Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

Naspannen distributieriemen 33

ma mei 22, 2006 19:30

Zoals het er nu uitziet kan ik eindelijk deze week bijna alle delen van mijn type 1 ontvangen. Helaas zijn er geen revisiesetjes meer te verkrijgen voor de remklauwen, dus maar eens kijken wat nieuwe remtangen kosten. Maar goed, motorisch kan ik het oude beestje wel weer aanpakken zodat het nog beter loopt dan het nu doet.

Maar het volgende viel mij op, ik heb momenteel alles losliggen voor de distributiewissel. Maar ik kon niet het driehoekige merkteken vinden op het vliegwiel. Ook al hebben ze in een eerder stadium lopen prutsen met het T merkteken, gezien er 2 instonden maar waar bij de juiste een soort krul had staan. Ik heb deze vraag al eerder gesteld (was dacht ik op het oude forum nog, kan hem hier niet meer vinden) maar dient een 1.5 met mechanische klepstoters ook nagespannen te worden? Ook in de vraagbaak kan ik hier niks over terug vinden. Bij de type 2 SW stond er wel zo'n driehoekig merkteken, maar ik had niet het idee dat de riemen strakker kwam te staan met het naspannen.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Naspannen distributieriemen 33

ma mei 22, 2006 19:38

Je moet toch de kleppendeksels eraf halen voor de merktekens. Als de riemen erop liggen, draai de motor met de hand een paar keer rond in de normale richting en stop op een punt waar je ziet dat aan een kant geen kleppen bediend zijn. Draai dan aan die kant even de spanner los en weer vast, motor weer doordraaien en dan aan de andere kant hetzelfde.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Naspannen distributieriemen 33

ma mei 22, 2006 19:54

Kleppendeksels liggen er al af. Maar dit is een goede tip, hier heb ik wat aan. Vriendelijke bedankt :D
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Naspannen distributieriemen 33

ma mei 22, 2006 20:15

merkteken staat inderdaad onder het kleppendeksel.
een kerf aan de kant van de service ruimte
naspannen is volgens mij niet nodig

je kunt natuurlijk ook de nokkenas wielen aftekenen
en het wiel van de krukas

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Naspannen distributieriemen 33

ma mei 22, 2006 20:28

Alle merktekens heb ik al gevonden (heb al eerder d-riemen gewisselt) maar ik kan dus het driehoekige merkteken niet vinden...
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Speeder

RE: Naspannen distributieriemen 33

di mei 23, 2006 11:12

Het driehoekige merkteken is het teken dat aangeeft dat je nokkenas zegmaar neutraal staat (geen kleppen aanduwt). Uit mijn hoofd was dit 45 graden na 'T' op het vliegwiel....

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: Naspannen distributieriemen 33

di mei 23, 2006 11:53

Naspannen van de riemen is bij alle boxermotoren noodzakelijk. Als je geen merktekens hebt is de methode van Bert308 hierboven beschreven een goede methode. Eventueel mogen er wel kleppen bediend worden zolang de nokkenas maar in evenwicht is.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Terug naar “Algemene Technische vragen”