Rens 1.7QV
Guru
Guru

Re: RE: 33 remmen

wo mei 31, 2006 17:50

ik vraag om advies, niet om negatieve opmerkingen van jullie kant. als ik hogere eisen stel, dan doe ik dat en dat menig mens de standaard remmen prima vind kan ik mee leven maar bedenk ook dat er mensen zijn die net iets meer willen, ik dus.
oke sorry hoor het was alleen maar goed bedoelt om ff goed naar je remmen te kijken, maar je doet maar wat je zelf wilt. :?

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

twan
Full Member
Full Member

RE: 33 remmen

wo mei 31, 2006 18:16

jawel want de handrem werkt goed en die heb ik afgesteld op 3 knikjes dus die doen wel mee.
33 1.5ie

Remco S
Guru
Guru

wo mei 31, 2006 18:42

164 remmen monteren is zeker geen plug en play, je moet veel, heelveel aanpassen. En alles moet super glad zijn (niet met een schuurpapiertje maar laten frezen. veel werk en erg kostbaar. Ik heb zelf nu 155 v6 remmen op mijn 33 gezet (rij nog niet dus durf je de verbetering nog niet te melden) maar dat heb ik laten doen, en geloof me het was niet goedkoop!!

Als je op straat met een 33 goed wil remmen moet je goede remblokken hebben, geen standaard want de blokken worden gelijk glazig en vertragen voor geen meter meer.

Ik zal persoonlijk dan voor een set Ferodo DS 2500 gaan, straatlegaal en loeihard remmen.

http://www.sandtler.de/katalogangebote/ ... a_va.htm

alfaRob33

wo mei 31, 2006 19:40

Pcies die Ferodo DS 2500 zijn super.....heb ze met Tarox schijven...remt loei hard.....
kost wat..maar nog geen moment spijt van gehad.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 31, 2006 19:47

Ik weet niet veel van sportremblokken ( geen remervaring mee ) maar die werken toch pas als ze warm zijn? En als je schijven roodgloeiend zijn geweest dan zijn je remblokken verbrandt. Dan krijg je gegarandeerd een slechtere remwerking. Ondanks die nieuwe blokken. Ik zou de wagen eens over een remtestbank halen om te zien wat de vertraging voor en achter is.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo mei 31, 2006 19:53

Ola :D

Ik heb nu een half jaar geleden mijn schijven en blokken aan de voorkant vervangen door standaard brembo schijven (Tuynder) en de voorloper van de ds2000. Iedereen rijdt wel eens sportief, zo ook ik. I.c.m. mijn Bridgestone RE-720 bandjes en de nieuwe remmerij sta ik echt heel snel stil in de stad en kan ik ook op de snelweg lang en stevig remmen zonder fading. En dat heeft me weining gekost. Maar idd, iedereen stelt zijn/haar eigen eisen, helemaal mee eens.

Dat je handrem na 3 tanden aangrijpt betekent trouwns niet automatisch dat je remmen ook op het pedaal reageren. Die worden via de remcylinder bedient, maar dat wist je waarschijnlijk al? Die krengen willen ook nog wel eens vastzitten/ lekken trouwens. Blijft je remvloeistofniveau op peil? Tevens is dat zelfstelmachanisme van de remvoering ook niet het sterkste, bij mij bleken ze bij controle beide te zijn afgebroken! Je verliest geleidelijk je remkracht en raakt aan de minder goede remmen gewend, tricky dus.

Ik vraag me gewoon af waarom je van die mammoet-remmen wilt van een auto die behoolijk veel zwaarder is en flink meer vermogen heeft?

Maar enniehoe, mocht je die remmen gaan/laten monteren, wijdt er zeker een 'projectje' aan met veel foto's en know-how! Ben zeer benieuwd.

Succes ermee! :D

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

wo mei 31, 2006 21:30

Ik zou die mammoet schijven ook lekker laten zitten. Gewoon de 16v remmen erop met nieuwe geperforeerde en gegroefde remmen met nieuwe blokken en RVS remslangen. Dan moet het echt wel een stukje lichter remmen. verglazing heb je dan ook geen last meer van.
Voor zo'n 400 euro heb je dan nieuwe en goede remmen.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Alfa33_1.7
Full Member
Full Member

wo mei 31, 2006 23:50

Ik heb dat idd ook wel meegemaakt dat ik de remmen begon te ruiken en de rook van de remmen afdampte tot bijna fikken aan toe. Dit was opgelopen in bergachtig gebied waarbij je bij het naar beneden denderen afstormend op een haarspeldbocht toch even flink moet remmen. En ook merkte ik dat de remmen minder begonnen te worden toen ze dus idd oververhit waren geraakt. Afstormend op zo'n haarspeldbocht en dan merken dat het remmen wat moeizamergaat was wel even een spannend (eng) gevoel. Maar ik rem en rij nu nog steeds met dezelfde remmen en werkt nogsteeds uitstekend, ben zeer tevreden over de remkracht van de Alfa 33 1.7 I.E, Alfa 33 1.7 Boxer en de Alfa 33 1.3... (is mijn momentele verzameling van de 33's).

gegroet

twan
Full Member
Full Member

do jun 01, 2006 01:34

Weet je wel zeker dat je remmen aan de achterkant een beetje remmen? Ik heb in het verleden meegemaakt dat zelfs de wieldoppen gloeiend heet werden. Dit kwam doordat de remkrachtverdeling naar achteren naar de knoppen was...
nou, sinds dat ik mijn handrem heb versteld naar 3 knikjes, voel ik dat ik minder naar voren ga als ik krachtig rem, dus dat moet betekenen dat achter wel degelijk remt. misschien niet optimaal, maar daar heb ik geen kijk op zelf. wat ik wel weet is dat die automatische stelmechanismes achter ontbreken, dus wat ik eigenlijk nu doe is hem stellen dmv. de handrem. niet de beste manier, maar wel doeltreffend. anyway, ik heb begrepen dat de voorste remmen voor 80% ofzo het meeste werk doen, dus veel kan het niet uitmaken of vergis ik me nu gruwelijk?
oke sorry hoor het was alleen maar goed bedoelt om ff goed naar je remmen te kijken, maar je doet maar wat je zelf wilt.
oke Rens, dan heb ik het gewoon verkeerd opgevat, dus bedankt voor je opmerking.
164 remmen monteren is zeker geen plug en play, je moet veel, heelveel aanpassen. En alles moet super glad zijn (niet met een schuurpapiertje maar laten frezen. veel werk en erg kostbaar.
dat aanpassen vertrouw ik wel aan iemand toe, namelijk een alfist die mij al vaker heeft geholpen met grote klussen aan mijn 33, dus dat is geen punt. maar ik heb er toch ook weer geen 1000 euro voor over. ik zat meer te denken aan de helft.
Als je op straat met een 33 goed wil remmen moet je goede remblokken hebben, geen standaard want de blokken worden gelijk glazig en vertragen voor geen meter meer. Ik zal persoonlijk dan voor een set Ferodo DS 2500 gaan, straatlegaal en loeihard remmen.
nou dat is fijn om bevestigd te krijgen want ik had namelijk hiervoor sportremblokken (geen speciaal merk verder) maar die remden inderdaad een stuk beter dan mijn nieuwe remblokken die er net 2 weken opzitten (de standaard blokken). dus dat ligt in ieder geval niet aan mij, daar zit echt wel verschil in alleen dat was ik min of meer uit het oog verloren omdat inderdaad, je went eraan, aan de remwerking, ook als die erop achteruit gaat.
trouwens fijn dat je me die ferodo's aanraad want ik hoor er steeds meer positiefs over dus ik ben overtuigd.
Ik zou de wagen eens over een remtestbank halen om te zien wat de vertraging voor en achter is.
ik denk persoonlijk dat mijn remwerking voor menig mens dik in orde zou zijn, maar ik wil gewoon meer dan dat. maar alsnog is mijn wagen in maart opd e remmenbank geweest en die uitslag was zeer goed. (ik ben gewoon veeleisend :p)
Iedereen rijdt wel eens sportief, zo ook ik. I.c.m. mijn Bridgestone RE-720 bandjes en de nieuwe remmerij sta ik echt heel snel stil in de stad en kan ik ook op de snelweg lang en stevig remmen zonder fading.
geweldig, ik hoor nu echt de dingen die ik wil horen! want ik was aan het kijken voor nieuwe banden afgelopen week en mijn oog viel op die re-720's inderaad, want daar staan veel positieve testresultaten over geschreven.
Tevens is dat zelfstelmachanisme van de remvoering ook niet het sterkste, bij mij bleken ze bij controle beide te zijn afgebroken! Je verliest geleidelijk je remkracht en raakt aan de minder goede remmen gewend, tricky dus.
precies, bij mij dus hetzelfde verhaal.
Maar enniehoe, mocht je die remmen gaan/laten monteren, wijdt er zeker een 'projectje' aan met veel foto's en know-how! Ben zeer benieuwd.
tuurlijk, ik hou jullie graag op de hoogte kwa vorderingen voor mn 33. ik vind het absoluut helemaal te gek om alles te doen aan mijn auto om hem op alle vlakken zo hoog mogelijk te scoren, dus dan praat ik over wegligging, optisch, remgedrag, motorisch, snelheid, comfort, enz.
Afstormend op zo'n haarspeldbocht en dan merken dat het remmen wat moeizamergaat was wel even een spannend (eng) gevoel.
PRECIES en dat wil ik dus juist voorkomen, want op zon moment wens je echt dat je die ene keer wat meer geld had uitgegeven aan je auto want dit gaat ook om veiligheid dus ik blijf bij mijn standpunt dat goede remmen nooit kwaad kunnen. ik geef liever geld uit aan betere remerij dan een sterkere motor.

ps:
06-2005: remblokken vervangen door sportblokken
08-2005: achter remschoenen + remcilinders vervangen
03-2006: remschijven vervangen door gegroefde
05-2006: remblokken vervangen door standaard blokken
33 1.5ie

Rees-Cees

do jun 01, 2006 11:17

Humor.

Een 33 remt met goede blokken en schijven best goed. Trommels achter is voor straat gebruik meer dan zat. Trommels (dus de achterkant) van een 33 hoeft bijna niet te remmen dus schijven voor straatgebruik achter is leuk voor de looks maar niet nodig.

Racen met een 33 dan zijn schijven achter wel belangrijk omdat de trommels te warm worden (lees te hard gaan meeremmen) en blokkeren. Op mijn raceauto staan de remmen achter bijna helemaal dicht.

@ Twan: Haal je rembekrachtiger eens los en ga dan eens remmen, dan leer je pas echt goed remmen (wel eerst idd naar de sportschool voor je rechter been :wink: )

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

do jun 01, 2006 15:59

mag ik zo vrij zijn om dit te schrijven (zo niet dan haal ik het wel weg :wink: )
Ik denk dat jij (twan) een andere remwijze hebt. Hiermee bedoel ik dat er misschien wel heel erg lang maar niet echt hard geremd wordt of dat je bijv. gelijk het rempedaal tegen het schutbord trapt zonder dat er opbouw in zit....

Laat eens iemand in je 33 rijden die veel ervaring, bijv. circuit ervaring, heeft. Die zal ook gelijk doorhebben of je remmerij goed is.

Mijn ervaring is dat op straat, ook standaard remmerij van een 33 of 75, niet zomaar met 2 keer hard remmen, roodgloeiend te remmen zijn.

P.s. wanneer ben je, na het monteren van nieuwe blokken, hard gaan remmen? Wat is er met de schijven en blokken gebeurd nadat ze rooddgloeiend zijn geweest?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

twan
Full Member
Full Member

do jun 01, 2006 18:53

ik trap mijn rempedaal echt niet in 1 keer tegen de grond aan, want dan blokkeert de boel en daar schiet je niks mee op.
dus uiteraard bouw ik de druk op.

ik ken helaas niemand in mijn omgeving die circuits rijd.
P.s. wanneer ben je, na het monteren van nieuwe blokken, hard gaan remmen? Wat is er met de schijven en blokken gebeurd nadat ze rooddgloeiend zijn geweest?
dat heb ik al verteld. kort daarna heb ik mijn schijven en blokken vervangen.
33 1.5ie

Andretti Molletti

Re: RE: 33 remmen

do jun 01, 2006 20:00

ik trap mijn rempedaal echt niet in 1 keer tegen de grond aan, want dan blokkeert de boel en daar schiet je niks mee op.
dus uiteraard bouw ik de druk op.

ik ken helaas niemand in mijn omgeving die circuits rijd.
dat heb ik al verteld. kort daarna heb ik mijn schijven en blokken vervangen.
rij eens langs Juultje...die heeft veel alfa kennis/ervaring

en mijn grote broer ravje :lol: bedoeldt inremmen... heb je dat gedaan...voorzichtig inremmen ??

maar goed laat juultje eens remmen!!

twan
Full Member
Full Member

vr jun 02, 2006 00:51

ja zeker heb ik ingeremd want ik beland niet graag in de achterkant van andermans auto :D
33 1.5ie

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo jun 07, 2006 23:26

en hoe staat het nu? Heb je al een beslissing genomen?
Heeft er al iemand anders met de 33 gereden?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Terug naar “Algemene Technische vragen”