Mijn Alfa 33 vertoonde tot mijn grote schrik rechtsachter een lange rotte plek in de balk. Nu wil ik daar mooi een nieuw plaatje in laten lassen, de vraag is natuurlijk wel hoe ik dit in het vervolg kan voorkomen. Ik heb niet gek veel verstand van roestpreventie, dus graag een beetje advies. Ik weet dat er op de dorpel wat dopjes zitten waar je in kan spuiten met 1-en-ander. Ik heb wel is mensen gehoord over volspuiten met roestomvormer en daarna met iets van tectyl oid.
De roest zit precies op de lasnaad van de bodem, 20cm voorbij de achterste kriksteun (naar voren toe). Je ziet echt dat de boel daar in laagjes op is gaan bollen, over de lengte van ongeveer 5cm. Als ik nou zometeen dat stuk uitslijp, hoe is het dan de bedoeling dat ik het weer dicht las? Ik ken wel iemand die goed kan lassen, maar kheb geen idee hoe dit aangepakt moet worden. Bovendien, als dat rotte stuk er dan toch uit is, moet ik er dan direct wat inspuiten?
Wat ik me ook afvraag is hoe dat er nou eigenlijk uit zou zien als je er een doorsneden van zou maken. Het is toch zo dat er een rechthoekige balk van voor naar achter loopt. Zit de bodemplaat daar dan bovenop gelast of hoe moet ik dat zien?
Wat is hier nou precies verrot, is dit niet de aanhechting van bodemplaat op de dorpel?

Hoe ernstig is dit, en levert dit een probleem op bij de APK keuring?

Alvast bedankt voor de tips & trucs!