Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

VERDOMME raad eens waar dat stukje PIEPPIEP

di jun 06, 2006 21:12

net even compressie gemeten bij de Bertone...toen ik de meter wegnam van cilinder 4 was het koperen pinnetje er niet meer :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
We weten dus waar het is, er is geen twijfel mogelijk. Kop er af. Zien jullie nog eventuele pogingen of mogelijkheden ? Of bijten we meteen door de zure appel heen ? ? :cry:
Neem aan dat de kop niet dient gevlakt te worden gezien we hier niet meer oververhiitings of koppakking probs te maken hebben....
Laatst gewijzigd door Michel op vr jun 16, 2006 23:33, 6 keer totaal gewijzigd.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Speeder

RE: VERDOMME raad eens waar dat stukje compressiemeter zit @

di jun 06, 2006 21:18

Als het echt koper is, betekend dat dat het ook niet magnetisch is en er dus niet met een magneetje uit te halen is. Als je zeker weet dat het pinnetje in die cilinder gevallen is, zou ik het er niet op wagen. Gewoon de kop eraf: let's get it over with.

Ik heb het laats zelf gehad met een ring die mijn inlaat in viel. Moesten beiden koppen (boxer) er ook af :(

ciclista
Guru
Guru

di jun 06, 2006 21:22

En rap een beetje, moet zondag weer klaar zijn!
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 06, 2006 21:25

Michel weet je heeeel erg zeker dat t pinneje niet ín de meter kan zijn geschoten oid? Zou ik eerst nog even zorgvuldig uitknobbelen alvorens de kop te lichten. Zou jammer zijn als je het pinnetje nl ook niet op de zuiger van cil.4 ziet liggen straks.... :wink: :shock:
Sterkte iig, en suc6, grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

GTV
Guru
Guru

di jun 06, 2006 21:31

FF ergens een endoscoop lenen dan weet je het zeker.
of met een lasdraad en een stuk kleefkit in de cilnder klungelen :?

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

di jun 06, 2006 21:32

Poehee.....

Nu kan ik je wel vertellen dat ik hier een laparoscoop/endoscoop in de kast heb liggen, maar daar heb jij daar niks aan.. :cry:
Ken je niemand die in een ziekenhuis werkt?? Als je zo'n apparaat hebt kun je via het bougiegat boven op je zuiger kijken. Met bv kauwgom aan een stokje, ik verzin zomaar wat, kun je dan je ventieltje "opvissen".
Ik heb ook een flexibel, driearmig grijpertje. Kun je bij de bouwmarkt krijgen voor een 1 a 2 euries.

Anders: Demonteren die hap. Kost je een pakkingset en een paar uurtjes werk, maar je kop hoeft waarschijnlijk niet gevlakt te worden.Tis wel gemakkelijker want je hoeft het hele pasvlak niet minitieus te reinigen.
Neem wel een GOEDE koppang he: Goetze of Elring bijvoorbeeld. Die standaard dingen zijn waardeloos.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Speeder

Re: RE: VERDOMME raad eens waar dat stukje compressiemeter z

di jun 06, 2006 21:46

Poehee.....

Nu kan ik je wel vertellen dat ik hier een laparoscoop/endoscoop in de kast heb liggen, maar daar heb jij daar niks aan.. :cry:
Ken je niemand die in een ziekenhuis werkt?? Als je zo'n apparaat hebt kun je via het bougiegat boven op je zuiger kijken. Met bv kauwgom aan een stokje, ik verzin zomaar wat, kun je dan je ventieltje "opvissen".
Ik heb ook een flexibel, driearmig grijpertje. Kun je bij de bouwmarkt krijgen voor een 1 a 2 euries.

Anders: Demonteren die hap. Kost je een pakkingset en een paar uurtjes werk, maar je kop hoeft waarschijnlijk niet gevlakt te worden.Tis wel gemakkelijker want je hoeft het hele pasvlak niet minitieus te reinigen.
Neem wel een GOEDE koppang he: Goetze of Elring bijvoorbeeld. Die standaard dingen zijn waardeloos.
Ik heb mijn koppen wel laten vlakken, hoe moet ik nu het pasvlak op het middenblok reinigen? Ik merk aan jou dat dat dus nogal nauw komt. Het gaat bij mij trouwens om een 1.4IE Boxer.

Speeder

di jun 06, 2006 21:47

Wat je ook kan doen, is een beetje rubbere slang op de stofzuiger plakken. Dan het bougiegat in en zuigen maar. Wel een lege zak erin doen zodat je kan zien of er wat uit komt...of een panty over de slang spannen zodat het tegen de panty blijft plakken?

Weet je trouwens zeker dat het cilinder 4 moet zijn geweest?

Greetz

Speeder

GTVke
Full Member
Full Member

di jun 06, 2006 21:48

Michel , dat 3-armige flexibel grijpertje waarover @@ schrijft mag je van mij lenen als je wil .
Heb het momenteel niet nodig ik ben met mijn keukenproject bezig :wink:

Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

di jun 06, 2006 21:56

Shit Michel,

dat moet toch lukken zonder de kop te lichten. Dat idee van die kleeftape is zo slecht nog niet.
En met een sterke kleine zaklamp moet je dat pinnetje toch zien liggen zeker als je op handkracht de zuiger omhoog draait.

suc6

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 06, 2006 21:58

B tje off Topic:

Ik gebruik altiojd een 100% vlakke en scherpe pakkingschraper. heermee met veel beleid alle respen van het onderblok afsteken. (Ook goed rondom de tapeinden als die erinzitten) Daarna loop ik alles na nmet een stukje scotchbrite en ev schuurpapier nr 600. Als je dat netjes doet is alle echt spiegeltjeglad en volledig krasvrij. :wink:
(Sorry mies..)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 06, 2006 22:45

Zo....zijn we weer. intussen alle tips een keertje gelezen, waarvoor dank.

eerst even voor alle duidelijkheid: ik zie het ventieltje NIET liggen. De zuiger van een Nord is bol meen ik, dus vermoedelijk is 't ie op m'n klep afgetikt en ligt ie ergens in de hoek. Voor 90 % zekerheid zit ie in 't gat van zuiger drie, want daar sloeg de meter plots op "0" tijdens 't meten. Maar 't ging allemaal ff zo snel dat 't ook nummer 4 kan zijn :? Op het moment dat je zoiets niet verwacht ben je daar ook niet mee bezig :?

- zo'n grijpertje heb ik ook. heeft alleen baat als ie in de midden ligt, wat dus niet het geval is.

-dat idee van speeder met de stofzuiger, zegt me wel wat. Met een schone opvangzak dan, wat ik moet wel ff zeker weten dat ie er uit is. of de panty, lees ik nu pas !

- eventueel via in of uitlaat ?

intussen al beetje gesleuteld, de uitlaat en inlaat zijn los, ketting ligt los en vastgebonden. toch maak ik er zonde van de kop er af te halen, de auto verbruikt geen drup koelvloeistof, de koppakking is gewoon perfect momenteel. Of vinden jullie, als ik al zo ver sta met sleutelen, ik beter door ga ?

of kan ik nog pitfalls verwachten zoals een kop die niet loskomt ? (zie eric)

Speeder

Re: RE: VERDOMME raad eens waar dat stukje compressiemeter z

di jun 06, 2006 23:08

Zo....zijn we weer. intussen alle tips een keertje gelezen, waarvoor dank.

eerst even voor alle duidelijkheid: ik zie het ventieltje NIET liggen. De zuiger van een Nord is bol meen ik, dus vermoedelijk is 't ie op m'n klep afgetikt en ligt ie ergens in de hoek. Voor 90 % zekerheid zit ie in 't gat van zuiger drie, want daar sloeg de meter plots op "0" tijdens 't meten. Maar 't ging allemaal ff zo snel dat 't ook nummer 4 kan zijn :? Op het moment dat je zoiets niet verwacht ben je daar ook niet mee bezig :?

- zo'n grijpertje heb ik ook. heeft alleen baat als ie in de midden ligt, wat dus niet het geval is.

-dat idee van speeder met de stofzuiger, zegt me wel wat. Met een schone opvangzak dan, wat ik moet wel ff zeker weten dat ie er uit is. of de panty, lees ik nu pas !

- eventueel via in of uitlaat ?

intussen al beetje gesleuteld, de uitlaat en inlaat zijn los, ketting ligt los en vastgebonden. toch maak ik er zonde van de kop er af te halen, de auto verbruikt geen drup koelvloeistof, de koppakking is gewoon perfect momenteel. Of vinden jullie, als ik al zo ver sta met sleutelen, ik beter door ga ?

of kan ik nog pitfalls verwachten zoals een kop die niet loskomt ? (zie eric)
Met sleutelen kan altijd wat mis gaan. Soms zit het mee, soms zit het tegen (zoals jij vast ook wel weet). Als bovenstaande tips niets opleveren zou ik toch gewoon de cilinderkop eraf halen, kan je direct alles even inspecteren. Even de klepzittingen bekijken, even de nokkenas bekijken etc.

Ik zou proberen via het bougiegat te werk te gaan. Hoe staan staan de kleppen van cilinder 3 en 4? Is het mogelijk dat het pinnetje al de uitlaat in geschoten is?

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

di jun 06, 2006 23:47

Als je alles al los hebt zou ik geen risico nemen, eraf dus, hoe jammer het ook is. Shit happens... Als alles nog gemonteerd zou zijn zou ik eerst even iets proberen met inderdaad iets van kauwgom ofzo maar neem nu geen risico! [-X
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 06, 2006 23:57

'k vrees het ook Ronald.
Kan er nog iemand ff de aantrekkoppels van de kop hier neersmijten ? Betreft 2.0 116 blok. Mijn dank is groot :wink:
Bijtrekken achteraf ? Na hoeveel km ?

Wat ik ook een tegenstrijdige uitleg vind is de volgende (in het engelse handboek): "verdraai de krukas niet als de ketting los ligt, de merktekens op de krukas zijn niet zichtbaar en u zult de motor verder moeten demonteren" (men bedoelt het distributiedeksel). Idd, volgens de foto staan er merktekens op de tandwielen onder. Maar iets verderop schrijft men dat er op de krukaspoulie ook een BDP merkteken staat ? Ok, ik begrijp dat, wanneer je je kruk een aantal keren gaat verdraaien, je niet weet of cyl 1 al dan niet einde compressie staat, maar kan het merkteken op de poulie langs buiten dienen ter controle (IS er een merkteken ?, moet ik nog nakijken...)

Ik zal wat fotootjes maken, is voor de anderen ook leuk

Terug naar “Algemene Technische vragen”