Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Oliedruk en temp.meters in een 33

wo jun 21, 2006 21:05

Zal gewoon en kwestie zijn van uitproberen...
De meters gaan er niet van kapot lijkt me :wink:
Ik ga denk ik voor de bevestiging bij het filter voor de druk
en in het carter voor de temp.

Speeder

Re: RE: Oliedruk en temp.meters in een 33

wo jun 21, 2006 21:07

Zal gewoon en kwestie zijn van uitproberen...
De meters gaan er niet van kapot lijkt me :wink:
Ik ga denk ik voor de bevestiging bij het filter voor de druk
en in het carter voor de temp.
Voor de oliedruk wilde ik hem ook bij het filter doen. Dat lijkt me opzich wel logisch.
Voor de olietemperatuur vind ik bovenop nogal een gekke plek. Ik bedoel, die zit niet constant in de olie dus zal dat wel werken?

Waar zit de oliedruksensor origineel bij een 1.4IE boxer?
Waar zit een olietemperatuurmeter origineel bij een blok met olietempmeter?

Mobster

wo jun 21, 2006 21:15

De foto's van mijn metertjes zouden nu terug on-line moeten staan, zie topics vermeld door steven

Speeder

wo jun 21, 2006 21:17

De foto's van mijn metertjes zouden nu terug on-line moeten staan, zie topics vermeld door steven
Metertjes plaatsen is het probleem niet. Waar het mij om gaat is waar ik die gevers (sensoren) moet plaatsen.
Je hebt het iig duidelijk aangegevenop de foto's. Ziet er wel vet uit zo ;)

Speeder

wo jun 21, 2006 21:22

Metertjes plaatsen is het probleem niet. Waar het mij om gaat is waar ik die gevers (sensoren) moet plaatsen.
Je hebt het iig duidelijk aangegevenop de foto's. Het interieur ziet er wel vet uit zo ;)

Wat ik nog steeds gek vind is dat je de oliedruk meet bovenop het middenblok. Wat je dan meet is carterdruk, geen oliedruk! Toch?

Maxtor
Guru
Guru

wo jun 21, 2006 23:25

Heren wel goed blijven lezen:
Graffiaturo schreef:
bovenop het blok hoort de drukzender
Olietemperatuur lees je dus af via de plug boven je oliefilter. Wat ik me dan alleen afvraag, als je die plug losdraait, loopt dan vrolijk je olie eruit?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Rees-Cees

wo jun 21, 2006 23:33

ik meet druk boven op het blok en bij het filter. Juist 2x dus (1x analoog en 1x digitaal) niks mis mee want bij de oude blokken zat het olielampje boven op het blok en bij de nieuwe blokken bij het filter. geeft beide de zelfde druk.

olie temp moet je op een drukloze plaats meten dus ergens in het carter. de sensors die ik gebruik (VDO) hoef je alleen maar contact te laten maken dus niet direct in de oli (of water) te hebben.

Maxtor
Guru
Guru

do jun 22, 2006 08:39

Als je het op een nieuw drukloze plaats meet, in hoeverre wordt dan je meting in de war geschopt? Ik neem aan dat ie dan wat sneller aangeeft dat hij op temperatuur is dan hij werkelijk is etc?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6

Rees-Cees

do jun 22, 2006 09:27

Als je het op een nieuw drukloze plaats meet, in hoeverre wordt dan je meting in de war geschopt? Ik neem aan dat ie dan wat sneller aangeeft dat hij op temperatuur is dan hij werkelijk is etc?
wat wil je nu eigenlijk meten?

Een absolute waarde (de exacte waarde) of een trend? Een trend geeft mi meer informatie dan één heel nauwkeurige meting.

Het gaat meer om te zien wat je temperatuursverloop is.

Bij een drukloze temp meting wordt er volgens mij niets in de war geschopt.

Maxtor
Guru
Guru

do jun 22, 2006 09:33

Als ik het zal inbouwen (evt. oliedrukmeter) dan gaat het mij er meer om wanneer mijn olie lekker op temperatuur is alvorens het gas erop kan.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6

Mobster

do jun 22, 2006 09:44

Een absolute waarde (de exacte waarde) of een trend? Een trend geeft mi meer informatie dan één heel nauwkeurige meting.

Het gaat meer om te zien wat je temperatuursverloop is.

Bij een drukloze temp meting wordt er volgens mij niets in de war geschopt.
De trendlijn bij mijn 33 is bijna een vlakke lijn. De olie wordt nooit meer warmer dan 95-100°C en is na enkele min op temperatuur, zelfs na stevig doorgassen bijv. op circuit of lange stukken aan 160-180. Wat wil je nog meer ? :lol:

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

do jun 22, 2006 10:50

De primaire functie van de olie is het smeren van de motoronderdelen in de motor (Even kort door de bocht) En al gelang de temp van olie vervult de olie deze functie beter/slechter. Je wilt dus de exacte waarde meten op de plek waar de functie wordt vervult. Zou je eigenlijk niet ingaande en uitgande olietemp willen weten? Mocht de temp veranderen, dan meet je die op een later tijdstip weer exact.

@Rees-Cees:
Waarom moet je de temp meten op een atmosferische plek? Als de oliedruk toeneemt door de pomp, wat gebeurd er dan met de olietemp? Is dat een open/gesloten systeem?

Als je de temp in je carter meet, meet je dan niet structureel een lagere waarde dan de olietemp in je blok?

Speeder

do jun 22, 2006 14:36

ik meet druk boven op het blok en bij het filter. Juist 2x dus (1x analoog en 1x digitaal) niks mis mee want bij de oude blokken zat het olielampje boven op het blok en bij de nieuwe blokken bij het filter. geeft beide de zelfde druk.

olie temp moet je op een drukloze plaats meten dus ergens in het carter. de sensors die ik gebruik (VDO) hoef je alleen maar contact te laten maken dus niet direct in de oli (of water) te hebben.
Ik kan mijn oliedruksensor dus zonder problemen monteren op de plek waar nu mijn originele oliedruksensor zit (voor het rode lampje)? Waar raad jij aan mijn olietemperatuursensor te doen? Zoals ik al eerder aangaf (zie foto) heb ik nog een loze bout bovenop het blok. De sensor zou dan alleen niet constant in de olie hangen, en natuurlijk ook alleen maar de temperatuur van de olie boven de krukas meten...

Rees-Cees

do jun 22, 2006 16:13

Afbeelding

boven op het blok meet ik analoog mijn oliedruk. bij het filter digitaal voor mijn datalog systeem.

op de ene of de andere plaats meten maakt niets uit. je meet namelijk op beide plaatsen na de pomp en na het filter op de plaats in de olieleiding waar er nog geen splitsing is naar de krukas.

olie temp aan de onderkant in het carter op een plaats waar er geen stenen bij kunnen :wink:

NB veel auto's meten de temp gewoon in het carter (164 bijvoorbeeld), kan zelfs op de pijlstok.

Water temp meet ik op de thermostaat (zie de sensor) en op het linker inlaatstuk waar normaal ook de water temp meting gedaan wordt.

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

do jun 22, 2006 16:18

=P~ =P~ =P~ =P~

Terug naar “Algemene Technische vragen”