Speeder

Dorpels beschermen tegen roest...

di jul 11, 2006 16:49

Met de zoekfunctie kon ik helaas niets concreets vinden, daarom dus maar even een nieuwe thread :lol:

Mijn Alfa 33 vertoonde tot mijn grote schrik rechtsachter een lange rotte plek in de balk. Nu wil ik daar mooi een nieuw plaatje in laten lassen, de vraag is natuurlijk wel hoe ik dit in het vervolg kan voorkomen. Ik heb niet gek veel verstand van roestpreventie, dus graag een beetje advies. Ik weet dat er op de dorpel wat dopjes zitten waar je in kan spuiten met 1-en-ander. Ik heb wel is mensen gehoord over volspuiten met roestomvormer en daarna met iets van tectyl oid.

De roest zit precies op de lasnaad van de bodem, 20cm voorbij de achterste kriksteun (naar voren toe). Je ziet echt dat de boel daar in laagjes op is gaan bollen, over de lengte van ongeveer 5cm. Als ik nou zometeen dat stuk uitslijp, hoe is het dan de bedoeling dat ik het weer dicht las? Ik ken wel iemand die goed kan lassen, maar kheb geen idee hoe dit aangepakt moet worden. Bovendien, als dat rotte stuk er dan toch uit is, moet ik er dan direct wat inspuiten?

Wat ik me ook afvraag is hoe dat er nou eigenlijk uit zou zien als je er een doorsneden van zou maken. Het is toch zo dat er een rechthoekige balk van voor naar achter loopt. Zit de bodemplaat daar dan bovenop gelast of hoe moet ik dat zien?

Wat is hier nou precies verrot, is dit niet de aanhechting van bodemplaat op de dorpel?
Afbeelding

Hoe ernstig is dit, en levert dit een probleem op bij de APK keuring?
Afbeelding

Alvast bedankt voor de tips & trucs!

Rens 1.7QV
Guru
Guru

Re: Dorpels beschermen tegen roest...

di jul 11, 2006 20:40

Wat is hier nou precies verrot, is dit niet de aanhechting van bodemplaat op de dorpel?
JA!

Kans is wel aanwezig dat ze er met de APK een opmerking over geven. Als je dit echt goed wilt fiksen kost het wel een wat werk, want dan zul je ook een stukje van het binneste deel van de dorpel moeten vervangen, waar dus de bodem aan vast zit. Denk dat als je gaat prikken dat je daar wel doorheen prikt. Maar het is voldoende om er gewoon een plaatje tegenaan te lassen. Als je er dan een hoek aan maakt kun je die vastlassen aan de verticale opstaande en de rest gewoon aan de bodem.

Maar bijna alle 33 roesten op deze plek en als dat nog niet is dan gebeurd dat wel weer een keer. Mijn oude 33 heb ik op de plekken ook moeten lassen. Heb toen gelijk even een groter stuk gedaan, dan gaat het ook even een tijdje mee.

Gewoon niet moeilijk doen en er een plaatjer over lassen dan ben je er wel weer even vanaf. De rotte plek wel ff schuren of met roestoplosspul of wat dan ook ff bewerken.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Speeder

RE: Dorpels beschermen tegen roest...

di jul 11, 2006 23:48

Thnx Rens, tenminste een antwoord waar ik iets aan heb. Denk je dat ik dit na de vakantie kan doen? Ik wil er namelijk 2 weken mee naar Italie en Kroatie en ik ben bang dat ik het voor die tijd niet meer gelast kan krijgen....

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jul 12, 2006 09:15

Voor de APK mag er een gedeelte verrot zijn. Het wordt opgemeten en dan wordt beoordeeld of het binnen of buiten de norm valt. Maar ik zie nog geen gat? Ga je er doorheen met een bolkophamertje denk je?

Ruben
Member
Member

do jul 13, 2006 09:01

Het beste is wel de hele rotte plek weg te slijpen. En dan een nieuwe plaat in te lassen. Als je wat van de oude roest laat zitten kan het verder gaan. De binnenkant van zo'n dorpel kan je behandelen met fertan. Dit zet nog eventueel aanwezige roest om in een bepaalde ijzer verbinding.
Daarna tectyl erin spuiten. Kijk even welke tectyl, er zijn namenlijk verschillende soorten.
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

Speeder

Re: RE: Dorpels beschermen tegen roest...

do jul 13, 2006 16:14

Het beste is wel de hele rotte plek weg te slijpen. En dan een nieuwe plaat in te lassen. Als je wat van de oude roest laat zitten kan het verder gaan. De binnenkant van zo'n dorpel kan je behandelen met fertan. Dit zet nog eventueel aanwezige roest om in een bepaalde ijzer verbinding.
Daarna tectyl erin spuiten. Kijk even welke tectyl, er zijn namenlijk verschillende soorten.
Fertan, interessant spul als ik dat zo hoor. Waar kan ik dat krijgen? Welke tectyl moet ik volgens jou dan hebben ?

Speeder

do jul 13, 2006 16:15

Voor de APK mag er een gedeelte verrot zijn. Het wordt opgemeten en dan wordt beoordeeld of het binnen of buiten de norm valt. Maar ik zie nog geen gat? Ga je er doorheen met een bolkophamertje denk je?
Ik zie ook nog geen gat, volgens mij kan ik er ook nog niet doorheen slaan...

chrisc

do jul 13, 2006 20:03

Fertan is goed spul, maar moet je naspoelen met water. Is wellicht een probleem bij een dichtgelaste dorpel. Kijk eens naar RX5 en RX7 van Caprotech. Kun je gewoon in holle ruimtes spuiten met een spuitbus (zitten speciale slangetjes bij) en heeft geen nabehandeling nodig.

Gr,
Chris

Speeder

vr jul 14, 2006 16:25

Fertan is goed spul, maar moet je naspoelen met water. Is wellicht een probleem bij een dichtgelaste dorpel. Kijk eens naar RX5 en RX7 van Caprotech. Kun je gewoon in holle ruimtes spuiten met een spuitbus (zitten speciale slangetjes bij) en heeft geen nabehandeling nodig.

Gr,
Chris
Met water naspoelen is inderdaad voor een dorpel niet zo handig. Ik ga dat Caprotech RX5/7 is even verder uitzoeken :)

Mobster

vr jul 14, 2006 16:30

Gewoon het boeltje lassen en daarna motorolie in de holtes spuiten, dat kruipt écht overal, dat doe ik al jaren en werkt perfect.

Wat is er beter tegen roest dan olie?

jef 75
Guru
Guru

vr jul 14, 2006 17:52

Wat is er beter tegen roest dan olie?[/quote]

daar heb je een punt mobster!!!!! :D

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 14, 2006 17:58

Gewoon het boeltje lassen en daarna motorolie in de holtes spuiten, dat kruipt écht overal, dat doe ik al jaren en werkt perfect.

Wat is er beter tegen roest dan olie?
Wel verse motorolie dan? Want afgewerkte olie bevat een hoop zuren/ander chemisch drama en : ijzerdeeltjes en die gaan,jawel; roesten na verloop van tijd.... :wink:
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

chrisc

za jul 15, 2006 11:11

Olie zou ook moeten werken. Echter : bij sommige modellen auto's (spider) loopt de afwatering door de dorpels. Je hebt dus wel een goedje nodig wat blijft zitten als er langdurig water overheen loopt. Ook olie spoelt op den duur weg. Maar daar heb je bij een 33 geen last van denk ik? Daar loopt de afwatering hopelijk via een betere weg naar buiten :roll:

Gr,
Chris

Terug naar “Algemene Technische vragen”