elke l*l kan er hard mee omdat je bijna niks zelf hoeft te doen. Is dat leuk ? Wellicht voor iemand die het puur en alleen om het hard gaan gaat of iemand die high-tech auto's leuk/interessant (qua techniek) vindt.

Kijkend naar de nieuwe Z4 M coupe (als voorbeeld) gaan sommige fabrikanten (TVR deed dat bijvoorbeeld altijd al) weer meer terug naar basic auto's met geen/zo min mogelijk electronica; want zeg nou zelf: wat is er leuker dan zelf in controle zijn (en dat het nog lukt (wat je wilt) ook ? Daar heb je dus ook niet per se een dure auto voor nodig: een 75 heeft geen electronica die de boel komt verzieken qua puur rijplezier. Goed onderstel (van Ron Simons bijvoorbeeld) er onder en gaan met die banaan. Niet super veel PK's maar wel heerlijk sturen !

Maw: AWD zie ik NIET als top of the range, maar meer voor veiligheid (handig in de winter etc) en voor stumpers die niet kunnen rijden maar wel hard willen gaan (en dat meestal ook graag willen laten zien). Afgezien van in NL verkopen pure auto's ook gewoon heel goed (CSL, M coupe's, TVR's, Super 7's, GTR's (porker) etc. etc. in de landen om ons heen (Duitsland, Engeland, ... ) als broodjes over de toonbank. Maw: er is weldegelijk goede markt voor (plus dat het goed is voor het image van de fabrikant (vanuit marketing oogpunt ;) )

PS: iemand die wel goed kan rijden en een AWD auto heeft gaat natuurlijk helemaal erg hard rond dat moge duidelijk zijn. Als ik kijk dat ik tot nu toe pas 2 keer in 273 rondjes Ring ben ingehaald door een Mitsubishi EVO (...) en er bosjes van heb ingehaald, terwijl veruit de meeste rondjes met auto's onder de 200PK zijn geweest (ruim 200 van de 273) dit in contrast tot dat ik bijvoorbeeld pas een paar keer een CSL z`elf heb ingehaald (de meeste EVO zijn bovendien niet echt 'standaard' qua turbo etc.) zegt dat genoeg (en er rijden echt een hoop EVO's in de week-ends op de Ring...)

@Psillen: GTA's, Sti WRX'en etc 'doen het best goed onder buitendienst medewerkers ;)
Precies me vader heeft een 159 Q4 heel fijn in de regen als je toch wilt doorrijden.
Ik heb zelf een 75 ts en elke keer in de regen is het weer glijden enzo.
Niet dat dat niet leuk is maar als je haast hebt is het gewoon niet zo fijn.
Maar met AWD is het idd heel makkelijk om er hard mee te gaan vooral in de regen is het natuurlijk wel top of the range.
Laatst moest ik bv ineens in de regen uitwijken door een oud vrouwtje wat niet uitkeek met mijn 75 had ik er zeker boven op gezeten.
Maar dankzij het AWD systeem van de Q4 ging het goed ookal had ik nogal wat onderstuur.

MVG, Peter
Alfa Romeo 75 TS Rosso Numerata 2999
Alfa Romeo Spider Type 4 Nero
Alfa Romeo 147 1,6 TS Nero
Alfa Romeo GT 2.0 JTS
BMW X6 M50D Carbon Black

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 23, 2006 12:47

(kijkend naar onze bedrijfsparkeerplaats :lol: )
Op Onze bedrijfsparking staan gelukkig ook leuke auto's.............

Afbeelding

:mrgreen:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 23, 2006 13:03

Zo`n Rover 75 tourer is een mooie auto idd. :D

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 23, 2006 13:09

Amateur, da's een MG :lol:

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 23, 2006 13:24

Amateur, da's een MG :lol:
Nog mooier. Maar je hebt gelijk. De strips zijn meegespoten. Wat staat daar rechts in de hoek? :?:

kroehlur

wo aug 23, 2006 13:26

Die kliko's zijn ook best leuk..... 8)

wims
Guru
Guru

wo aug 23, 2006 13:26

hey Michel, waarschuw de mannen van de vuil-ophaaldienst even!

Leuke discussie trouwens.

grtz, wims
Na regen schijnt de zon te komen. (mwah.nl)

Peter
Junior Member
Junior Member

wo aug 23, 2006 14:58

Aernoudt, daarom moet je ook een EVO RS nemen, zit niks op, geen tractiecontrole, geen Active Yaw Control, geen actieve differentiëken, geen ESP, zelfs geen ABS, wel een paar sperdiffs en een rechterpedaal en stuur en daar mag je het mee uitzoeken. :lol:
Leuke auto's vind ik, bijna sportauto reflexen en ook nog wat dagelijkse bruikbaarheid (op het verbruik na), als ik de yuppenbak nou eens kan verkopen komt er wel zo een voor terug, moet je er ook maar eens een rondje Eifel mee doen, wie wat inhaalt zegt daar toch niks, ben ooit in hetzelfde rondje een 260pk Elise voorbij gegaan en ingehaald door een Ford Ka (met 270pk of zo bleek later :roll: ), als je maar lol hebt. :D

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 23, 2006 18:21

paljassen ! :mrgreen:

:wink:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”