Weet je wel zeker dat je remmen aan de achterkant een beetje remmen? Ik heb in het verleden meegemaakt dat zelfs de wieldoppen gloeiend heet werden. Dit kwam doordat de remkrachtverdeling naar achteren naar de knoppen was...
nou, sinds dat ik mijn handrem heb versteld naar 3 knikjes, voel ik dat ik minder naar voren ga als ik krachtig rem, dus dat moet betekenen dat achter wel degelijk remt. misschien niet optimaal, maar daar heb ik geen kijk op zelf. wat ik wel weet is dat die automatische stelmechanismes achter ontbreken, dus wat ik eigenlijk nu doe is hem stellen dmv. de handrem. niet de beste manier, maar wel doeltreffend. anyway, ik heb begrepen dat de voorste remmen voor 80% ofzo het meeste werk doen, dus veel kan het niet uitmaken of vergis ik me nu gruwelijk?
oke sorry hoor het was alleen maar goed bedoelt om ff goed naar je remmen te kijken, maar je doet maar wat je zelf wilt.
oke Rens, dan heb ik het gewoon verkeerd opgevat, dus bedankt voor je opmerking.
164 remmen monteren is zeker geen plug en play, je moet veel, heelveel aanpassen. En alles moet super glad zijn (niet met een schuurpapiertje maar laten frezen. veel werk en erg kostbaar.
dat aanpassen vertrouw ik wel aan iemand toe, namelijk een alfist die mij al vaker heeft geholpen met grote klussen aan mijn 33, dus dat is geen punt. maar ik heb er toch ook weer geen 1000 euro voor over. ik zat meer te denken aan de helft.
Als je op straat met een 33 goed wil remmen moet je goede remblokken hebben, geen standaard want de blokken worden gelijk glazig en vertragen voor geen meter meer. Ik zal persoonlijk dan voor een set Ferodo DS 2500 gaan, straatlegaal en loeihard remmen.
nou dat is fijn om bevestigd te krijgen want ik had namelijk hiervoor sportremblokken (geen speciaal merk verder) maar die remden inderdaad een stuk beter dan mijn nieuwe remblokken die er net 2 weken opzitten (de standaard blokken). dus dat ligt in ieder geval niet aan mij, daar zit echt wel verschil in alleen dat was ik min of meer uit het oog verloren omdat inderdaad, je went eraan, aan de remwerking, ook als die erop achteruit gaat.
trouwens fijn dat je me die ferodo's aanraad want ik hoor er steeds meer positiefs over dus ik ben overtuigd.
Ik zou de wagen eens over een remtestbank halen om te zien wat de vertraging voor en achter is.
ik denk persoonlijk dat mijn remwerking voor menig mens dik in orde zou zijn, maar ik wil gewoon meer dan dat. maar alsnog is mijn wagen in maart opd e remmenbank geweest en die uitslag was zeer goed. (ik ben gewoon veeleisend :p)
Iedereen rijdt wel eens sportief, zo ook ik. I.c.m. mijn Bridgestone RE-720 bandjes en de nieuwe remmerij sta ik echt heel snel stil in de stad en kan ik ook op de snelweg lang en stevig remmen zonder fading.
geweldig, ik hoor nu echt de dingen die ik wil horen! want ik was aan het kijken voor nieuwe banden afgelopen week en mijn oog viel op die re-720's inderaad, want daar staan veel positieve testresultaten over geschreven.
Tevens is dat zelfstelmachanisme van de remvoering ook niet het sterkste, bij mij bleken ze bij controle beide te zijn afgebroken! Je verliest geleidelijk je remkracht en raakt aan de minder goede remmen gewend, tricky dus.
precies, bij mij dus hetzelfde verhaal.
Maar enniehoe, mocht je die remmen gaan/laten monteren, wijdt er zeker een 'projectje' aan met veel foto's en know-how! Ben zeer benieuwd.
tuurlijk, ik hou jullie graag op de hoogte kwa vorderingen voor mn 33. ik vind het absoluut helemaal te gek om alles te doen aan mijn auto om hem op alle vlakken zo hoog mogelijk te scoren, dus dan praat ik over wegligging, optisch, remgedrag, motorisch, snelheid, comfort, enz.
Afstormend op zo'n haarspeldbocht en dan merken dat het remmen wat moeizamergaat was wel even een spannend (eng) gevoel.
PRECIES en dat wil ik dus juist voorkomen, want op zon moment wens je echt dat je die ene keer wat meer geld had uitgegeven aan je auto want dit gaat ook om veiligheid dus ik blijf bij mijn standpunt dat goede remmen nooit kwaad kunnen. ik geef liever geld uit aan betere remerij dan een sterkere motor.
ps:
06-2005: remblokken vervangen door sportblokken
08-2005: achter remschoenen + remcilinders vervangen
03-2006: remschijven vervangen door gegroefde
05-2006: remblokken vervangen door standaard blokken