Beste mensen,
Hierbij wil ik jullie een minder prettige mededeling doen, naar aanleiding van een ongeval.
Donderdag 4 mei jl. heeft mijn vriendin een ongeluk gehad met de auto. Samen met ons zoontje was zij opweg naar een vriendin die een aantal kilometer verder op woont.
Op het moment van het ongeval reed ze achter werk- en vrachtverkeer dat met 20km p/u over een proviciale weg reed. Dan nadert ze een afslag waar ze linksaf kan slaan. Deze weg leidt haar binnendoor via een landweg naar haar bestemming. Op het moment dat ze de afslag opgaat kan ze langs het verkeer kijken dat op dat moment voor haar reed. In eerste instantie komt er geen verkeer, maar zodra ze af wil slaan komt er toch nog een tegenligger aan en ze besluit te wachten. Op het moment dat ze stilstaat staat ze net met de neus van de auto over de streep van het uitvoegvak. In de provicialeweg zit een knik naar rechts waardoor ze in eerste instantie niets zag aankomen.
De tegenligger nadert haar met een snelheid tussen de 60 en 80km p/u. Ze kan exact tot 4 tellen totdat de tegen liggende auto haar nadert. Hoewel de tegenligger ruim baan heeft om te passeren, rijdt deze –naar eigen zeggen uit schrikreactie- recht op de Alfa af. Het is onmogelijk om de rode Alfa niet gezien te hebben, want het betreft verder een ruime open weg, waarbij ruimte genoeg was de auto te ontwijken. In plaats hiervan rijdt de bestuurster van de tegenliggende auto zonder te remmen recht op de Alfa in.
Gelukkig komen zowel mijn vriendin als ons zoontje beide met de schrik vrij, maar de auto zit goed in de kreukels.
De bestuurster (+/- 50jr.) van de kleine Subaru Vivio die het ongeluk veroorzaakt (heeft slechts een kopot koplampje en kapotte bumper) verklaart achteraf: “Ja, ik had je kunnen ontwijken, maar ja dat doe je niet zo snel uit je schrikreactie.” Als ze dus gewoon gedaan had wat ze moest doen, was er dus niets aan de hand geweest.
Nadat de schadeformulieren zijn ingevuld vertekken beide partijen naar huis. De Alfa wordt door de wegsleep dienst naar huis gebracht. Mijn vriendin is nog altijd erg geschrokken en heeft mij inmiddels ingelicht over wat er die morgen is gebeurd. Ik kom zo snel mogelijk naar huis en bereid mezelf voor op het ergste. Thuis aangekomen schieten de tranen me in de ogen. De auto zit van voren behoorlijk in elkaar. De Vivio heeft de Alfa vol op de rechter koplamp geraakt, waardoor de balk achter de bumper aan die kant in de kreukels ligt. De carrosseriedelen zoals de spatborden zijn naar achter geschoven, en de motorkamp zit eveneens inelkaar. Door de klap is alles onder de motorkap ook naar links getrokken. De schade bedraagt enkele duizenden euro’s. Op het eerste gezicht lijkt het namelijk alleen maar blikschade, maar onderhuids zal er het een en ander gevorceerd zijn waardoor repararen erg kostbaar wordt.
Wat er met de 146 gaat gebeuren weet ik nog niet goed. Hoe graag ik deze liefde ook zou willen oplappen, het zal een dure grap worden. Ik ben erg gehecht aan deze auto. Ik heb er lang naar moeten zoeken, en was er nog lang niet klaar mee. Hij verkeerde zowel optisch als technisch in goede staat, en kon nog vele kilometers mee. Maar is er dan helaas een einde aan deze droom gekomen door een onbezuiste actie van deze tegenligger??? Ik zit met een heel groot dilemma, wat nu te doen?!
Gelukkig is mijn vriendin en ons zoontje niets overkomen, dat is het allerbelangrijkste!
(excusses voor het lange verhaal maar het is voor mij nog altijd ongelovelijk)
Ciao,
Jean-Luc