twan
Full Member
Full Member

1 van de achterremmen begeeft het plotseling

do feb 17, 2005 00:30

ik kom net terug van een flink stuk te hebben gereden, waarvan een paar keer krachtig afgeremd. nu ging ik voor een stoplicht in de ankers (niet vol, maar toch tamelijk hard), en toen gebeurde het: 1 van de achterremmen begeeft het; ik hoor KDENG KDENG KDENG terwijl ik mijn rempedaal in druk. ook remde hij langzaam af, dus ik snel rechtsaf gegaan (dat stoplicht was wel op groen) want ik vond het niet bepaald een prettig geluid en het leek me ook verreweg van bevorderend voor de betreffende rem.

100 meter verder, -waar dat mogelijk was- ben ik een parkeerplaats opgereden en ben ik tot de conclusie gekomen dat het rechtsachter was. ik zag er verder niks vreemds aan, maar remmen gaat dus haast niet. wanneer ik op het rempedaal druk hoor je een bonkend geluid en remt hij onregelmatig. het rempedaal schokt heen en weer wanneer ik hem indruk (tenzij ik het doe wanneer de auto stil staat). hij piept ook af en toe zonder dat ik aan het remmen ben. mijn remvloeistofpeil is trouwens ook wat gezakt zag ik na afloop thuis op de parkeerplaats (10 minuten nadat het gebeurde). ik schat dat het peil ongeveer met een halve centimer gezakt is.

tijdens mijn rit op het laatst had ik het gevoel dat mn alfa niet zo hevig acceleerde als normaal. nu denk ik dat dit komt doordat 1 van die remmen dus half blokkeert.

wat is er aan de hand, wat is er precies naar de haaien en wat gaat me dit kosten?

ik ben wel even geschrokken, daardoor denk ik ineens aan het volgende: gisteren heb ik wd40 gekocht en daarmee wat elec. contact punten ingespoten (zoals de accu klemmetjes en de bougiekabels-contact punten). ook heb ik met wd40 de velgen gespoten, omdat wd40 de velgen goed reinigt en weer laat blinken (volgens het flesje). echter is hier ook zeker weten wat terecht gekomen op de remmen. kan dit er mee te maken hebben?

(33 1.4 ie imola)
Laatst gewijzigd door twan op do feb 17, 2005 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.

AG
Full Member
Full Member

RE: 1 van de achterremmen begeeft het plotseling

do feb 17, 2005 07:14

Het is een 33 he? Het is natuurlijk niet zo slim om kruipolie op je remmen te spuiten dus volgende keer de wielen eraf halen. Maar je zegt dat het achter is daar komt de olie wel erg moelijk bij je remmen. Ik denk dat er een remvoering van de remschoen is gebroken deze ligt nu los in je trommel. Rij in iedergeval niet meer en ga eerst alles ontvetten en inspecteren .

AG

twan
Full Member
Full Member

za feb 19, 2005 01:54

ben vandaag naar een sloop geweest, helaas hadden ze het te druk deze dag dus het wordt volgende week.
als het de remschoenen zijn dan zal het ongeveer 70 euro gaan kosten zei hij me (incl arbeidsloon).

het is alleen elke dag kortdag aangezien ik vaak werk tot in de namiddag en de sloop tot 6 uur open is. daarom stelde hij me voor om mn auto smorgens vroeg een keer te brengen, zodat ik hem smiddags op kan halen. is wel prettig, maar dan kan hij me wijsmaken dat hij er veel langer mee bezig is geweest dan werkelijk. iemand hier een mening over?

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za feb 19, 2005 16:04

Repareren ze tegenwoordig ook al op sloperijen? Ik dacht juist dat alles er af gehaald werd daar.
Ik zou hem naar een gewone garage brengen. Dan ben je misschien iets duurder uit, maar heb je wel meer zekerheid. En als er iets mee is heb je garantie en laten ze niet, zoals op sommige sloperijen, de hond los.

twan
Full Member
Full Member

ma feb 21, 2005 18:31

eindelijk, mijn remmen zijn gerepareerd! ik kan weer rijden :D

ben alleen 200 euro armer nu, te weten: 2 remtrommels (gebruikte, 60 euro), 2 remschoenen (nieuw, 35 euro) en 2 remcilinders (nieuw, 60 euro), incl 2 uur arbeidsloon. is dit acceptabel?

Mobster

ma feb 21, 2005 18:48

Da's een normale prijs zou ik zeggen.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma feb 21, 2005 18:49

145 euro aan onderdelen en 55 euro voor 2 arbeidsloon! en dan vraag je of dit acceptabel is?? Van welke planeet kom jij? :wink: :blue_lol:

ik vind 60 euro voor 2 gebruikte remtrommels van een 33 wel te veel. Remschoenen zijn goedkoop en de cilinders weer iets te duur. Al met al denk ik dat je voor een redelijek prijs de hele handel weer gerepareerd hebt..
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Mobster

ma feb 21, 2005 18:55

Remtrommels zijn idd wel te duur,
maar verder is het toch ok.

Als je het zelf doet, dan kun je een wrakje voor die prijs kopen waar je je onderdelen uit kunt halen.

twan
Full Member
Full Member

ma feb 21, 2005 18:57

mooi
145 euro aan onderdelen en 55 euro voor 2 arbeidsloon! en dan vraag je of dit acceptabel is?? Van welke planeet kom jij?
ik heb geen idee hoeveel die onderdelen kosten, vandaar dat ik het vraag. 2 gebruikte remtrommels voor 60 euro leek mij ook prijzig, en die cilinders a 30 euro per stuk leken me ook duur. maar goed auto rijden kost nou eenmaal geld moet ik maar dneken..

twan
Full Member
Full Member

ma feb 21, 2005 19:01

1 cilinder lekte. de 2e hebben ze ook maar gelijk vervangen.

alleen werkt mijn handrem nog voor geen meter. ik kan hem 90 graden zetten zonder dat hij iets blokkeert, maar dat schijnt erbij te horen volgens de monteurs. kwestie van automatisch stellen, dus duurt even. over paar dagen kan ik de handrem handmatig nog wat strakker zetten en dan moet alles weer picobello werken.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: 1 van de achterremmen begeeft het plotseling

ma feb 21, 2005 19:22

1 cilinder lekte. de 2e hebben ze ook maar gelijk vervangen.

alleen werkt mijn handrem nog voor geen meter. ik kan hem 90 graden zetten zonder dat hij iets blokkeert, maar dat schijnt erbij te horen volgens de monteurs. kwestie van automatisch stellen, dus duurt even. over paar dagen kan ik de handrem handmatig nog wat strakker zetten en dan moet alles weer picobello werken.
Als ze de remvoering gelijk strak gesteld hadden, dan had je handrem nu al gewerkt. Wat mankeerde er aan de trommels, als ik vragen mag? Die zijn toch bijna nooit versleten? Of remde je al ijzer op ijzer?

twan
Full Member
Full Member

ma feb 21, 2005 21:18

Als ze de remvoering gelijk strak gesteld hadden, dan had je handrem nu al gewerkt.
dat hebben ze mij ook verteld. maar de beste manier was volgens hun afwachten tot ie zelf bijsteld en zonodig handmatig nog binnen in de auto de handrem bijstellen. mocht dat niet baaten, dan mag ik deze week daarvoor gratis terugkomen.
Wat mankeerde er aan de trommels, als ik vragen mag? Die zijn toch bijna nooit versleten? Of remde je al ijzer op ijzer?
ik denk het, zal niet voor niets zijn geweest. ik heb daar de reden niet voor gevraagd.

Huib
Guru
Guru

Re: RE: 1 van de achterremmen begeeft het plotseling

ma feb 21, 2005 22:02

dat hebben ze mij ook verteld. maar de beste manier was volgens hun afwachten tot ie zelf bijsteld en zonodig handmatig nog binnen in de auto de handrem bijstellen. mocht dat niet baaten, dan mag ik deze week daarvoor gratis terugkomen.
Dat bijstellen moeten ze met de hand doen, zodat de trommels er nog net opgaan. Het verhaal van het automatisch bijstellen klopt theoretisch wel maar in de praktijk werkt het niet zo best is mijn ervaring. Als ze de mechanismen goed gangbaar hebben gemaakt zal de praktijk het uitwijzen of het werkt.

Bijstellen van de handrem in de auto is niet de juiste manier van afstellen, je handrem wordt dan wel strakker (als het bereik groot genoeg is) maar je pedaal zit nog steeds diep. Met goed afgestelde achterremmen zit het pedaal helemaal bovenin en zit de handrem op 3 klikjes muurvast.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

reijnaje
Guru
Guru

di feb 22, 2005 08:25

Theoretisch zou het automatisch stelmechanisme van de trommels dit wel oplossen. Ik hoop dat ze dta even gangbaar gemaakt hebben toen de boel toch open lag. Nadat de trommels erop zitten kun je via een van de boutgaten de remmen nog wat verder stellen. Dan krijg je daarna de trommels e rniet zomaar meer af maar goed.... weet zo even niet meer welke kant je ook weer op moet stellen, wellicht dat iemand anders dat zo weet?

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

di feb 22, 2005 09:00

Twan, ik zou zeggen, doe niet moeilijk over die reparatie. Ik snap dat je niet te veel wilt betalen en dat graag wilt checken, maar overall heb je een redelijke prijs betaald. Als je een relatief klein budget hebt wil je goedkoop laten repareren en ik denk dat de klus op zich goed geklaard is, misschien op het stellen van de handrem na, maar daar hebben ze je al een aanbod in gedaan. En, bezuinig NOOIT op je remmen! een schoen uit de deur steken om te remmen werkt niet hoor ;)

@reijnaje: hoe zit dat me het stellen via de boutgaten? Dat ken ik niet, klinkt interessant.
@ Huib, zit je rempedaal lager als je handrem niet goed gesteld is/ Ik vroeg mij altijd al af waar die verschillen vandaan komen.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Terug naar “Algemene Technische vragen”