Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: Brera versus......

zo jul 30, 2006 17:15

Als ze weer is wat meer gaan onderscheiden van de rest, gaat dat misschien ook wel gebeuren. Eigen karakteristieke motoren enz. enz.
Geen 50 klapzakken in de auto maken die vervolgens de auto 2 ton maken etc. etc. Maarja als je veel wilt verkopen moet je meedoen met de rest, dus ook aan al die illussionele veiligheids voorzieningen want anders koopt bijna niemand het.

Voorbeelden genoeg hoor. Zelfs Spyker loopt redelijk.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Brera versus......

zo jul 30, 2006 17:44

Ik vind het bijzonder merkwaardig dat autofabrikanten wel gezamenlijk een instapper willen ontwikkelen maar blijven volharden in de gedachte dat een Mondeo met houtfineer en leer een Jaguar is. FORD heeft een groep voor de exclusieve merken, Fiat heeft Alfa Romeo en Lancia etc.

Met goed resultaat kan Toyota en PSA een instapper ontwikkelen. Waarom kunnen de zgn. premiummerken zoals Jaguar, Alfa Romeo niet een bodemplaat ontwerpen dat daadwerkelijk premium is? Dat een bodemplaat oorspronkelijk bedoeld voor een nieuwe generatie Holden Commedore, Cadillac, Saab 9-5, Opel Senator een goed uitgangspunt voor de 159 is, lijkt me niet...dat blijkt ook. Een andere keuze was een sterk verouderd Fiat bodemplaat.

Alfa Romeo heeft niets aan FIAT en moet echt op zoek naar andere partners.

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: Brera versus......

do aug 03, 2006 07:40

Jaguar, Alfa Romeo niet een bodemplaat ontwerpen dat daadwerkelijk premium is?
Jaguar = Ford; Alfa = Fiat en die werken nu eenmaal (nog) nauwelijks samen. Daarom.
Alfa Romeo heeft niets aan FIAT en moet echt op zoek naar andere partners.
Is correct, maar Alfa heeft in deze niets te willen. Dan moet Fiat al beslissen om Alfa te verkopen. Daar zal waarschijnlijk weinig belangstelling voor zijn.
Toen Alfa nog Alfa was is het reeds helemaal fout gelopen wegens mismanagement en een volstrekt foute modelpolitiek. Het gevolg was de overname door Fiat. Was het geen overheidsbedrijf geweest, was het licht al ergens eind 70-er jaren uitgegaan.

En even eerlijk, in vergelijkende testen en dergelijke kwamen Alfa's als een 33, 75 en 90 er in hun tijd bepaald niet goed vanaf. Dat zijn diezelfde auto's die we nu zo geweldig vinden.
Ik heb een 146 gehad en die was, net als een 159 nu, al veel te zwaar. Die arme 1.6 boxermotor moest er flink aan trekken, met bijgevolg matige prestaties, een rotherrie (4000 tpm bij 120 km/u) en een hoger verbruik dan m'n 156 2.0JTS (met 63 pk meer).
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Brera versus......

do aug 03, 2006 12:54

een rotherrie (4000 tpm bij 120 km/u)
een rotherrie :schrik:

Een boxermotor maakt geen herrie hoor!!
:wink:

:jumping:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: Brera versus......

za aug 05, 2006 22:45

een rotherrie (4000 tpm bij 120 km/u)
een rotherrie :schrik:

Een boxermotor maakt geen herrie hoor!!
:wink:

:jumping:
Je hebt gelijk. Ik ben er echter een paar keer voor m'n werk mee naar
Denemarken gereden en dan gaat het toch behoorlijk vervelen hoor. :wink:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

AlfAnke

Re: RE: Brera versus......

za aug 05, 2006 22:52

een rotherrie (4000 tpm bij 120 km/u)
een rotherrie :schrik:

Een boxermotor maakt geen herrie hoor!!
:wink:

:jumping:
Nee een boxermotor van een 33 maakt geen rotherrie maar de boxer van de 145 en 146 wel, de auto's zijn veel te zwaar.
Als de 145 boxer hetzelfde geluid had gemaakt als de 33 had ik hem noooooooooooit weg gedaan :( dan maar een ts een beetje opleuken met een sportuitlaat.

rboudewijns

Re: RE: Brera versus......

zo aug 06, 2006 18:28

Als ze weer is wat meer gaan onderscheiden van de rest, gaat dat misschien ook wel gebeuren. Eigen karakteristieke motoren enz. enz.
Geen 50 klapzakken in de auto maken die vervolgens de auto 2 ton maken etc. etc. Maarja als je veel wilt verkopen moet je meedoen met de rest, dus ook aan al die illussionele veiligheids voorzieningen want anders koopt bijna niemand het.

Voorbeelden genoeg hoor. Zelfs Spyker loopt redelijk.
Spyker betrekt motoren bij Audi en ontwikkelen die dus niet zelf, ze doen alleen aan fine-tuning. Lotus betrekt motoren bij Toyota, Maserati bij Ferrari, Wiesmann bij BMW, Donkervoort bij Audi, Pagani bij Mercedes en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

De 3.2 V6 is grotendeels door Alfa zelf verder ontwikkeld; ligt in geen ander GM product, met de 2.2 en 1.9 JTS hetzelfde verhaal. De diesels komen geheel uit eigen ontwerpafdelingen (en dan bedoel ik daarbij ook Fiat). Helaas is de 3.2 niet geworden wat we (en ook alfa) ervan gehoopt hadden. Nu zijn ze dan ook begonnen met de ontwikkeling van een eigen motor (volgens Autovisie).

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”