ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Alfa 159 - de officiële foto's!! - "World previ

di feb 22, 2005 19:27

mooie Alfa. enne 200 Pk met 400 NM diesel! tjemig..... nou moet ik mijn v6 weer tunen om dat makkelijk voor te blijven.... :cry:
Kop op Ravado, heb je weer een uitdaging in het verschiet liggen :D
En...wellicht is die van jouw lichter :wink:
ja dat klopt....die 159 zl wel niet rond de 1200 kg gaan wegen maar het is wel verdomd veeeeel koppel! eerlijk: dat diesel geluid he?! tja...........
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

stennie
Advanced Member
Advanced Member

RE: Alfa 159 - de officiële foto's!! - "World preview&q

di feb 22, 2005 19:33

ALFA 159: EEN PLAATJE!
Deze zomer leverbaar

door Jeroen Jongeneel

BALOCCO - Hier is-ie dan! De opvolger van de populaire Alfa 156, die de laatste zeven jaar zo’n belangrijke rol in het gamma van dat sportieve Italiaanse merk heeft gespeeld. En het wordt geen 157, geen 158, maar Alfa ’159’, een bijzondere type-aanduiding in de Alfa-geschiedenis. Het was tevens de naam van de monoposto waarmee Juan-Manuel Fangio in 1951 de eerste van z’n in totaal vijf wereldtitels won.

Altijd leuk, zo’n stukje geschiedenis, maar de nieuwe 159 moet voor Alfa Romeo de sprong naar een nieuwe toekomst vormen. Ook met een nieuwe Nederlandse importeur trouwens, want als de auto pal na de zomer op de markt verschijnt, is de import al overgegaan (per 1 juni) van Fiat Auto Nederland op Alfa Romeo Nederland, onderdeel van Kroymans Corporation.

De nieuwe Alfa 159 moet, als het even kan, de 156 in de schaduw stellen, waarvoor dan ook alle registers zijn opengetrokken. De 159 is met een lengte, breedte en hoogte van achtereenvolgens 4,66, 1,83 en 1,42 meter vooral lánger en bréder dan z’n voorganger, waarin het met name op de achterbank nog wel eens wat krapjes kon zijn. Mede door de tot 2,70 meter vergrote wielbasis (was 2,60 meter) is dat voortaan afgelopen, ook achterin moet de nieuwe Alfa 159 alle mogelijke comfort bieden. Overigens is de wielbasis van 2,70 meter identiek aan die van de nieuwe Fiat Croma, maar deze Alfa staat op een geheel ánder platform. De Croma is er eentje van de GM/Fiat ’Epsilon’ familie (Opel Vectra, Saab 9-3, Cadillac BLS), terwijl de nieuwe 159 op basis van een door Alfa en Saab gezamenlijk ontwikkeld ’Premium’ platform wordt gebouwd. Met totaal andere wielophangingen, de 159 heeft bij voorbeeld dubbele driehoekige draagarmen voor. Alfa zal op basis van dit 159-onderstel overigens ook de in 2007 aan het programma toe te voegen SUV (Kamal) gaan bouwen. Saab zou het voor de nieuwe 9-5 (2007) gaan gebruiken, maar dat is niet helemaal zeker meer.

Voor het ontwerp van de carrosserie moesten natuurlijk alle zeilen worden bijgezet. Want het design van de 156, dat op naam staat van Walter de’ Silva (nu Audi/Seat/Lamborghini), mag op z’n minst ’succesvol’ worden genoemd. De’ Silva mag echter de credits voor de 156 hebben, veel van het ontwerpwerk werd destijds al door zijn toenmalige assistent, de Duitser Wolfgang Egger, gedaan. En die staat nú aan het hoofd van Alfa’s Centre Stile, dus het is niet vreemd dat deze nieuwe auto een sterke bloedband heeft met z’n voorganger.

Het is dan ook apart dat de carrosserie van van de nieuwe Alfa 159 in eerste instantie wordt toegeschreven aan Giugiaro, en dat daarna in de eerste berichten pas over ’in samenwerking met Alfa’s eigen designcentrum’ wordt gerept. Egger wordt daarmee tekort gedaan.

De nieuwe auto oogt een stuk forser en dynamischer dan het huidige model, dat konden we tijdens een eerste voorpresentatie op Alfa’s testcircuit in Balocco (waar we overigens nog níet met de 159 mochten rijden) wel vaststellen. En een belangrijk verschil: de achterportieren hebben ’gewone’ hendels, bij de 156 waren die in de achterste raamstijl opgenomen.

Het indrukwekkende front, met grote Alfa-grille en langgerekte koplampen (drie pitten per unit) toont echter een duidelijke familieband. Foto’s van het interieur zijn er nog niet, maar deze Alfa heeft niet alleen meer ruimte, maar ook weer een duidelijk op de rijder gericht dashboard met fraaie ronde meters.

Bij introductie, zoals gezegd pal na de zomer, zal de Alfa 159 leverbaar zijn met keuze uit een drietal direct ingespoten benzinemotoren en evenzoveel JTD M-Jet diesels.

De 159 was tevens de naam van de monoposto waarmee Juan-Manuel Fangio in 1951 de eerste van in totaal vijf wereldtitels won.
De ’zwakste’ benzinemotor (maar dat woord is nogal lachwekkend) is een 1.9 JTS, met variabele kleptiming en een vermogen van maar liefst 160 pk. Daarboven staat een 2.2-viercilinder met 185 pk en de voorlopige top-of-the-line wordt gevormd door een 260 pk sterke 3.2-V6. De twee laatste zijn ook voor de Brera al aangekondigd.

Op dieselgebied gaat het om de modernste multijets met common rail systeem. Alfa heeft het vermogen van de vijfcilinder 2.4 JTD opgevoerd van 175 pk tot 200 pk, bij een trekkracht van maximaal 400 Nm. Verder komen er twéé 1.9 JTD-diesels, de sterkste met 150 pk/320 Nm en de zwakkere met altijd nog 120 pk/280 Nm. Over prestaties en verbruik wordt nog niet gerept, maar die zullen ongetwijfeld op een hoog peil cq. lage waarde liggen.

Alle diesels hebben een partikelfilter. Een handgeschakelde zesversnellingsbak wordt standaard op zowel benzinemotoren als diesels. Selespeed-transmissie en Q4-vierwielaandrijving staan ook weer ter beschikking.

Op veiligheidsgebied is de montage van maar liefst acht airbags noemenswaardig, daaronder zijn volgens de eerste berichten behalve twee gordijnairbags ook speciale knie-airbags voor zowel bestuurder als passagier. Niet alle modellen zullen overigens ál die airbags standaard hebben.

Aldus de telegraaf
ooit gereden 155 1.7 ts 1994
156 1.8TS 16V 2000
nu 156 1.8 TS 16V 2004 met leer

www.autodetailing.nl

richard

Remmie
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

di feb 22, 2005 19:37

Ben je de hele morgen wel mee aan het overtypen geweest denk ik. :blue_lol: :blue_lol: :blue_lol:
Audi A7 3.0 Tdi S line 295 pk
BMW 645 cabrio
Alfa 75 3.0 v6
Alfa 164 v6 QV Zwart
Ford Mustang 1966
Chevrolet Avalanche
en nog ca. 22 Volvo's en Scania's en Daf'

www.landtransport.nl

.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Alfa 159 - de officiële foto's!! - "World preview&a

di feb 22, 2005 20:11

Gatsie:

Uit deze hoek is ie echt niet mooi :cry: :cry:
Afbeelding
De neus is veelbelovend, maar dit is idd veel te GM..De commentaren over de C-Stijl zijn helaas dus meer dan waar..... Jammer.
Een spannender vorm van de achterschermen, bv een oplopend modelletje ala shamal hadden em ook weer wat aparter gemaakt. :wink:
Afbeelding
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

alfasud1972
Guru
Guru

di feb 22, 2005 20:39

Kan 'm niet heel erg mooi of bijzonder vinden, doet mij nogal BMW achtige aan (qua uitstraling, niet perse type gelijkend). Type aanduiding vind ik ook niet echt geslaagd, verzin eens wat anders zou ik zo zeggen...

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 22, 2005 21:09

Ik wil hem eerst wel es in het echt zien voordat ik een oordeel ga vellen. Als je de 156 mooi vindt, dan kun je deze niet lelijk vinden volgens mij. Mijn eerste indruk is positief.

alfasud1972
Guru
Guru

di feb 22, 2005 21:26

De (eerste) 156 is elegant, deze auto vind ik vrij lomp. Heeft een totaal een andere uitstraling mijns insziens.

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

di feb 22, 2005 21:31

Vlgs mij zijn het geen echte foto's...
...kijk bv. eens naar de badges op de kont of de spiegeling op de kofferbakdeksel.
Viel mij ook op. De velgen zijn er zo te zien ook in gephotoshopt.
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 22, 2005 22:51

Schitterend.
Wat mij wel opvalt is dat de naam Giorgetto Giugiaro steedsvaker opduikt bij recente ontwerpen van Alfa Romeo.
Doet wellicht de waarde van de oudere creaties licht stijgen :wink:
Denk je dan aan de Bertone?

Met oudere creaties bedoel ik de auto's en niet de ontwerpers.

De Alfetta GT is namelijk ook de Giugiaro ontworpen welke toen nog niet zo bekend was, echter heden ten dagen komt ie steeds meer naar voren :wink:

Hans156
Advanced Member
Advanced Member

di feb 22, 2005 23:15

Net als een aantal mede Alfisten kan ik van de vormgeving niet erg onder de indruk raken, het zal weer wennen worden net als de GTV-mooi van lelijkheid (vond ik in het begin).
De huidige 156 vind ik voorlopig mooier maar dat verandert misschien wel als ik hem/haar echt kan/mag aanraken, ruiken, bewonderen (100x omheen sluipen) en berijden. :driving:

Effe wachten dan maar :lol:
156 18TS 16V (Nero Fuoco)

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 22, 2005 23:21

Net als een aantal mede Alfisten kan ik van de vormgeving niet erg onder de indruk raken, het zal weer wennen worden net als de GTV-mooi van lelijkheid (vond ik in het begin).
De huidige 156 vind ik voorlopig mooier maar dat verandert misschien wel als ik hem/haar echt kan/mag aanraken, ruiken, bewonderen (100x omheen sluipen) en berijden. :driving:

Effe wachten dan maar :lol:
Idd, heb ik zelf ook vaak.
Eerst ruiken zien en voelen en dan commentaar geven.
Blijft persoonlijk uiteraard :wink:

ciclista
Guru
Guru

di feb 22, 2005 23:25

De bertone (giulia gt, gtj ,gtv etc) is ook ontworpen door Giugiaro he, toen ie nog bij Bertone werkte.
Alfetta GT en de Sud sprint zijn wel zeer kenmerkende modellen voor zijn stijl ( en de lancia delta, scirocco etc). Vergeleken bij Giugiaro is da Silva maar een eendagsvlieg.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 22, 2005 23:32

De bertone (giulia gt, gtj ,gtv etc) is ook ontworpen door Giugiaro he, toen ie nog bij Bertone werkte.
Alfetta GT en de Sud sprint zijn wel zeer kenmerkende modellen voor zijn stijl ( en de lancia delta, scirocco etc). Vergeleken bij Giugiaro is da Silva maar een eendagsvlieg.
Hmm...............
Dacht dat de basis door bertone zelf was gelegt en bij de Alfetta GT door Giugiaro :?

Zie lijst :arrow:

http://www.jyanet.com/cap/1998/0213fe3.htm

Andre

di feb 22, 2005 23:48

Ik weet niet of de "Seat" kritiek zo terecht is....

uiteindelijk was het "Seat" (wagen voor het proletariaat) die schaamteloos design accenten is gaan overnemen van Alfa Romeo....om het merk zo, onder VW als een directe concurrent van Alfa te positioneren (wat gelukkig niet gelukt is...)

Dus lijkt het me correcter om bij de lancering van de volgende kruiwagen van Seat kritiek te leveren op hun gecopieer...
8) Niks maar aan toe te voegen =D>

Dit is gewoon een hele mooie wagen en in combinatie met een geweldige diesel een schrik voor iedere benzine rijder. :thumbs:

Groetjes André

jan bert

di feb 22, 2005 23:50

Als je snel kijkt is het net een gefacelifte 156. Gewoon een mooie auto, maar helaas niet zo onderscheidend als de 156 was toen deze uitkwam. Ben bang dat ie niet het succes behaald als wat de 156 gedaan heeft.

ik denk het juist wel!! het grote publiek wil niet van "dat aparte" kijk naar golfjes pas-zaad's etc. mensen willen "gewoon een mooie auto"
dat is deze 159, niet meer en niet minder.

beetje teleurstellend voor sommigen, maar de lijn van de 156 is in mijn ogen gebleven, gemoderniseerd en doorgezet.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”